خبرهای کلی

فصل تازه روابط ایران و عراق

مصطفی کاظمی در نخستین سفر خارجی خود به عنوان نخست وزیر عراق به تهران ، بیش از همه به دنبال اجرای برنامه وعده داده شده به پارلمان عراق است. برنامه دولت موقت قزاقستان دارای سه بخش همپوشانی است: حفظ حاکمیت عراق؛ تعادل در روابط خارجی و سوم؛ همکاری با کشورهای منطقه و جامعه بین المللی در زمینه های مختلف.

تهران با وجود تمام ملاحظات خود در مورد تحولات عراق ، آمادگی خود را برای ایجاد مرحله جدید و مثبت در روابط خود با بغداد اعلام کرده است. این امر در بیانیه پایانی دیدار محمد جواد ظریف با مقامات عراقی نیز تأکید شد که دو روز قبل از سفر کاظمی به تهران منتشر شد. در حقیقت ، تهران ضمن پذیرش رویکرد دولت قزاقستان و ابراز حمایت از آن ، به فکر حفظ روابط صمیمانه بین ایران و عراق است. دیدار با نخست وزیر عراق و رهبر عالی انقلاب – پنج ماه پس از پایان دیدار وی با مقامات خارجی و خارجی – قصد ایران از حمایت از دولت قزاقستان را نشان می دهد. به گفته تهران ، ایجاد یکپارچه قانون و ثبات در این کشور نه تنها به روابط دو جانبه خدمت می کند بلکه باعث ایجاد صلح در منطقه می شود. در ماه های اخیر ، تهران سعی کرده است تمام موارد انعطاف پذیری لازم را در موارد مختلف از جمله وضعیت عراق و مشکلات کاظمی نشان دهد. به عبارت دیگر ، تهران می خواهد درک خود را گسترش دهد که این بخشی از راه حل مشکلات عراق است. واضح است که انتظارات متقابل دولت عراق نیز پاسخی مناسب به الزامات مندرج در برنامه های دولت قزاقستان ، به ویژه در تعادل در روابط خارجی این کشور است.

کاظمی وارد تهران شد در حالی که مسابقات داخلی در کشورش ادامه دارد. افت قیمت نفت ، فوران تاج ، اعتراضات مردمی و تهدید بازگشت داعش به عراق با مشکلات اقتصادی تشدید می شود. بنابراین ، غلبه بر این مشکلات اولویت رویکرد دولت عراق است. کلیه مراحل دولت کاظمی ، چه در داخل و چه در خارج ، در همان چهارچوب انجام می شود. بنابراین ، همکاری مسالمت آمیز با همسایگانش در سیاست خارجی عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایده میانجیگری بغداد در روابط ایران و عربستان ، پروژه ای که تحت نخست وزیر عادل عبدالمهدی آغاز شد اما به دلایل مختلف از جمله تغییر اجباری دولت در پی اعتراضات مردمی در عراق خاموش شد ، در حال حاضر بعید به نظر می رسد. دولت ترمه بیش از هر چیز بر تثبیت جایگاه درونی خود ارزش و تأکید دارد.

لغو سفر کاظمی به عربستان سعودی به دلیل بیماری “پادشاه سلمان” و اصرار وی برای دیدار با بالاترین مقام در عربستان سعودی و نه ولیعهد آن کشور ، پیام واضحی ارسال کرد. این کاظمی از کاهش اعتبار خود به قیمت مشکلات دولت خودداری می کند. اگرچه تعادل روابط خارجی به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت عراق تعریف شده است ، این سیاست کاملاً طراحی شده است تا مشکلات کشور را برطرف کند ، که رویکرد عملی کاظمی ممکن است با اقدامات چشمگیر همراه باشد. ریاض قبل از بازدید از تهران ، کاظمی را برای بازدید از این شهر ترجیح داد. با این حال ، کاظمی تصمیم گرفت نخستین سفر خود به خارج از کشور به تهران را آغاز کند. در همین حال ، سفر بعدی نخست وزیر عراق به واشنگتن نیز با موانعی روبرو است. زمان سفر کاظمی به ایالات متحده ، توسط مقامات آمریكا تعیین شده بود تا آخرین روز دونالد ترامپ قبل از ورود كامل این مسابقه باشد. به این ترتیب ، برخورد ترامپ با کاظمی بیشتر نمایشی خواهد بود تا اثربخش. به نظر می رسد که بغداد رفتار دولت ترامپ را به گونهای دور از عزت دیپلماتیک تفسیر کرده است.

تهران در اولین سفر خود به خارج از کشور از نخست وزیر عراق به گرمی استقبال کرد و از یک فصل جدید در روابط با عراق ابراز حمایت کرد. کاظمی با اولین سفر خود به خارج از کشور به تهران ، استعداد خود را برای ادامه روابط کشور با ایران در بستر جدیدی از روابط نشان داد. از این پس ، ابتکار عمل بغداد برای گسترش این رویکرد به سایر همسایگان خود و همچنین جامعه بین المللی پیش بینی می شود.

منتشر شده در روزنامه ابتکار در چهارشنبه 1 مرداد 99

دکمه بازگشت به بالا