خبرهای کلی

نفوذ ایران در کارائیب و پیشنهاد مذاکره ترامپ

در طول شش ماه گذشته ، آمریکایی ها پروژه ای را راه اندازی کرده اند که در آن اپوزیسیون ونزوئلا با سوسیالیست ها در ساختار داخلی همکاری می کند. این توسط وزیر امور خارجه مایك پومپئو اظهار داشت. مذاکرات نروژ که باید از طریق پاپ ادامه می یافت نیز متوقف شد. ساختار سیاسی آنقدر گسترش یافته است که به تنش منجر شده است. تلاش های مذاکره میان خوان گیدو در واشنگتن و دولت مرکزی ناموفق بود و پیشنهاد ترامپ مشابه مذاکرات با مادورو بود. به نظر می رسد پیشنهاد شتابزده ترامپ مطابق با انتخابات ریاست جمهوری است ، اما رئیس جمهور بعدا پیشنهاد خود را برای بحث درباره حذف مادورو از قدرت صلح آمیز اصلاح کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رویکرد خصمانه ایالات متحده علیه ونزوئلا معتبر است.

در استراتژی کلی تغییری ایجاد نشده است ، فقط تاکتیک ها تغییر کرده اند که بیشتر با شخصیت دونالد ترامپ مطابقت دارد. به دلیل اوضاع داخلی ، او ناپایداری را تجربه می کند و به دنبال کاهش محبوبیت آراء خود در ایالات مختلف است. ترامپ وقتی احساس می کند که اعتبار دارد ، چه در داخل کشور و چه در سیاست خارجی ، صدای او را بلند می کند. به عنوان مثال ، دیدار با رهبر کره شمالی ، طرحی برای نشان دادن آمادگی برای صحبت با مقامات جمهوری اسلامی ایران و دیدار با رهبران ونزوئلا همه بخشی از این چارچوب است. موضع مادورو در مورد احترام متقابل به گفتگو با ایالات متحده امری جدید نیست و هوگو چت پیشنهادات این جلسه را در دوران تصدی وی رد نکرده است ، اما مادورو بارها اعلام کرده است که احترام متقابل را اعلام کرده است.

در دوران اوباما و دوران ترامپ ، ما دیدیم که مادورو با وجود فشارهای اقتصادی مذاکره می کند. یک جنبه مهم این است که نه ساختار دو کشور و نه ساختار داخلی مخالف اجازه نمی دهد مذاکرات صورت بگیرد. از سوی دیگر ، به نظر نمی رسد که سوسیالیست ها با توجه به چنین دیدگاه ها و اختلافاتی با ترامپ شروع به مذاکره کنند. که جلوی مذاکرات را می گیرد.

چنین تحولاتی همزمان با اعلام سفر نیکلاس مادورو به تهران است و این سؤال پیش می آید که تهران و کاراکاس چه فرصت هایی را برای تجارت ارائه می دهند. مواضع ایران ، ونزوئلا ، روسیه و چین با رقابت جهانی شکل می گیرد. از طرف دیگر ، این کشورها به نوعی با تحریم ها مبارزه می کنند و با ایجاد مکانیزم و تقویت همکاری می توانند آن را کاهش دهند. سفر مادورو به ایران نیز در این زمینه قابل تفسیر است. جمهوری اسلامی تاکنون پنج تانکر سوخت به ونزوئلا ارسال کرده است که شش مورد از آنها اخیراً برای محموله های مواد غذایی از این کشور خارج شده اند. آهسته. تدریجی.

از زمان ارسال تانکرهای ایرانی به ونزوئلا ، بحث ها و نظرات مختلفی درباره روابط بین تهران و کاراکاس و سودآوری روابط تجاری بوجود آمده است. برخی معتقدند که این یک دلیل استراتژیک است و در ساختار امنیتی-نظامی ساخته شده است و تمایل دارد که نشان دهنده مبارزه با امپریالیسم غربی باشد. برخی بر این باورند که ارسال تانکر به دلیل مسافت طولانی امکان پذیر نیست. البته لازم به ذکر است که این تجارت و دور زدن تحریم ها فرصتی عالی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند که به دلیل فشار اقتصادی ممکن است فرصت خوبی را ارائه دهد.

مسئله مهم دیگر ، اختلال در هژمونی ایالات متحده است که در آمریکای جنوبی شکسته می شود و ایران در کارائیب نفوذ می کند. برای تجزیه و تحلیل پتانسیل های اقتصادی دو کشور نمی توان پیش بینی کرد که آیا امکاناتی برای این دو کشور فراهم می شود ، زیرا هیچ اطلاعات دقیق و واضحی در این باره وجود ندارد ، اما به طور کلی می توان گفت که دو کشور قادر به تبادل ارز هستند. و کیفیت کار خوبتون را حفظ کنید. به طور کلی ، دو اولویت مهم برای روابط بین تهران و کاراکاس قابل شناسایی است: اولویت اول مربوط به موضوعات امنیتی ، نظامی و استراتژیک و اولویت دوم مربوط به همکاری های اقتصادی است.

310 311

دکمه بازگشت به بالا