اقتصادی

راه‌اندازی کلکسیون هسته انار ایران و شناسایی ژنوتیپ‌های برتر

پروژه ارزیابی پلاسما جارم انار با استفاده از نشانگرهای مولکولی و مورفولوژیکی برای گردآوری یک مجموعه هسته ای از ارقام و ژنوتیپ های مختلف انار در ایران ، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشاورزی و پژوهشکده باغبانی به طور مشترک اصفهان را اجرا کردند.

به گزارش رویداد برتر دکتر مهرشاد زینال عابدینی ، عضو گروه موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی و مدیر پروژه ، اظهار داشت: ایران از نظر کشت تجاری ، تولید و صادرات و کیفیت انواع انار در رتبه سوم جهان قرار دارد. اختصاصی.

وی افزود: تولید این محصول در کشور حدود 13 تن در هکتار است. علاوه بر اینکه مرکز مبدا و رشد طبیعی این میوه با ارزش است ، مرکز تنوع تنوع و داشتن ثروتمندترین ذخایر ژن انار در جهان ، علاوه بر حفظ این ثروت در سطح ملی و سرمایه طبیعی ، برنامه های تحقیقاتی انار نیاز به طراحی و اصلاح دارد. کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به کمبود اطلاعات جامع در مورد ژنوتیپ ها ، خصوصیات مورفولوژیکی و مولکولی انار ایرانی و متابولیت آنها ، باید یک برنامه جامع برای مطالعه و انتخاب گونه های مختلف گیاهی و ژنوتیپ ها و ایجاد مجموعه بذر اساسی با استفاده از روش های اصلاح کلاسیک و مولکولی اجرا شود.

زین العابدینی با اشاره به جمع آوری بیش از هزار ژنوتیپ انار مختلف از استانهای مختلف کشور گفت: هدف از بهبود مولکولی انار بهبود عملکرد ، افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید با شناسایی گونه های مقاوم در برابر آفات و بیماری ها و حفظ فشارهای غیر موجود است. “”

اما از بین رفتن تنوع و کمبود اطلاعات ژنتیکی ، طولانی بودن روند انتخاب در تصحیح کلاسیک و محدودیت های آن ، دشواری ارزیابی مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی با روش های کلاسیک ، دوره تابعیت نسبتاً طولانی ، تأثیر شرایط محیطی بر روی صفات و تأثیر آن بر روش های متداول وی اصلاحات را مهمترین چالش برای محققان در اصلاح مولكولی انار توصیف كرد.

مدرس موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در روند توسعه مجموعه بذر ، ارقام و ژنوتیپ های مختلف بر اساس 47 متابولیت کیفی ، با ارزش و پتانسیل ژنتیکی بر اساس داده های توالی ژنوم (GBS) مورد ارزیابی قرار گرفت و انواع و ژنوتیپ های عالی را انتخاب کرد.

به گفته پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ، “ایجاد چنین مجموعه ای باعث افزایش کارآیی مجموعه های موجود موجود ، حفظ و بهبود مدیریت و عملکرد آن در برنامه های اصلاح و معرفی انواع مختلف خواهد شد.” و ارائه هویت ژنتیکی ژنوتیپ های انار منتخب به کشور منتهی می شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا