سکوهای مستقیم و زیارتگاههای مجازی

سکوهای مستقیم و زیارتگاههای مجازی

“بسیاری از مردم می گویند زندگی بعد از کرونا بسیار متفاوت از گذشته است. عادات جدید و بخشی از شیوه زندگی که کرونا به ارمغان می آورد باقی می ماند.” حداقل تا زمانی که خطر ابتلا به این بیماری در زندگی زیاد باشد. در ماه رمضان نیز این ماه رمضان با شبهای جداگانه ، نماز در گروههای مجازی و اجتماعات دور افطار و روزه متفاوت است. ”

به گزارش رویداد برتر ، این روزنامه اخبار وی نوشت: “امسال ماه رمضان با سالهای دیگر در کشور ما فرق می کند. شام های افطاری سخاوتمندانه ، که هر ساله توسط موسسات و سازمان هایی مانند شهرداری تهران و سازمان های مذهبی برگزار می شود ، به دلیل فوران برچیده شده اند. از کورون ویروس ها وجود ندارد ، و هیچ گونه خیابان های افطاری وجود ندارد که توسط مردم تأسیس شده باشد.خانواده هایی که هر سال پیش از ماه رمضان ماه میهمانان را به سمت افطار دعوت می کردند امسال این سنت را رها کرده اند و درآمد خود را به خیرین ، خیرین یا هیئت ها و مساجد برای آن اهدا می کنند. بسته‌های معیشتی و افطاری را تأمین کنید خانواده ها باید خرج شوند.

به توصیه مقامات وزارت بهداشت ، مراکز مذهبی و زیارتگاه ها هنوز برای کنترل کوروی ویروس بسته هستند. بیشتر مراسم مذهبی هیئت ها و مساجد از طریق شبکه های مجازی برای علاقه مندان بسته یا پخش می شود. صدا و سیمای آزادی که هر ساله برنامه های چندین هیأت را پخش می کند ، امسال بدون حضور مردم برنامه های مذهبی را ضبط و پخش می کند. برنامه های ماه رمضان مقام معظم رهبری از جمله مراسم روشنگری قرآن بدون حضور مردم برگزار می شود و جنبه های مختلف اجرای برنامه های دفتر را در هنگام فوران تاج نمایش می دهد ، اما این کل ماجرا نیست. همزمان با محدودیت های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع تاج ، از شب اول ماه رمضان ، برخی هیئت ها و مساجد فارغ از دستورالعمل ها و مصوبات ستاد کرونا اعلام کرده اند که به فاصله اجتماعی احترام می گذارند.

مسجدی در نزدیکی بازار بزرگ تهران برنامه دعای رمضان خود را از شب اول ماه رمضان آغاز کرده است. تصاویر منتشر شده از این جلسات نشان می دهد که یک حوله کاغذی را روی زمین قرار داده اند تا فاصله اجتماعی را تعیین کنند. برگزارکنندگان گفتند كه تعداد محدودی از مردم می توانند در مسجد حضور یابند و از فاصله اجتماعی فاصله بگیرند و مسئولان هیئت گفتند كه این مسجد ضد عفونی شده و پروتكلهای بهداشتی نیز رعایت شده است. بقیه شرکت کنندگان در خارج از مسجد به واعظ و ستایشگر گوش می دادند ، اما سایر عکس های این مراسم که در شب اول ماه مبارک رمضان منتشر شده و دیروز در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بودند ، فاصله اجتماعی به ویژه در پایان مراسم را نشان می دادند. توجه به تراکم جمعیت امکان پذیر نیست.

برخی مساجد و هیئت ها در مراسم مذهبی شرکت کرده اند ، در حالی که هرگونه مراسم رسمی یا غیر رسمی در ماه رمضان در ستاد ملی مبارزه با تاجگذاری ممنوع است. حسین قاسمی ، مدیر کمیته تأمین اجتماعی ستاد ملی تاج گذاری نیز گفت: مقامات ذیربط این مراسم را دنبال می کردند.

علی رغم اینکه هر سال بسیاری از واعظان در ماه مبارک رمضان هر سال مراسم باشکوه برگزار می کردند ، اما امسال به دلیل شیوع کوروی ویروس ، مراسم خود را تعطیل کرده اند و یا مجدداً سخنرانی های شب های گذشته را برای طرفداران رسانه خود پخش کرده اند. اجتماعی است. آنها در اینستاگرام بصورت زنده یا صحبت می کنند.

شب منزوی تهران

شب تهران در مقایسه با ماه های قبلی ماه رمضان تنهایی بی سابقه ای را تجربه می کند. در سالهای اخیر علی رغم وضعیت نامساعد اقتصادی در محلات مختلف به ویژه در قسمت جنوبی تهران ، اهداکنندگان سفره های افطاری مقدس خود را در ابتدای ماه مبارک رمضان برای به اشتراک گذاشتن پاداش روزه داران روزه دار برپا کرده اند. سماورهای بزرگ و پر از چای یا شیر و شیر. بسته های کوچک افطاری ، سفره هایی که در پارک ها برای افطار روزه داران و غیره پخش شده اند ، دیگر در این شهر قابل مشاهده نیست. ظاهراً تکثیر کوروی ویروس این سفره ها را در خیابان ها آورده است ، اما این بدان معنا نیست که وعده های سفره افطار امسال حذف شده اند. در واقع نوع افطار نیز تغییر کرده است.

سال گذشته و در اولین روز ماه رمضان ، یک هیئت مذهبی در میدان شوش در تهران یک بار غرفه “آش-نزار” را برپا کرده و آذر النظری را در بین مردم توزیع کرده است ، اما امسال مسئولان این هیئت را در نظر گرفته اند. راه دیگری برای حفظ وعده های خود “محمد ابراهیم سلامی” یکی از بنیانگذاران این سفره افطار است. وی ادامه داد: امسال به دلیل انفجار تاج ، نتوانستیم ظرف های خاکستر را مانند سالهای گذشته قرار دهیم ، اما تصمیم گرفته ایم امسال هزینه پخت و پز را صرف تهیه و توزیع بسته های ساده از افطار ، “او به همشهری گفت. ما همچنین بخشی از پول را برای بسته های زندگی هزینه کردیم و دو روز قبل از شروع ماه رمضان ، بسته ها را به خانواده های نیازمند که شناسایی شده بودند ، توزیع کردیم.

همانطور که سلامی می گوید ، امسال بسیاری از اهدا کنندگان به کمک هیئت مدیره مراجعه کرده اند و کمک های مالی قابل توجهی برای تهیه بسته های زندگی انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان ماه رمضان تهیه و توزیع این بسته ها با کمک خیرین ادامه یابد.

iftars معمولی

در اولین افطار ماه مبارک رمضان ، یک سوپر مارکت کوچک در خیابان منصور ظروف کوچک موجود در پیشخوان فروشگاه را قرار داده است که هر یک شامل 4 خرما ، شیر کاکائو و یک کیک برای صبحانه است.

آقای بدرانی از سال 1975 در این محله مغازه داشته است: “هر سال در ماه رمضان ، بعضی از خرما را در یک کانتینر روی ظرف می گذارم تا هم هدیه های مردگان و هم افراد روزه دار که در هنگام افطار در فروشگاه هستند. می توانند خرمای خود را با خرما خراب کنند. “با این حال ، امسال به دلیل کرونا ، تصمیم گرفتم هر سال بسته های افطار ساده را به جای خرما انجام دهم.”

برخی از همسایگان که هر سال نذر افطار می کردند ، و همچنین تعدادی از اعضای خانواده و بستگان ، برای تهیه بسته ها پول اهدا می کردند.

بازار راکد آش و حلیم

مغازه هایی که زمانی هر سال برای ماه رمضان خاکستر و حلیم می پختند از سال های گذشته نیز متروک شده اند. کورونا از مشاغل رمضان صرفه جویی نکرده است و مشتریانی که سالی یک بار برای خرید خاکستر و حلیمی به مغازه ها می رفتند برای خرید خاکستر و حلیمی ، امسال هدیه خوردن حلیم و خاکستر داده اند. مغازه حلیم گلپایگانی در خیابان 17 شهریور 75 ساله است؛ در حال حاضر فروشگاه ها رقبای زیادی دارند ، اما آنها هنوز هم موفق به حفظ بازار در بازار Halim و Ash به نفع خود شدند.

تصویر مرحوم گلپایگانی اززور ، بنیانگذار این فروشگاه بر روی دیوار فروشگاه روی پیشخوان سوار شده است و کلمه “الفتیح” را می توانید در انتهای عکس مشاهده کنید. رضا گلپایگانی سومین نسل از خانواده است که در غیاب پدرش ، که در حال حاضر بیمار است ، همچنان به کار برای پدر بزرگ خود ادامه می دهد. رضا گفت: “از پایان فوریه که فروشگاه ها بسته شده اند ، کار ما کم شده است.” برای ماه رمضان ، امید ما به خدا برای ماه رمضان بود ، مگر اینکه تجارت ما کمی رونق بگیرد ، اما اکنون فقط باید در بیرون از آن حلیم و خاکستر داشته باشیم و افرادی که برای خریدن خاکستر و حلال برای افطار یا افطار به سر می برند تا اینکه در سپیده دم آنها دیگر نیستند. “آنها نمی توانند بیایند.”

وی گفت: “ماه رمضان امسال با هر سال دیگر متفاوت است.” وی ادامه داد: “سال یاردو با شروع ماه رمضان ، ما روزانه حدود 200 تا 300 کیلوگرم حلیم آماده می کنیم و این حدود 100 کیلوگرم سوپ سبوس دار و حدود 100 کیلوگرم سوپ نودل است که به مشتریان خود می دهیم.” در عرض چند روز ، ما حلیم و خاکستر کمتری می آوردیم و از همکاران خود کمک می گرفتیم تا مشتریان ما فروشگاه را با دست خالی ترک نکنند. “امسال ، اما برای اولین روز پشت سر هم ، ما فقط یک گلدان حلیم و یک گلدان آش شله قلمکار را باقیمانده ایم که فکر نمی کنم تا آخر شب بتوانیم بفروشیم. “

به گفته رضا ، وضعیت برای همه فروشگاه هایی که فروش خاکستر و حلیم هستند یکسان است و فروش این کلاس به حدی کاهش یافته است که بعید است حتی در یک ماه آخر ماه رمضان قادر به فروش حتی یک روز از آخرین رمضان نباشند. ماه رمضان: “هر سال در سالگرد درگذشت پدربزرگم. این روز 18th ماه رمضان است و ما قبلاً روزه را در مسجد Mahalman می شکستیم. امسال به دلیل شیوع کروناویروس ، ما نمی توانیم افطار داشته باشیم ، بنابراین مادر من که هر سال چندین جشن افطاری برگزار می کند ، امسال افطاری را برای خیریه ای که آسیب دیده است اهدا خواهد کرد تا با رضایت فرزندان به زنان و کودکان کمک کند. “

زولبیا بوی خنثی است

درگیری ها از coronavirus مصون نیستند. سال یاردو ، در اولین شب ماه رمضان ، صف های طولانی در شیرینی پزی برای خرید کدو تازه و بامیه تشکیل می شد و بیشتر کیک ها در روز قبل از ماه رمضان برای کدو سبز و بامیه امسال تهیه می شد ، اما امسال این کلاس نیز می فروشد. بیشتر است. علاوه بر شیرینی ، مغازه هایی وجود داشتند که یک شبه ماهیت خود را تغییر داده و در اوایل ماه رمضان امسال شروع به پختن حلیم و خاکستر یا زولبیا و بامیه کردند ، اما این فروشگاه ها دیگر در سطح شهر قابل مشاهده نیستند و شیرینی ها شاهد کاهش بی سابقه فروش هستند. و فروش آنها انجام می دهند

حسن عاشوری ، فروشنده دسر و میوه می گوید: “امسال فقط چند روز قبل از ماه رمضان ، مغازه ای را افتتاح کردیم و چون فکر می کردیم فروش کدو و بامیه نسبت به سالهای گذشته کمتر است ، کدو تنبل را خریداری کردیم. خیس و بامیه به اندازه یک سوم سال گذشته.در روز جمعه که عده ای برای جشن گرفتن ماه رمضان می رفتند و ما هر سال کدو تنبل و بامیه می فروختیم ، تا به امروز که روز اول ماه است ، فروش ما به این صورت بوده است آنقدر کم است که من به شیرینی های خود گفتم که مبلغی را برای چند روز نصف کنید تا کدو سبز نماند. “بیشتر فروش های ما در ماه رمضان از زولبیا و بامیه آمده است ، اما امسال اوضاع بسیار بد است و بعید است که میزان فروش ما در روزهای آینده نسبت به امروز بیشتر شود. “

“یاردو سال قبل از ماه رمضان ، ما به میهمانانمان افطار قول دادیم ، تا تعطیلات ما امسال با افطار گروه های قومی دیگر تداخل نداشته باشد ، اما به جای برگزاری مهمانی ، تصمیم گرفتیم که سه وعده غذایی را در یک هزینه بپردازیم. خانه سالمندان ، “گفت: آشوری. “بیایید هزینه مهد کودک را بپردازیم.”

نان صلواتی

با این حال نانوایی جزو صنفی بود که مشاغل آنها در روزهای فوران Corona تعطیل نبود. سنت پخت نان صلواتی و خرید اجاق نان یکی از قدیمی ترین سنت هاست که در ماه رمضان رایج است. حتی امسال اجاق های اجاق گاز نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حسین امامیه شاطر نانوائی سنگکی است: “وقتی کرونا مشهور شد ، بعضی از افراد محلی ، معمولاً در ماه رمضان ، در هفته چندین کوره برای کمک به اهدا کنندگان اهدا می کردند. حتی اکنون با شروع ماه رمضان تعدادی از نانوایی های ما برای تهیه نان صلواتی از پیش فروش شده اند و هیئت مدیره محلی تعدادی موز را برای خانواده های نیازمند آماده کرده است که برای آنها 5 نان سنگک صلواتی تهیه می کنیم. برای منع “یکی از ذینفعان همچنین تمام اجاق های آن روز را به مدت 15 روز از ماه رمضان خریداری کرد ، که سالروز میلاد امام حسن (ع) است ، تا بتوانیم نان صلوات را به مشتریان تقدیم کنیم.”

امامیه جمعه یادآور می شود: “امسال وقتی مردم نمی توانند سفره های افطاری را پخش کنند ، به نظر می رسد بیشتر به محرومان فکر می کنند. جمعه که در آستانه ماه رمضان بود ، یک زن به داخل فر آمد و 450 هزار دلار بیرون آورد. و گفت: “من این پول را برای اقواممان افطار می خواستم. “با این پول می توانید نان را پخت و به اختیار خود به افرادی که سزاوار آن هستند ، بدهید.”

بسیاری می گویند زندگی بعد از کرونا بسیار متفاوت از زندگی قبلی است. عادات جدید و بخشی از سبک زندگی کرونا باقی مانده است. “حداقل تا زمانی که خطر بیماری در زندگی زیاد باشد. ماه رمضان نیز در ماه رمضان متفاوت است ، با شبهای جداگانه ، نماز در گروه های مجازی و اجتماعات دور افطار و روزه.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا