خبرهای کلی

ضرورت نمایشگاه مجازی کتاب؛ آیا هنوز به نمایشگاه ۱۰ روزه کتاب نیاز داریم؟

اول اینکه ، با توجه به توسعه چاپ و نشر ، به ویژه در انتشارات دیجیتال ، و پتانسیل های هنر تفصیلی که با ایجاد باغ کتاب تهران ایجاد شده است ، هنوز نیاز به نمایشگاه وجود دارد که عملا یک سال 10 روز بزرگ است. هست یا نیست؟
به نظر من این نیاز به دلایل مختلف از بین می رود و برگزار کنندگان نمایشگاه می توانند بخش فروش را به جشنواره های سالانه تبدیل کنند تا از آنها برای بهبود کمیت و کیفیت صنعت چاپ و نشر و گسترش مطالعه در سطح جامعه استفاده کنند. برای این منظور می توان برنامه های مفصلی ایجاد کرد.

اما اکنون که به نظر نمی رسد افراد مسئول چنین تصمیمی را بگیرند ، فکر می کنم خوب است که این نمایشگاه همان تجربه سایر مناطق جامعه را دارد که هنگام فوران ویروس coronavirus در فضای مجازی برگزار شد. آنها ممكن است اظهار كنند كه در دوره پس از كورونا همچنان با استفاده از همان روش ، يعني نگهداري نمايشگاه ها در فضاي سايبر ، ادامه خواهند داد.

اگر سؤال کنید آیا نهاد انتشارات آماده استفاده از این ظرفیت فضای مجازی است؟ پاسخ بله است. زیرا برخی از مغازه های مجازی همچنان در کالاهای عمومی و همچنین کتاب و محصولات فرهنگی فعال هستند. علاوه بر این ، در مرحله اول ، کار مشترک با مشارکت کتابفروشی ها قابل انجام است.
ناشران مدت هاست که کتاب های خود را برای نمایشگاه امسال تهیه می کنند. البته اگر چنین اراده ای وجود داشته باشد ، می توانید در یک مرکز با مهارت های مختلف علمی و فنی نیز کار کنید.

* عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب در گذشته
* منتشر شده در خبرگزاری آنلاین رویداد برتر ، 20 مه 1999

دکمه بازگشت به بالا