اقتصادی

جزئیات برنامه اصلاح ساختار بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد برنامه اصلاح ساختار بودجه هفته آینده توسط مجلس ارائه می شود.

به گزارش رویداد برتر ، محمدباقر نوبخت آخرین وضعیت برنامه اصلاح بودجه ساختاری را اعلام کرد و گفت: این برنامه سال گذشته به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شد و بخش هایی از آن توسط شورا مورد بررسی قرار گرفت اما هنوز تکمیل نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سند پیش بینی می کند چه منابع و مکانهایی را می توان در طول سال تهیه کرد و در چه مواردی برای رسیدن به اهداف برنامه مطابق با سیاست های موجود هزینه می شود. وی افزود: اگر دولت بخواهد با این تعریف بیشتر پیش برود ، باید روی منابع بودجه تمرکز کند. با این حال ، منابع بودجه از سه حوزه تأمین می شود: اول ، مالیات ها ، عوارض و سایر خدماتی که دولت به مردم ارائه می دهد و در عوض دریافت می کند.

وی با بیان اینکه این درآمدها باید برای مصارف و مخارج مورد استفاده قرار گیرد ، افزود: اگر درآمدها تمام مخارج را پوشش ندهد ، دارایی ها (نفت و اوراق قرضه) باید فروخته شود و به درآمدها اضافه شود تا بتواند علت کشور را تحقق یابد.

اوراق بهادار نوعی انتقال دارایی های مالی است ، نفت به عنوان یک دارایی سرمایه خاص کشور در نظر گرفته می شود.

نوبخت گفت هیچ کس حق فروش ملک نسل بعدی را ندارد و آن را برای هزینه های جاری خرج می کند. البته اگر دارایی فروخته شده و به دارایی های دیگر تبدیل شود ، مطمئناً این کار بدی نیست. “او گفت:” طبق قانون ، حداکثر مقدار دولت در بودجه سال 1399 می تواند از فروش نفت به 49 تا 50 میلیارد گوجه فرنگی برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: “امسال دولت مجوز از مجلس برای فروش 50 هزار میلیارد گوجه فرنگی در روغن دریافت کرده است ، اما امسال برای دستیابی به ثروت (فعالیت های غیرنظامی) باید 80 هزار میلیارد گوجه فرنگی هزینه کند.”

وی افزود: بودجه سال 1999 نزدیک به 570 هزار میلیارد گوجه فرنگی است که از این تعداد فقط 50 هزار میلیارد گوجه فرنگی ، کمتر از 10 درصد مربوط به نفت است.

نوبخت گفت: “در سال های اخیر ، بیش از 50 درصد از منابع بودجه از نفت تأمین می شود.”

وی با بیان اینکه کشور هزینه هایی دارد که نمی توان از بین برد ، اما پس انداز پول یک چیز ضروری و ارزشمند است ، افزود: کل مصرف کشور زیر چهار فصل و زیر 10 مورد است.

وی افزود: اولین چیزی که بیشترین منابع را خرج می کند رفاه اجتماعی است. این مسائل مربوط به رفاه اجتماعی بر صندوق های بازنشستگی ، کمیته های کمک ، فعالیت های رفاهی و ایثارگری متمرکز است و فقط 110،000 میلیارد تن از بودجه کل کشور برای این موضوعات هزینه می شود.

رئیس برنامه و سازمان بودجه در ادامه با اشاره به اینکه بخش دوم که بیشتر بودجه ها را از هم جدا می کند مربوط به آموزش و تحقیقات است و ادامه داد: بخش سوم و چهارم با “دفاع و امنیت” و “بهداشت و ایمنی” سروکار دارد. رفتار “. .

نوبخت با بیان اینکه در صورت کنار گذاشتن نفت ، چه منابعی برای پر کردن روغن در دسترس خواهد بود ، بیان کرد: 1.3 هزار میلیارد گوجه فرنگی به صورت علنی و پنهانی در کشور پرداخت می شود. آیا می توان درصدی از میزان کمک های پرداخت شده در این رابطه استفاده کرد؟ برش مطمئناست ، اما مستلزم عزم و اراده جمعی است.

وی ادامه داد: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است این است که تا حد امکان ترکیب منابع از نفت تا مالیات ارائه شود. حال سوال اینجاست که آیا مالیات ها ظرفیت بیشتری از این دارند؟ مالیات ها نیز در جهان شاخص دارند. به عبارت دیگر ، 30-40٪ تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته صنعتی ، 30-20٪ در کشورهای در حال توسعه و کمی بیش از شش٪ در ایران.

به گفته نوبخت ، آمارها نشان می دهد که این کشور از ظرفیت مالیاتی مناسبی برخوردار است که با اصلاح قانون مالیات ، تعیین مبانی مالیاتی جدید ، جلوگیری از کلاهبرداری مالیاتی و کاهش معافیت مالیاتی می توان از آن برای تأمین اعتبار درآمدهای بودجه استفاده کرد. : در حال حاضر معافیت مالیاتی در کشور 50 هزار میلیارد تومان است و مردم معافیت مالیاتی را اعمال می کنند.

این مقام مسئول افزود: تولید املاک و مستغلات و دارایی ها سومین عاملی است که در صورت جدا شدن بودجه از نفت دولت ، این مؤلفه ها متمرکز می شوند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا