خبرهای کلی

واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

صبح جمعه ، بسیاری از صاحبان حیوانات اهلی که پس از وقوع زمین لرزه 5.1 ریشتری در تهران خانه های خود را با حیوانات خانگی خود ترک کردند ، به این سوال پاسخ دادند: “آیا حیوان خانگی شما متوجه آن شده است؟

برخی حتی در مورد واکنش حیوانات خانگی خود به زلزله در رسانه های اجتماعی نوشتند: “گربه من خواب بود ، سرش را بلند کرد ، به من نگاه کرد و دوباره به خواب بازگشت.” بلفی شبها مدام در حال سقوط بود ، حتی چند بار دست ما را گاز گرفت و دو ساعت بعد از زلزله آرام بود. “او چند دقیقه از دست رفته بود و ما نتوانستیم او را پیدا کنیم.”

بسیاری از مادربزرگ ها و مادربزرگ ها هرکدام یک داستان یا خاطره ای به یاد ماندنی از واکنش حیوانات قبل از زلزله دارند. مثل این داستان: «سالها پیش ، در یکی از روستاها ، یک سگ گیاه خوار به خانه رفت ، یک نوزاد تازه متولد شده را در آغوش گرفت و فرار کرد. همانطور که بقیه خانواده صحنه را می بینند ، آنها برای نجات کودک از زلزله و خانه ویران شده کشور ، به دنبال سگ می گردند. “داستانهایی که در ذهن مردم قهرمان شده اند. اما آیا این درست است که حیوانات توانایی تشخیص این مورد را چند دقیقه قبل از وقوع زلزله دارند؟

وی گفت: “حیوانات قبلاً توانسته اند این کار را انجام دهند.” “و اکنون خیلی خوب کار می کند.”

مدیر اسبق دلفیناریوم کیش گفت: “دلفین ها می توانند زمین لرزه ها را خیلی بهتر از سایر حیوانات تشخیص دهند.” در همین زمان ، ما به ستاد بحران شهرداری تهران پیشنهادی دادیم كه بتواند دلفین ها را برای انجام این كار آموزش دهد تا 45 دقیقه قبل از زلزله آن را بفهمیم. اما پیشنهاد ما بی پاسخ ماند. حتی در ایالات متحده نیز دلفین ها برای این کار آموزش دیده اند و وقتی زمین لرزه ای مشاهده می کنند ، مثل کف یک استخر ناقوس صدا می کنند. به طور کلی ، انسان ها زودتر از سایر حیوانات به دلیل اینکه در آب زندگی می کنند متوجه زمین لرزه می شوند و از آنجا که حجم آب بیشتر از هوا است ، این حیوانات توجه می کنند سریع تر به نظر می رسد. “حتی برخی از کارشناسان ایالات متحده و هلند معتقدند که این حیوانات می توانند یک روز قبل از زلزله این فاجعه طبیعی را کشف کنند.”

وی با توضیح اینکه چرا همه حیوانات نمی توانند ترس از زمین لرزه را به انسان منتقل کنند ، توضیح داد: “حیوانات برای این کار باید آموزش ببینند. قبل از اینکه متوجه لرزش زمین شویم ، حیوانات متوجه حرکت خطاهای زمین می شوند. فرکانس این صدا نیست. این به گونه ای است که گوش انسان می تواند آن را بشنود ، اما حیواناتی مانند سگها خیلی زودتر از آن متوجه انسان می شوند به همین دلیل آنها احساس ترس می کنند.البته حیوانات برای درک احساس ترس مانند سگها باید آموزش ببینند. آنها قادر به مراقبت از نابینایان یا معلولین هستند. “حیوانات دیگر مانند اسب ، مرغ یا بوقلمون نیز فرکانسهای بسیار کمی را می شنوند.”

ملك پور با اشاره به واكنش حیوانات autochthonous به عنوان سگ هایی كه در برابر زلزله نادر هستند ، می گوید: “حیوانات باید این امر را آموزش داده یا تجربه كرده باشند.” برخی از سگهای محلی که ناآگاهانه در برابر زلزله واکنش نشان می دهند ، باید چنین رویدادی را قبلاً تجربه کرده باشند. به عنوان مثال ، در گذشته ، الاغهایی که در انبارها نگهداری می شدند با ضربه زدن به آویزهای خود در زمین قبل از زلزله نسبت به فاجعه طبیعی واکنش نشان می دادند. “برخی از سگهایی که برای معالجه به من می آیند ، قادر به واکنش در برابر زلزله قبل از وقوع آن بودند ، اما فقط مربی این حیوانات متوجه واکنش آنها می شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا