خبرهای کلی

آیا برانکو موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است؟

برانکو ایوانکوویچ موفق ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است ، اما بررسی عملکرد این مربی ، به خصوص در تیم ملی ، نشان می دهد که مربیان موفق دیگری در فوتبال ایران نیز وجود دارند.

به گزارش رویداد برتر اخبار آنلاین “برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه اخیر خود اظهارات جالبی را بیان کرد و ادعا کرد که موفق ترین مربی ملی و باشگاهی در تاریخ فوتبال ایران است.” – نوشته شده توسط شکی نیست که برانکو با تیمهای ملی فوتبال ایران و پرسپولیس عملکرد درخشانی داشته و نتایج موفقی در فوتبال ایران نشان داده است ، اما ادعای مربی کرواسی نیاز به بررسی های بیشتر دارد. علاوه بر برانکو ، مربیان موفق دیگری نیز در فوتبال ایران وجود داشته اند که رکورد های موفقی را تعیین کرده اند.

تیم ملی ایران

در تیم ملی ایران ، داستان برانکو حمایت از بلاژویچ و مربیگری تیم های امید و بزرگسالان است. او با تیم امید بازی های آسیایی را به دست آورد و در جام جهانی 2006 آسیا با تیم بزرگتر خود سوم شد. مانند نتایج برانکو در رده های برتر ، کارلوس کییرو نیز ثبت کرد و مرد پرتغالی ظهور دیگری را به جام جهانی واگذار کرد. کیروش با تیم ملی در جام جهانی 2019 به مرحله نیمه نهایی راه یافت ، اما ثبت عملکرد کیروش با عملکرد درخشان تیم ملی در ترکیب فوتبالی جام جهانی 2018 روسیه و مقابل تیم های بزرگی مانند آرژانتین ، اسپانیا و پرتغال برجسته می شود. دانش آموزان پسر پرتغالی در جام جهانی 2018 تنها چند اینچ از صدرنشین گروه مرگبار فاصله داشتند و فقط ایران را از شانس حضور در مرحله بعدی محروم کردند. قهرمان بازیهای آسیا همچنین عنوانی را دریافت کرد که ایران پیش از برانکو با منصور پورحیدری تجربه کرده بود و مربیان تیم ملی بعدی فرصتی برای حضور در این رقابت ها نداشتند.

مهمترین عنصر رکورد کیروش عملکرد درخشان تیم ملی در ترکیب مرگ جام جهانی 2018 روسیه و همچنین درخشش در برابر تیم های بزرگی مانند آرژانتین ، اسپانیا و پرتغال است. دانش آموزان پسر پرتغالی در جام جهانی 2018 فقط چند اینچ از صدر گروه مرگ بودند.

از نظر آماری ، برانکو 56 بار روی نیمکت ایران نشسته بود و 32 بار ، 15 تساوی و 9 بار به پیروزی رسید و کیروش در زمان حضور خود به عنوان مربی 100 تیم ملی ایران ، با کسب یک امتیاز متوسط ​​، موفق به کسب 100 برد ، 27 تصمیم و 13 شکست شد. 2.07 کمی بهتر از میانگین 1.99 مربی کرواسی بود.

جنبه دیگر در مقایسه عملکرد تیم ملی در زمان برانکو و کیروش این است که در زمان برانکو تیم ملی در اولین رده بندی فوتبال اروپا از ستارگان بزرگ تر استفاده می کند ، اما امروز بیشتر لژیونرهای فوتبال ایران در کشورهایی مانند پرتغال و بلژیک حضور دارند. البته نظم و شخصیت تیم ملی از مهمترین ویژگی های زمان کیروش بود و هیچ کس در تیم مربیگری پرتغال کیف پزشکی تیم را از بین نمی برد!

از طرف دیگر ، یکی از نکات منفی عملکرد برانکو در تیم ملی این بود که فرصتی به تیم ذخیره نداد و این باعث شد تا تیم ملی مشکلات زیادی در محرومیت یا آماده سازی اعضای اصلی نداشته باشد. این موضوع در جام جهانی نیز مشاهده شد و عدم تجربه برخی افراد شایسته ، کمک به آنها را برای تیم ملی غیرممکن می کرد.

علاوه بر برانکو و کیروش ، مربیانی مانند حشمت مهاجرانی ، مرحوم دهداری و تامیسلاو ایویچ نیز تأثیر زیادی در فوتبال ملی ایران داشته اند و عملکرد آنها غیرقابل انکار است.

تیم های باشگاه

سالها بعد ، برانکو موفق شد پرسپولیس را قهرمان این باشگاه کند و این هتریک لیگ را با صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا به یک چهره ماندگار در تاریخ پرسپولیس تبدیل کرد. در حقیقت ، برانکو علاوه بر کسب مقام دوم در آسیا ، دارای یک رکورد درخشان باشگاه با سه عنوان ، یک لیگ برتر و جام حذفی است ، اما مربیان دیگری نیز هستند که موفقیت برانکو را در کارنامه خود می بینند. رکورد امیر قلعه نوئی 5 قهرمانی و سه عنوان قهرمانی در لیگ برتر ، همراه با دو پیروزی در جام حذفی ، و یک بار آن را به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند. علاوه بر او مربیانی مانند لوکا بوناچیچ و منصور ابراهیم زاده فینالیست لیگ قهرمانان آسیا نیز از پیش خود بودند که فیروز کریمی و مرحوم پورحیدری در این مسابقه پیروز شدند.

به طور کلی ، موفقیت برانکو در فوتبال ایران غیرقابل انکار است و نام او در درجه اول در تاریخ پرسپولیس باقی مانده است ، اما کسب بهترین سرمربی کرواسی تیم ملی و پرسپولیس به عنوان بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران یک اغراق است. “اگر برانکو بزرگترین مربی تاریخ فوتبال ایران بود ، او به جای تیم ملی عمان در یک تیم بزرگتر حضور می یافت و او حداقل یکبار سلیقه می کرد که به عنوان مربی روی نیمکت تیم ملی کرواسی بنشیند.”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا