اقتصادی

ارز از بین نمی رود / دیوان محاسبات باید در نیمه دوم سال 98 گزارش کند

یک اقتصاددان پس از بحث و گفتگوی دیوان محاسبات مبنی بر ضرر و زیان 4.8 میلیارد سکه وارداتی ، گفت: به دلیل خاص بودن کانال ، کمیت و تعداد افرادی که ارز برای آنها اختصاص داده شده ، از دست دادن ارز امکان پذیر نیست. از طرف دیگر گزارش دیوان محاسبات باید در نیمه اول سال 1998 ارائه می شد و همچنین باید مشخص شود که آیا این گزارش قبل از طرح در مجلس به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شده است یا ارز اختصاص داده شده در سال 1997 و ادامه آن صرف نظر از این که وی مورد معاینه قرار گرفت یا خیر.

در مصاحبه با رویداد برتر ، کارمندان حیدر حسینی درباره گزارش دیوان محاسبات درباره ارز واردات کالا گفت: “گزارش دیوان محاسبات ، که مربوط به سال 1997 است ، بهتر بود؟ تصمیم گرفت یا نه؟” از آنجا که ما اکنون در آوریل 1999 هستیم و گزارش تخصیص بودجه 1997 ارائه شده است ، ما 17 ماه از روند عملکرد 1997 گذشتیم.ممکن است مدتها پیش اتفاق افتاده باشد که یکی از این وقایع این بود که ارز اختصاص داده شد ، اما تعهدات ارزی هنوز برآورده نشده است.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که اصلاحاتی صورت گرفته باشد و 3 ماه از بین بردن تعهدات ارزی 6 ماه یا 6 ماه از بین بردن تعهدات ارزی تبدیل به 9 ماه یا محاسبات گمرکی برای کسری واردات و رفع تعهدات شده است ارز خارجی در گمرک هنوز انجام نشده است. ” بنابراین به دلایل مختلف ، این امکان وجود دارد که تعهد تعهدات ارزی برآورده نشود. وارداتی که در سه ماهه آخر سال 1997 رخ داده است ، طبق گزارش دیوان محاسبات ، فقط با ارز 4200 دلاری انجام می شد ، در صورتی که ما در آن سال نیمی از آن ارز را داشتیم و ذکر نشد.

دیوان محاسبات در گزارش خود به ابهامات پاسخ خواهد داد

این اقتصاددان با اشاره به کاهش ارزش ارز 2200 دلاری که بخشی از آن مربوط به واردات غذای سگ و گربه است ، افزود: در این رابطه باید مشخص شود که آیا دولت در آن زمان واردات این نوع محصول را متوقف کرده است یا خیر. نکته قابل توجه این است که گزارش دیوان محاسبات قبل از ارائه به مجلس باید توسط کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود و نمایندگان دولت مجبور بودند حضور داشته باشند و پاسخگو باشند. اما ما نمی دانیم که این روند اتفاق افتاده است یا خیر ، و این موارد عدم قطعیت است که دیوان محاسبات باید پاسخ دهد.

گزارش دیوان محاسبات قرار بود در نیمه اول سال 98 ارائه شود

معاون وزیر سابق اقتصاد اظهار داشت: گزارش دیوان محاسبات باید در آغاز نیمه دوم سال 1998 به دادگاه علنی مجلس ارائه می شد. وی گفت: او این کار را کرد و آنها جواب های لازم را دادند.

ارز به هیچ وجه از بین نمی رود

به گفته این اقتصاددان ، امکان از دست دادن ارز وجود ندارد زیرا توزیع ارز مبتنی بر ساختار مشخص است. در همین راستا ، اولین توافق نامه توسط وزارتخانه های ذیربط اعم از وزارت سکوت ، کشاورزی ، علوم و بهداشت اعلام می شود و بانک مرکزی توزیع ارز را تکمیل می کند ، که کانال و میزان ارز خارجی تخصیص یافته را تعیین می کند و برای چه کسی تأمین می شود. .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کاملاً مشخص است که کدام یک از واردکنندگان کالاها را به کشور وارد نکرده و یک جریان ارز در نظر گرفته می شود و بانک مرکزی می تواند تعیین کند برای چه کالاهایی از آن افراد درخواست کرده است. همچنین انواع مختلفی از واردکنندگان وجود دارد که با فروشنده مشکل دارند و بدهی های ارزی خود را بطور مداوم تجدید کرده اند زیرا بانک مرکزی و بانک های عامل از این امر آگاه هستند و ما نمی توانیم آن را به عنوان نشت ارزی در نظر بگیریم. یک سری دیگر از واردات مدت زیادی طول کشید تا تعهدات پولی آنها را برآورده کند و بقیه مربوط به گمرک و محاسبات آن است.

عدم شمارش تخصیص ارز نیمایی در گزارش دیوان محاسبات

کارمندان حسینی در پایان سخنان خود تأکید کردند که باید مشخص شود آیا ارز اختصاص یافته در سال 1997 و ادامه آن در سال 1998 مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدند که 4.8 میلیارد دلار به ارز خارجی اختصاص نیافته است. اینطور نیست

به گزارش رویداد برتر ، این روزها خبر از دست رفتن 4.8 میلیارد دلار ارز خارجی باعث بحث و گفتگوهای داغ در مورد صحت آن شده است که به گفته رئیس دفتر حسابرسی کشور ، طبق یک مطالعه انجام شده در سال 1997 در مورد واردات کالا و خدمات اساسی و غیر اساسی. معادل 31 میلیارد دلار و 416 میلیون دلار ارز با نرخ دولت تأمین می شود. وارداتی نداشتند.

همتی درباره 4.8 میلیارد دلار ارز خارجی توضیح می دهد

در پی گزارش دیوان محاسبات ، استاندار بانک مرکزی شفاف سازی كرد كه براساس اظهارات وی در سال 1997 ، معادل 30 میلیارد دلار ارز برای ارز خارجی 4200 دلار است كه از این رقم حدود 19 میلیارد دلار تا 20 میلیارد دلار است. مربوط به چهار ماه اول سال بود.

همتی گفت: در فاصله زمانی بین گزارش های دیوان محاسبات ، 5 درصد از 4.8 میلیارد دلار ارز خارجی بازپرداخت شده و 3 میلیارد دلار باقیمانده نیز به دلیل عدم انجام تعهدات آنها بلکه به دلایل دیگری مانند فروشنده است. ارز را تحویل داده است و به دلیل تحریم نتوانسته است در این مسیر کالاها و بخشی از آن را با محاسبات گمرکی و گمرکی تهیه کند.

استاندار بانک مرکزی توضیح داد: از این 3 میلیارد دلار ، اسامی و مشخصات 1.5 میلیارد نام و مشخصات را که واردکننده در تعهدات ما انجام نداده است ، ارائه کرده ایم. صدها میلیون دلار برای این پرونده هزینه شده است ، که توسط قوه قضاییه پیگیری می شود و عاملان آن در زندان هستند.

علاوه بر این ، رئیس دفتر رئیس جمهور امروز به رویداد برتر گفته است که طبق گفته رئیس جمهور ، محاسبه و اعلام این تعداد در گزارش دیوان محاسبات بر اساس اطلاعات نادرست صورت گرفته است و کلیه موضوعات مطرح شده در آن پاسخ های روشنی دارد. مقامات در روزهای بعد اطلاعات مربوطه علنی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا