اقتصادی

موبایل در ایران ارزان‌تر از کشورهای دیگر!

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، تبلت ها و مکمل ها ، قیمت تلفن های همراه در ایران با افزایش قیمت مطابقت ندارد ، در حالی که در دو ماه گذشته قیمت 40 درصد افزایش یافته است ، اما قیمت تلفن های همراه تغییر کرده است. نه

به گزارش رویداد برتر ، شیوع ویروس Corona در سراسر جهان و بسته شدن بسیاری از تولیدکنندگان تلفن ، مشکلاتی را برای تولید این محصول ایجاد کرده است و در ایران این مشکلات با مشکل واردات پیچیده شده است. ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و تمرکز متعاقب آن بر آموزش آنلاین در دانشگاه ها و برنامه های آموزشی دانشجویان باعث افزایش تقاضا برای تلفن های همراه در بازار شده است. از طرف دیگر ، علاوه بر مشکلات کمبود کالاهای جهانی ، بسته شدن مرزها و محدودیت حمل و نقل واردات ، افزایش قیمت امروز باعث افزایش قیمت تلفن شده است.

در گفتگو با رویداد برتر ، حسین غروی-رام ، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، قرص و مکمل ها به رویداد برتر گفت: 90 درصد کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی تهیه می شوند. این کالاها در ابتدای سال با قیمت 3700 گوجه فرنگی وارد شده بودند و امروز نرخ ارز به 5550 گوجه رسیده است و حتی این نرخ ارز در خرید کالا با مشکلات زیادی روبرو است.

وی گفت: “ما قبلاً نیمی از ارز را دریافت می کردیم ، اما اکنون ، به دلیل محدودیت های ارزی ، آنها باید از ارز صادراتی استفاده کنند که باید از صادرکننده خریداری شود.” صادرکنندگان به دلیل قوانین بازپرداخت پول خود توسط بانک مرکزی تا پایان تیرماه حق دارند و یکی از دلایل افزایش قیمت ها این است که صادرکنندگان تمایلی به بازگشت ارز ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، تبلت ها و مکمل ها ادامه داد: دلیل بزرگتر این است که در این مدت هم بازارها و هم باری به دلیل کرونا بسته شده اند و صادرات عملا محدود بوده بنابراین ارز مورد نیاز برای صادرات باید به واردات اختصاص یابد. اینها مشکلات کلی واردات است که هیچ ارتباطی با بازار موبایل ندارد و تفاوت بازار موبایل با سایر بازارها در این است که قبلاً نصف ارز بود و اکنون نرخ ارز را در مقابل صادرات می گیرد. همچنین یکی از دلایل عمده تغییرات قیمت است.

قیمت تلفن های همراه مطابق نرخ ارز بالا نرفت

وی با بیان اینکه امروز تلفن های همراه در ایران ارزان تر از سایر نقاط جهان است ، افزود: قیمت تلفن های همراه با افزایش نرخ ارز مطابقت ندارد. کالاهایی که توسط واردکنندگان به فروش می رسد براساس ارزی است که 20 روز پیش خریداری کرده اند. در این مدت نرخ ارز بالای 40 درصد نوسان داشت ، اما قیمت تلفن های همراه 40 درصد تغییر نکرد. کسی که کالاهای موجود در بازار را خریداری می کند ، نسبت به بازارهای جهانی ارزان تر خرید می کند زیرا نرخ خرید ارز ما هنگام فروش در بازار پایین تر از نرخی است که در آن کسی قصد خرید تلفن در امارات را دارد و امروز دلار خود را می پردازد.

غروی با بیان اینکه قیمت واردکنندگان براساس نرخ مبلغ پرداخت شده و نه نرخ ارز فعلی است ، افزود: اگر واردکننده 4700 ارز خارجی را بر اساس تومان بپردازد و بخواهد امروز کالا را بفروشد ، باید قیمت 4700 و قیمت مربوط باشد. “” هیچ روزی در بازار وجود ندارد که به 5500 رسیده باشد. از طرف دیگر ، طبق قانون واردات قیمت ، یک وارد کننده می تواند تا 15٪ از واردات لذت ببرد. عمده فروش سه مورد می فروشد و خرده فروش 7٪ درآمد دارد که این چرخه سود کل موبایل است.

وی گفت: نظارت زیادی بر روی تلفن های همراه انجام شده است و واردکنندگان لیست قیمت خود را در سامانه 124th ثبت می کنند. وی ادامه داد: واردکنندگان تمام کالاها را با هم وارد نمی کنند بلکه کالاها بر اساس تخصیص ارز توسط بانک مرکزی از گمرک خارج می شوند و این توزیع ها به طور همزمان اتفاق نمی افتد بلکه روزانه هنگام ثبت سفارشات فردی صورت می گیرد. بازار ارز رو به افزایش است ، قیمت های ارائه شده در بازار تلفن همراه کافی است.

کالاها با نرخ جدید ارز خریداری می شوند

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، قرص و مکمل گفت: “این کالاها با نرخ جدید خریداری می شوند و نرخ طی 40 ماه 40٪ افزایش یافته است.” ممکن است نقضاتی در این مراحل اتفاق بیفتد ، اما اختلاف قیمت بین واردکنندگان و فروشندگان یک محصول در کوتاه مدت بسیار زیاد است و نمی توان مشخص کرد کدام فروشنده محصول را با چه قیمتی و با چه قیمتی خریداری کرده است.

غروی در ادامه تصریح کرد: وقتی قیمتها از این طریق بالا می روند ، بازار کنترل نمی شود: از طرف دیگر یک فروشگاه می تواند هنگام ثبت سفارش اول وارد کننده کالا را خریداری کند ، که 3700 دلار به ارز تومانی خریداری کرده است و دیگری از ثبت سفارش. بر اساس 5500 گوجه فرنگی. این دو فروشنده کالای یکسانی دارند ، اما قیمت آنها متفاوت است و ما نمی دانیم کدام محصولی را می فروشند.

وی با بیان اینکه انجمن واردکنندگان به دلیل داشتن حقوق مصرف کننده و توسعه کانال فروش ، در تلاش است تا از طریق پیام کوتاه به همه مصرف کنندگان برسد ، افزود: این درخواست توسط انجمن واردکنندگان موبایل و تهیه زیرساخت ها انجام شده است. مرکز تجارت الکترونیک ، هنگامی که مصرف کننده تلفن را روشن می کند ، یک پیام متنی درباره قیمت گوشی و وارد کننده ای که از وی خریداری کرده است دریافت می کند و در این حالت اگر تلفن را با قیمت بالاتر خریداری کند ، متوجه می شود.

شما قصد دارید در زمان خرید قیمت تلفن خود را ارسال کنید

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، تبلت ها و مکمل ها ادامه داد: “وقتی وارد کننده کالا را تمیز می کند ، قیمت ها توسط سیستم 124 تعیین می شوند. با این وجود می توانید بر اساس IMEI تلفن و برای هر سری قیمت را برای مصرف کننده ارسال کنید.

غروی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 700 هزار فقره گمرک در تعرفه وجود دارد ، افزود: “برای کنترل بازار ، بانک مرکزی مجبور بود این فرصت را با کمک معاون وزیر امور داخله ، در بسیاری از بحث ها و تحت فشار وزارت اقیانوس آرام و مقامات بازار موبایل فراهم کند.” تخصیص ارز به کالاهای تحت پوشش گمرک تا بتوان این کالاها را در بازار عرضه کرد و فروخت. در این حالت ، هر دو بازار متعادل خواهند بود و تاجران متحمل هزینه و ضرر اضافی نخواهند شد.

واردات به 1.5 میلیارد یورو کاهش می یابد

وی گفت: به دلیل محدودیت های مالی و ارزی و همچنین مشکلات موجود ، دولت پولی برای توزیع به همه واردکنندگان مانند گذشته ندارد. وی افزود: بنابراین واردات بسیار محدود است و پیش بینی می شود واردات موبایل از سال گذشته با ارزش تر باشد. برای کاهش سال گذشته 2.4 میلیارد یورو ارز خارجی برای واردات تلفن همراه کنار گذاشته شد و امسال 1.5 میلیارد یورو کنار گذاشته شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، تبلت ها و مکمل ها گفت: اگر میانگین ارزش کالاها بر اساس تعداد کالاهای وارداتی کاهش یابد ، تعداد تلفن ها نیز کاهش می یابد. ممکن است کردها در حال حاضر ارز را به تلفن های بیش از 300 یورو اختصاص ندهند ، اما توزیع تلفن های زیر 300 یورو را آسان تر کرده و اجازه می دهند این تلفن ها در اولویت قرار گیرند. اگر روند واردات کالاهای زیر 300 یورو سهولت داشته باشد ، بازار از دست نخواهد رفت.

غروی ادامه داد: تعداد تلفن های بیش از 300 یورو حدود 10 درصد بسیاری از بازارهای تلفن همراه را تشکیل می دهد ، بنابراین 90 درصد تلفن هایی که در سال های گذشته وارد بازار شده اند ، زیر 300 یورو هستند. از طرف دیگر ، 10-35٪ از حجم مالی و سایر تلفنها 65٪ از حجم مالی را تشکیل می دهد. 65٪ از واردات 2.4 میلیارد یورویی سال گذشته 1،560 میلیارد یورو بود ، تقریباً مشابه آنچه دولت و بانک مرکزی قرار است امسال بازار موبایل را کنار بگذارند.

تقاضا به تلفنهای ارزان قیمت تغییر یافته است

وی گفت: “مردم باید از آنچه می پردازند ، خودداری کنند.” “با توجه به شرایط فعلی ، واردکنندگان بیشتر روی تلفنهای زیر 300 یورو و حتی زیر 200 یورو متمرکز شده اند.” یعنی تقاضا در آن جهت پیش رفت. تلفن های زیر 300 یورو با تلفن خود هر کاری انجام می دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ، تبلت ها و مکمل ها با بیان اینکه وقتی منابع دولت محدود است ، باید اولویت بندی شود: “در این شرایط برای رسیدن به بهترین بازده ، نباید تلفن های گران قیمت وارد شود.” بستن تلفن های بیش از 300 یورو. در شرایط فعلی ، با منابع بانک مرکزی ، هیچ راه دیگری برای فعال کردن بقیه بازار موبایل وجود ندارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا