هنر و فرهنگ

وقتی موزه سرنوشت سرستون‌های ساسانی را تغییر داد

مدیر مجتمع تاریخی تقی بوستان از افتتاح موزه “پایتخت های تاقابستان” خبر داد که در آن 12 پایتخت ساسانی جمع آوری شده از اتاق های مختلف در این مکان تاریخی به نمایش گذاشته شده است.

ملیحه مهدی آبادی در مصاحبه با رویداد برتر ، داستان جالبی درباره نحوه جابجایی این پایتخت ها در بیش از 100 سال گذشته تا امروز به قوس تاریخی بوستان نقل کرده است.

وی در ادامه می گوید: این پایتخت ها 150 سال پیش ، هنگامی که نخستین پایتخت ها عماد الدوله ، حاکم وقت کرمانشاه بودند ، از بیستون و چند مکان دیگر به سمت قوس بستان نقل مکان کردند: سال گذشته آنها هنوز در تاجستان بودند ، تا 2006-2007 یک ساختار موقتی ما ضلع غربی طاقهای طاقستان را ایجاد کردیم و سنگها و پایتخت هایی را که با گذشت زمان در تگستان انباشته شده بود ترتیب دادیم و آن را به عنوان “موزه سنگ موقت” معرفی کردیم. شدید

وی می افزاید: آثاری متشکل از دوره های ساسانی و اشکانی و تابلوهای سنگی نیز در این فضای موزه برپا شده است که احتمالاً طی چند سال از چندین قاچاقچی یک خانه قدیمی در چهارمحال و بختیاری به دست آمده است. 2004-2005) ما چندین پایه ستونی از همدان برای این پایتخت ها گرفتیم و پایه های ستونی را ساختیم.

وی با اشاره به اینکه وی این کار را به عنوان مدیر پایگاه های تگستان و بیستون بین سال های 2001 تا 2005 آغاز کرده است ، می افزاید: “از زمان ایجاد پرونده ثبت جهانی بیستون ، مدیریت بایگانی بوستون به سیامک خدیوی و به هر حال موزه سنگ موقت واگذار شده است.” در همین زمان به اتمام رسید که در سال 1390 ، در طرح سازماندهی مجدد در قوس بوستان ، این پایتخت ها و پایه ها و همچنین تمام سنگ هایی که در آنجا به عنوان موزه های موقت وجود داشتند ، همه توسط اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه اداره می شدند ، و بخشی از آن سنگ ها در یک ریشه قرار داده می شدند. و سنگهای دیگر – 12 پایتخت مستقر در موزه کلانشهر تغبستان – نیز در گنجینه ای از میراث فرهنگی قرار گرفته اند.

مهدآبادی با استناد به حضور خود در تگستان از سال 2009 به عنوان مدیر این مجموعه تاریخی ، توضیح می دهد: با توجه به اینکه این پایتخت ها سالهاست که توسط طاقستان بوده و مردم همیشه به دنبال آنها بوده اند ، تصمیم گرفته اند تا مجدداً این پایتخت ها را تأسیس کنند. بازگشت به تگزستان ، با کمک امید قادری ، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه انجام شده است.

وی با اشاره به ساخت سقف پوشیده در ورودی طاق بستان که در سال 1393 ساخته شده و بعد از آن نیز دارای شرایط نسبتاً مناسبی است ، اضافه می کند: ما تصمیم گرفتیم این فضا را به موزه ای با همان پایتخت های ساسانی تبدیل کنیم ، بنابراین پایتخت ها را از گنجینه میراث فرهنگی که هیچ کس نیست ، پس گرفتیم. و نه او را در طاق دید ، و در ورودی جایگاهی به آنها داد.

وی همچنین درباره پایتخت های تاریخی می گوید: “حدود 90٪ از پایتخت ها متعلق به دوره خسرو دوم یا خسرو پرویز است. هیچ مکان مشخصی پیدا نشده است ، مانند یک مورد کشف شده در منطقه” وندرنی “در کامواران ، بلوار.

اما وی شرایط پایتخت های مسجد بزرگ کرمانشاه را بسیار مناسب نمی داند و خاطرنشان می کند که تمام پایتخت های مورد استفاده در مسجد حذف شده اند زیرا در مسجد مورد استفاده قرار گرفته اند: دوازده ستون. در این موزه؛ حدود چهار پایتخت هیچ نقشی ندارند اما اثری از نقشه های ساسانی در پایتخت ها دیده می شود. اگر یک طرف با نماز روبرو بود ، طرف دیگر دیوار دیگر تمیز نبود. نقشه هایی در برخی از پایتخت ها انجام شده است ، اما در این پایتخت ها تصویر شاه هنوز حلقه قدرت یا روبان هایی را در کنار سر شاه نگه داشته است و طبق این نشانه ها متعلق به دوره ساسانیان است و ما از خسرو دوم می دانیم.

به عنوان پایتخت بوستون ، بیستون قدیمی ترین پایتخت های موجود را نشان می دهد ، که II. آنها متعلق به خسرو و استرسها هستند: این پایتخت ها توسط دیمورگان و دیگران در بیستون دیده می شد ، که بعداً توسط “عماد الدوله” به تاقستان منتقل شدند و در گزارش هایی که توسط گردشگران بعدی در گفتگوهایشان انجام شد. این مناطق به گونه ای ذکر شده است که به مرور زمان مردم می توانند این پایتخت ها را در تاقستان ببینند که قدیمی ترین آنها به بیستون تعلق دارد.

وی خاطرنشان می کند که در برخی از این پایتخت ها تصویر آناهیتا ، از یک طرف II. تصویر پادشاه خسرو از طرف دیگر: وی می افزاید: در بعضی از پایتخت های دیگر تصویری از پادشاه از یک طرف و تصویری از بهرام یا ورهرام از طرف دیگر وجود دارد. در حقیقت نقوش این پایتخت ها به گونه ای است که از یک طرف تصویری از یک پادشاه ، تصویر یک الهه از طرف دیگر ، و نقوش و تصاویر ، الگوهای هندسی یا گلها و گیاهان در طرف دیگر وجود دارد.

مدیر مجموعه تاریخی طاق بستان با اشاره به اهمیت برخی از پایتخت ها که گفته می شود برای اکتشافات اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار است ، ادامه می دهد: یکی از پایتخت ها از ویرانه های مسجد بزرگ کرمانشاه ، در امتداد رودخانه ابشوران سرچشمه می گیرد. مسجد کرمانشاه برای گسترش مسجد و خیابان جدید تخریب شد.

وی می افزاید: این سنگ قبرها برای کارشناسان از اهمیت برخوردار است زیرا نقش سوار در پایین طاق و در انتهای طاق بزرگ همان مرد را در همان لباس و زره و همچنین در طرف دیگر ترسیم می کند. نقش خسرو دوم شامل همان لباس ها و تزئینات است. یعنی ما به نظر می رسد بسیاری از قوس بزرگ قوس بوستون را در این پایتخت ها شاهد هستیم.

مهدی آبادی خاطرنشان می کند: برخی از پایتخت های تهیه شده از دیگر مناطق کرمانشاه از نظر وضعیت مطلوبی نیست: برخی به نظر می رسد تخلیه شده و در باروت شکسته شده اند ، در حالی که برخی دیگر از آنها به عنوان خوراک دام استفاده شده اند. ولت در حقیقت ، هر پایتخت داستانهای مختلفی دارد که داستان خود را در هنگام ایجاد موزه به آنها گفته و ارائه می کند و بازدید کنندگان می توانند در مورد هر اثر اطلاعاتی کسب کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد 12 پایتخت ساسانی اینجا را کلیک کنید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا