اقتصادی

کاهش ۳۰ درصدی صادرات شکلات در سال ۹۸

دبیر انجمن صنفی بیسکویت ، شیرینی و شکلات ایران صادرات محصولات خود را در سال گذشته در مقایسه با سال 1397 30 درصد کاهش داد و اظهار داشت: ایران فقط از کشورهای منطقه از جمله عراق ، افغانستان و خلیج فارس توانایی صادرات در این منطقه را دارد. سالانه 1.5 میلیارد دلار.

جمشید مجذایی در مصاحبه با رویداد برتر اظهار داشت: سال گذشته صادرات شیرینی و شکلات حدود 550 میلیون دلار بود که 30 درصد از صادرات این محصولات در مقایسه با 1.997 میلیون دلار بوده است.

وی کاهش صادرات سال گذشته را به شیوع تاج ویروس ، کمبود برخی مواد اولیه و مشکلات حمل و نقل و بسته شدن مرزها در ماه های اخیر در پاسخ به وضعیت صادرات امسال نسبت داد. وی گفت: “با توجه به تداوم شیوع تاج ویروس ، احتمال کاهش صادرات در صنعت شیرینی سازی و شکلات وجود دارد.” در حال حاضر ، برخی از مرزهای صادراتی باز شده است ، اما برای کامیون هایی که در همان مرزها وارد می شوند ، مشکلاتی وجود دارد ، و در برخی موارد حتی صاحب کامیون نیز پس از چند روز ماندن در مرز بازگشت کرده است. بنابراین اکنون صادرات و کار مرزی کند شده است.

از سوی دیگر ، دبیر انجمن صنفی بیسکویت ، شیرینی و صنایع شکلات ایران گفت: در تهیه مواد اولیه از قبیل شکر ، روغن و گندم مشکلاتی وجود دارد و نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه باعث کاهش رقابت ایران در بازارهای صادراتی می شود. زیرا وقتی تعهدات صادراتی به دلایلی به بازارهای مستقر نرسد ، رقبای صادر کننده جایگزین ایران می شوند و احیای این بازارها دشوار است.

در این توافق نامه همچنین آمده است که مطالعات نشان می دهد که منطقه تنها – از جمله عراق ، افغانستان و خلیج فارس – ظرفیت صادرات 1.5 میلیارد دلار در سال دارد. وی گفت: “در همین حال ، شیرینی و محصولات شکلات ایران در حال حاضر به 66 کشور جهان صادر می شود.” جهان به اروپای شرقی ، کره ، ژاپن ، استرالیا و روسیه صادر می شود ، گرچه بسته شدن مرز ترکیه پس از شیوع ویروس تاج ، روابط ایران با کشورهای اروپایی را قطع کرد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا