کرونا، بورس، ارز و کمی هم چین و دیگر هیچ

کرونا، بورس، ارز و کمی هم چین و دیگر هیچ

اکنون این خبر حاکی است که تا زمانی که هندی ها فهمیدند که ایرانی ها ممکن است بخواهند این پروژه را به چین تحویل دهند ، کار را شروع کردند و به ایرانیان اعلام کردند که قصد دارند هیاتی را به گفتگوی ایرانیان بفرستند و دوباره آزادی خود را بدست آورند. آنها آماده هستند تا بودجه پروژه را به صورت نقدی به ایران منتقل کنند. از سوی دیگر ، کره ای ها چراغ سبز برای بازپرداخت وجوه ایران در کره را صادر کرده اند ، و آنها ادعا می کنند که برخی از کشورهای اروپایی اجازه انتشار برخی منابع ایران را از ایالات متحده دریافت کرده اند.

دلیل اصلی افزایش نرخ دلار چیست؟

اگر نخست وزیر عراق هفته آینده به تهران سفر کند ، ما موافقت خواهیم کرد و روشی را معرفی می کنیم که حدود 5 میلیارد دلار منابع ایرانی را در عراق آزاد می کند ، آشفتگی بازار ارز را که امروز مسئله است حل خواهیم کرد و جامعه را از نگرانی نجات می دهیم ، البته در دفتر خاطرات هفته گذشته ، من انتظار داشتم که به دلیل مداخله بانک مرکزی ، قیمت ارز در این هفته سقوط کند ، اما در حال حاضر این ارز از چهار طرف تحت فشار است ، ابتدا تعدادی از صادرکنندگان ارز انتقال و اسکناس برای واریز قراردادهای ارزی استفاده می کنند و این اوضاع تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. دوم ، با بازگشایی بازار خلیج فارس و آزاد سازی ترافیک سالن ، قاچاق رونق گرفته و واردات کالاهایی که محدود یا محدود شده اند (دارو ، آمپول تاج ، تلفن همراه ، لوازم آرایشی ، پارچه ، مواد دندانپزشکی و غیره) ) وارد کشور شوید. ثالثاً ، موج مهاجرت از کشور دوباره شدت گرفته است که برخی از دارایی ها به ارز خارجی تبدیل می شوند و متأسفانه بزودی تعداد زیادی از متخصصان ، بازرگانان و ورزشکاران کشور را ترک خواهیم کرد.
چهارم ، افرادی که جرأت مشارکت در بورس سهام را ندارند ، ریال را به ارز و طلا تبدیل می کنند که این روند تا افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت.
شاخص بورس به 2 میلیون می رسد و بازار سرمایه همچنان به شکوفایی خود ادامه می دهد. در روز اول هفته ، شاخص منفی بود اما روز یکشنبه دوباره مثبت بود و به نظر می رسد یکی از دلایل مداخله ارزی دولت برای دولت تب شدید بازار سهام است. خوشبختانه بانک مرکزی تاکنون بیش از 60،000 میلیارد اوراق بدهی از طرف دولت به فروش رسانده است ، از طرف دیگر دولت سهام خود را در بازار سرمایه عرضه می کند و توانسته است بدون استفاده از پول بانکی قوی بخش زیادی از کسری بودجه خود را کاهش دهد. بنابراین پیش بینی می شود تورم را با 25٪ کنترل کرده و با پرداختن به شرایط روانی ، از بروز بحران اقتصادی جلوگیری کند.

ما هم تاج و هم اقتصاد را از دست دادیم

امروز نکته تاسف بار این کشور تقویت تاج است و به تعبیر وزیر بهداشت ، “ما هم تاج و هم اقتصاد را از دست داده ایم”. بیشتر افراد وجود ندارند.

اهمیت سفر نخست وزیر عراق به تهران

سفر نخست وزیر عراق به تهران بسیار مهم است. اگرچه ممکن است که شما ابتدا به ریاض و سپس به تهران سفر کنید و این رویه در دنیای سیاسی معنای خاص خود را دارد و برای ایران مطلوب نیست اما باید از این سفر نهایت استفاده را ببریم و موارد زیر را دنبال کنیم:
1- افتتاح نامحدود تعرفه های مرزی ایران و عراق
2- عملیات ایجاد شهرهای صنعتی در امتداد مرز با اروند و پرویزخان
3- ایجاد ترانزیت از عراق به کشورهای دیگر به دلیل الحاق عراق به کنوانسیون کارنی تیر
4- شناسایی و تعیین پروژه های نیمه تمام فنی و مهندسی ایران و دریافت درخواست از پیمانکاران ایرانی
5- تسهیل صدور ویزای تجاری طولانی مدت و مکرر برای بازیگران اقتصادی و تجاری دو کشور
6- انتشار منابع مسدود شده ارزی ایران در بانک تجارت عراق برای صادرات برق و گاز
7- توافق برای ایجاد کمیته تجارت دو کشور در سال جاری برای رسیدگی به مسائل ، تعرفه ها ، حمل و نقل ، استانداردها ، جهانگردی ، گرد و غبار و ….

به دام افتادن صادرات و جلوگیری از قاچاق

این هفته با مشارکت مدیرعامل صادیران آقای فرجی ، کمیته کشاورزی اتاق ایران و همچنین چند تن از فعالان دامپروری و طیور با رئیس جمهور و معاونان سازمان دامپزشکی دیدار و گفتگو کردیم تا در مورد صادرات حیوانات و ترانزیت به عراق و ایران صحبت کنیم. کشورهای خلیج. با توجه به وضعیت خوب دام در کشور ، کاهش مصرف داخلی فرآورده های گوشتی و افزایش قاچاق حیوانات ، ما پیشنهاد داده ایم که عمدتاً تعداد محدودی از دام ها مجاز باشد و حمل و نقل از طریق ایران باید در میان مدت مجاز باشد. خوشبختانه رئیس جدید دامپزشکی برخلاف رئیس قبلی که به چندین نامه اتاق پاسخ نداد ، منطقی بود و با هر دو مورد موافقت کرد و با وزارت کشاورزی توافق کرد برای صادرات دو میلیون دام سبک و صدها هزار دام سنگین. اگر کمیته تنظیم بازار موافقت کند میلیون ها دلار ارز خارجی را از یک سو به کشور ارائه دهد و سود صادراتی به تولید کنندگان و جنگلبان ها بازپرداخت شود ، از سوی دیگر و سود غنی این تجارت به سود تاجران و قاچاقچیان نخواهد رفت.
تصمیم گرفته شده است که از طریق کمیته کشاورزی اتاق ایران و اتاق مشترک مجوز صادرات دام و مجوز حمل و نقل را صادر کنیم.

فعالان حاضر در زمین از میزگرد پنج شنبه درباره جذابیت ها و چالش های بازار عراق برای آغاز فعالیت های ایرانی در بازار عراق استقبال کردند و من این هفته دعوت ها و جلسات متعددی برای بحث داشتم.

این هفته جلسه کمیته انرژی استراتژیک انرژی در زمینه قاچاق کالا تشکیل شد و آقای افشاریان ، معاون مرکز پیشگیری از قاچاق ، گزارش مفصلی از راهکارهای کاهش قاچاق انسان به این مرکز ارائه داد و ادعا کرد که قاچاق حدود 12 میلیون لیتر است. به 8 میلیون لیتر کاهش یافت. احتمالاً تا پایان امسال کمتر از 5 میلیون گالن خواهد بود.
در جمع بندی موضوع قاچاق انسان ، 4 نکته را بیان کردم:
1- تغییرات مکرر در مرکز ، انتقال تجربه و ادغام دانش در مرکز
2- روابط مالی بین دولت و پالایشگاهها و همچنین تلاشهای پالایشگاهها برای به حداکثر رساندن سود حاصل از محصولات ویژه و هدایت معامله‌گر در جهت اشتباه.
3- قیمت گذاری و نحوه تهیه محصولات در بورس کالا
4- لزوم تلفیق پازل نرم افزاری کشور و سیستم های بهم پیوسته و هوشمند سازی اقتصاد کشور
این هفته با معاون مدیرکل کشور ملاقات کردم و نظرات خود را درباره عملکرد ارز صادراتی ، قاچاق و موسسات عمومی بیان کردم و اعلام کردم که با دستورالعمل صریح و کتبی بازرس ، این سازمان به زودی سه نفر (تجارت ، اصناف و تعاونی ها) به کار خواهد گرفت. برای بررسی عملکرد گذشته خود
من این هفته مصاحبه های کمتری انجام دادم و به دلیل تعطیل مجدد مجتمع های ورزشی ، ارتباطات تلفنی بیشتری انجام دادم و کلاس های عربی خود را برگزار کردم.

* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. ۲۷ تیر ۱۳۹۹

223 225

دکمه بازگشت به بالا