خبرهای کلی

در بازار ارز چه می‌گذرد؟

دو موج موازی در بازار ارز وجود دارد. یکی روی سیستم نیما و دیگری در سطح بازار آزاد ارز است. این دو موج که آخر هفته گذشته همگرا بودند ، اما واگرایی بین دارایی ها در دولت تعادل بازار را برهم زد.

به گزارش رویداد برتر ، سروش خسروی در ادامه یادآوری خود در روزنامه همشهری اظهار داشت: در موج اول در بازار آزاد ، نرخ ارز به 17 هزار و 500 دستگاه گوجه فرنگی رسید ، به دلیل کاهش حجم تحویل و افزایش نرخ ارز به 4 هزار و 800 گوجه فرنگی ، و همچنین ابهامات مربوط به واردات بدون نقل و انتقال ارز. به نظر می رسد سیاست های متفاوت و متناقض دو وزارت اقتصاد و صنعت با هم تضاد داشته است.

در موج دوم ، قیمت هر دلار در سامانه نیما برای اولین بار از 16،000 تومان فراتر رفت. قیمت ارز نیماجی به عنوان یکی از پایه های دو سال اخیر برای کشف نرخ ارز بوده است. فقط دو روز پیش ، در بازار آزاد ، اختلاف قیمت دلار و نرخ ارز سیستم نیما تا حد امکان کوچک بود؛ این اتفاق فقط یک بار در پاییز گذشته رخ داد که امید به بازار ارز واحد ایجاد کرد. سری بعدی تحولات اقتصادی و سیاسی شامل حوادث ماه نوامبر ، ترور سردار سلیمانی ، حمله موشک های ایرانی به پایگاه های آمریکایی ایران و سقوط احتمالی کورونا و همچنین کاهش فروش نفت ایران ، افزایش کسری عمومی و سرعت بخشیدن به رشد است. حجم نقدینگی همه رشته ها را در بر می گرفت.

نیما؛ این سیستمی است که صادرکنندگان غیر نفتی از صادرات خود ارز می پردازند. همچنین واردکنندگان؛ آنها ارز مورد نیاز برای واردات آنها از سیستم را تأمین می کنند. در سامانه نیما افزایش و سقوط قیمت ارز زیاد شده است ، اما بانک مرکزی به طور کلی سعی کرده است سیگنال های مناسبی را از هیئت مدیره سامانه نیما به بازار ارز آزاد ارسال کند. سامانه نیما مدتهاست که یک بازار اصلی معاملات ارزی است و نرخ ارز که در آن کشف می شود بطور خودکار بر بازار معاملات میکرو ارز در پایین تقاطع های استانبول و سبزه میدان تأثیر می گذارد.

فرض بر این است که در سیستم نیما روند کشف نرخ بهره بیانگر افزایش یا کاهش نرخ سود برای شرکت کنندگان در بازار ارز است. افزایش قیمت در این سیستم معمولاً به معنای افزایش قیمت بازار آزاد در آینده است. بر این اساس ، بانک مرکزی همواره سعی کرده است با واردات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی ، نرخ ارز را در دوره های مختلف سامانه نیما حفظ کند ، اما در بهار امسال ، بانک مرکزی سعی در جلوگیری از سیاست تجارت خود داشته است. تا حدودی ، تنظیم نرخ ارز مدیریت شده در سیستم نیما عملاً مانع از افزایش افزایش قیمت در بازار آزاد ارز و صادرکنندگانی که برای افزایش صادرات و بازگشت به موقع ارز ، ارز را به ریال با قیمت های جذاب تر تبدیل می کنند. تشویق صادرات کالا. البته ، این آشکارا تصمیم است؛ برخی از حامیان دولت به دلیل تأثیر برخی نگرشهای پوپولیستی و سیاسی. به عنوان مثال ، در هفته‌های اخیر برخی از سازمان‌ها و اتحادیه های دولتی حتی با وجود خبرنامه های پرمحتوا تلاش زیادی برای ترخیص کالاهای گمرکی بدون رضایت بانک مرکزی انجام داده اند. این موضوعی است که اساساً و اساساً زیرساختهای تعادلی بازار ارز با زلزله های بزرگ را تحت تأثیر قرار داده است و اکنون می توانیم به وضوح نتیجه وضعیت بازار ارز در تهران را در شرایط فعلی ببینیم.

در شرایط فعلی تحریم ها و مشکلات مالی ناشی از شیوع تاج ویروس ، به نظر می رسد که خود بزرگراه ها جریان ارز را مسدود کرده اند و عملکرد اخیر برخی دستگاه های دولتی به طور مؤثر بسته شدن برخی مسیرهای ارزی است.

لازم به ذکر است که مرکز تحقیقات پارلمان و اتاق بازرگانی و صنعت تهران اخیراً در دو گزارش تحلیلی جداگانه نشان داده اند که نگرانی از تجارت خارجی ایران وجود دارد و ادامه این وضعیت می تواند باعث جلوگیری از ورود ارزهای خارجی شود. این به دلیل افزایش سطح تحریم ها و محدودیت شرکای خارجی ایران است. در این شرایط ، به نظر می رسد که دولت و دفاتر دولتی باید جلوی پارتی سازی را بگیرند. در حالی که انتخاب دیگری وجود ندارد و بانک مرکزی باید سیاست های ارجح خود را برای مدیریت بازار ارز بطور دقیق اجرا کند. در غیر این صورت ، اجرای سیاست های متناقض در مورد ارزهای صادراتی و وارداتی می تواند تأثیر بسیار بدتری بر اقتصاد و منحنی تورم در آینده داشته باشد. به نظر می رسد بانک مرکزی به عنوان ناظر بازار ارز ، سعی دارد با بازگشت نرخ ارز به کانال های بالاتر ، بازپرداخت ارزهای صادراتی و تحویل به سامانه نیما ، تولیدکنندگان داخلی را ترغیب کند تا در بازارهای صادراتی و صادرکنندگان فعال تر باشند. این خط مشی پشتیبانی نمی شود. از آنجا که این سیاست صحیح است ، از آنجا که یک فلش دو نشان را هدف قرار می دهد ، اعمال این سیاست احتمالاً نرخ ارز را در بازار آزاد از یک سو سوق خواهد داد و احتمالاً نرخ ارز سیستم نیما برای فعال تر شدن صادرکنندگان جذاب است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا