خارجی

پمپئو با نماینده طالبان گفتگو کرد

وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو روز سه شنبه برای گفتگوی تلفنی با ملا عبدالغنی باردرار ، رئیس و مذاكره كننده دفتر سیاسی طالبان توئیت كرد و از این گروه خواست كه به تعهدات خود در قبال توافق آتش بس واشنگتن عمل كنند. پومپئو همچنین گفت که از حمله به آمریکایی ها خودداری خواهد کرد.

پیش از این ، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان صدیق صدیقی در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان این که نزدیک به 4000 زندانی طالبان آزاد شده اند ، افزود: احتمالاً مذاکرات بین افغان ها در ماه ژوئیه برگزار می شود و دولت افغانستان امیدوار است که مذاکرات هر چه سریعتر انجام شود. او را بگیر.

صدیقی همچنین خاطرنشان کرد که دولت با آزادسازی نزدیک به 4000 زندانی طالبان بزرگترین قدم را برای آغاز مذاکرات و کاهش خشونت برداشته است.

وی تأکید کرد که طالبان باید خشونت ها را مطابق با توافق صلح کاهش داده ، برعکس ، خشونت ها را افزایش داد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که تمام مقدمات برای مذاکرات بین افغان ها انجام شده است ، اما طالبان هنوز اقداماتی برای شروع مذاکرات صلح آمیز انجام نداده اند.

وی تشدید خشونت را “ناامیدی” خواند و از طالبان خواست که مردم افغانستان و جامعه جهانی را ترغیب به ایجاد صلح نکنند.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که دولت به صلح در این کشور متعهد است و قدمهای بزرگی را برای صلح برداشته است.

صدیقی طالبان را متهم به تشدید خشونت علیه مردم کرد و ادامه داد: “ادامه خشونت باعث تضعیف فضای اعتماد برای شروع مذاکرات صلح آمیز است.”

صدیقی گفت که تیم مذاکره کننده دولت برای شروع مذاکرات مسالمت آمیز آماده است و دولت هیچ مانعی برای شروع مذاکرات مسالمت آمیز ندارد.

براساس توافقنامه صلح که بین ایالات متحده و طالبان در 30 مارس امضا شد ، 5000 زندانی طالبان برای 1000 زندانی دولتی افغانستان مبادله می شوند.

طالبان تاکنون حدود 600 زندانی دولتی را آزاد کرده اند.

311 311

دکمه بازگشت به بالا