هنر و فرهنگ

یک بام و دوهوای میراث‌فرهنگی برای بازگشایی موزه‌ها

وزیر میراث فرهنگی از بازگشایی اماکن تاریخی و موزه ها طی هفته های آینده خبر داد و در جلسه مرکز ملی مبارزه با کورونا اعلام کرد که تعدادی از موزه ها زیر نظر این وزارت مدتی است که فعالیت دارند.

به گزارش رویداد برتر ، علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی ، جهانگردی و صنایع دستی – گفت: “بازگشایی اماکن و موزه های تاریخی هفته آینده در دستور کار قرار دارد و طی هفته های آینده توسط مرکز ملی مبارزه با کورونا مطرح و تصویب خواهد شد. “” “

اما به نظر می رسد که قرارگاه کورونا برای برخی موزه ها و بناهای تاریخی آنچنان ناچیز است که متولیان برخی از آثار تاریخی به صلاحدید خود به فعالیت خود ادامه می دهند ، یا در این میان حرفه های دیگری نیز مطرح شده اند که برخی از آنها آثار تاریخی ، اعم از وزارت میراث فرهنگی و تحت نظارت سایر آژانسهای دولتی ، برخی از شهرها قبلاً عملیات را به عنوان دفتر كرونا آغاز كرده اند و تأكید دارند كه وزیر و معاون وزیر میراث فرهنگی بارها موافقت كرده اند كه با موزه ها و بناهای تاریخی كار كنند. این است.

در اوایل مرکز کورونا کشور ، موزه ها و بناهای تاریخی در لیست محل های کار و اماکن در معرض خطر در هنگام گسترش تاج ویروس شناسایی شدند و در نتیجه حتی افراد مسئول میراث نیز در آخرین ستون این لیست امکان این فضاها را به ارث برده اند. بازگشایی مکانها و مشاغل مختلف اعلام شده است.

اگرچه چهل ستون اصفهان زیر نظر شهرداری اصفهان فعالیت می کند ، اما یکی از این بناهای تاریخی در روزهای تاج از گردشگران استقبال می کند ، همه چیز با این مجموعه موزه به پایان نمی رسد ، اما میدان نقاش جهان و آثار تاریخی مجتمع جهانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اصفهانی ها می توانند از این بناها بازدید کنند.

حتی یک روزنامه نگار رویداد برتر امروز ، پنجشنبه اول ژوئن با خرید بلیت از مجموعه چهل ستون از این بنای تاریخی بازدید کرد و حدود ده نفر دیگر نیز با وی از این بنای تاریخی بازدید کردند.

اگرچه فروش بلیط برای این مجموعه بازدیدکنندگان را ملزم به پوشیدن ماسک و دستکش هنگام ورود به مجموعه می کند ، اما می توانند حتی اگر این موارد بهداشتی اصلی در معرض دید عموم نباشد ، وارد فضا شوند.

از طرف دیگر ، پلیس گردشگری در میدان نقش جهان اصفهان به رویداد برتر گفته است که القاپو ، مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان برای چند روز برای گردشگران باز است و بازدید از آنها امکان پذیر است.

ورودی قلعه باشکوه قاپو و اعلام آن همه چیز را روشن می کند؛ “به منظور جلوگیری از شیوع تاج ویروس و رعایت فاصله اجتماعی مجاز ، آنها هر ساعت (یک فرصت) با تعداد محدودی از مردم از ساختمان مرتفع قاپو بازدید می کنند. طبقه ششم (سالن موسیقی) برای عموم آزاد نیست.” لطفاً با ماسک و دستکش وارد کنید. “

با این حال ، به گفته برخی از مغازه داران ، قلعه عالی Qapo پس از افطار برای گردشگران گشوده خواهد شد.

ما منتظر تصمیم عمومی در مورد بازگشایی موزه ها هستیم

اگرچه محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی – در روز جهانی موزه به رویداد برتر گفت: “هنوز هیچ نظمی برای شروع موزه ها اتخاذ نشده است ، ما در انتظار تصمیم عمومی برای بازگشایی موزه ها هستیم.”

وی با اشاره به دیدار بین دو معاون میراث فرهنگی و گردشگری که در آن سابقه ای از فعالیت های این موزه تهیه شده است ، گفت: از هر موزه خواسته ایم بسته به نوع تخصص ، تحقیق و آموزش را در این شرایط آغاز کند. پنجره های مغازه و مصنوعات برخی موزه ها نزدیک به یکدیگر هستند و باید در هر بازدید از آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر دقایق موزه و در نظر گرفتن سه جنبه “یادگارهای تاریخی” ، “مخاطبان و بازدید کنندگان” و “کارکنان” گفت: “آنچه که همیشه نگران آن هستیم نگران نباشید فضاهای محصور شده که نباید بدون ویترین به آنها برویم.” موزه ها بازگشایی شده اند لمس کردن آنها ممکن است موضوع را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه می دهد: پس از تحقق شرایط ، موزه هایی مانند کاخ گلستان که دارای زمین های بازی است ، می توانند ابتدا فعالیت کنند.

اما وی به بحث و گفتگو با موزه های خصوصی اشاره می كند و می گوید: “پروتكلی در مورد استفاده از فضاهای موزه تهیه و در دسترس موزه ها قرار گرفته است. از طرف دیگر ، ما از شهرداری تهران خواسته ایم كه امسال موزه ها ، به ویژه موزه های خصوصی را معرفی كند.” بیشتر نقاشی های شهری به موزه های خصوصی اختصاص دارد.

اگرچه طالبیان با تأکید بر احتمال راه اندازی موزه های خصوصی و البته فضای باز ، حتی پس از تأیید ستاد کرونا پس از بازگشایی موزه ها ، اهمیت این موضوع را برای میراث فرهنگی ، نادیده گرفتن برخی از زیرمجموعه های وزارتخانه نشان می دهد. وقتی به گفته مسئولان میراث ، اخیراً پروتکل های موزه تدوین شده است و کارمندان موزه هنوز به اندازه کافی آموزش لازم برای ترسیم مکان های تاریخی ، به ویژه گردشگران سرپوشیده را ندارند ، زمان آن است که کار خود را از سر بگیرد. سایت های تاریخی را در داخل خانه رها کنید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا