خبرهای کلی

ابلاغ دستورالعمل مراسم عزاداری محرم

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر

در این دستورالعمل که در سیستم اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی منتشر شده است ، آمده است: سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت انجام مراسم عزاداری محرم و صفر را بر عهده دارد. وزارت بهداشت ، سازمان بسیج ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت ورزش و جوانان ، رادیو و تلویزیون ، وزارت فرهنگ و جهت گیری اسلامی و سایر آژانسهای مرتبط.

طبق این دستورالعمل ، مراسم تشییع جنازه محرم فقط در اماکن و فضاهای آزاد ، حداقل دو متر از هر دو طرف و حداقل تجمعات برگزار می شود. زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت است ، حرکت هیئت ها ، رژه ها و استفاده از طبل ها ، سمبل ها و ابزارهای مشابه ممنوع است ، اما مراسم شیردهی و زنجیر زدن (با زنجیرهای شخصی) در این مراسم و بدون حرکت مجاز است.

علاوه بر این ، استفاده مستمر از ماسک برای افرادی که در مراسم تشییع جنازه محرم و صفار حضور دارند ، لازم است و باید حداقل در دو مرحله از این مراسم فاصله داشته باشد ، در حالی که مقررات لازم برای نگهداری از مراسم های جایگزین در غیاب باید رعایت شود. یک مراسم جشن نباید بصورت حضوری برگزار شود.

طبق این دستورالعمل ، برخی از جشن های خاص مانند روز العباس در زنجان ، نخل گردانی یزد ، تابه اردبیل ، نوزادان ، فرش بافی اصفهان و غیره برگزار می شود. به دلیل نگهداری ، انباشت ، تراکم و حرکت و همچنین جلوگیری از شیوع بیماری ممنوع است. و این مراسم فقط باید در اماکن و فضاهایی مجاز از طرف سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

در شهرستانها ، برگزاری نماز جماعت تا یک ساعت در منازل ، در شرایط بهداشتی و تهویه مطبوع ، با ظرفیت سه ماهه ، رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف ، استفاده از ماسک و حمل وسایل شخصی ممنوع نیست.

در مورد نذورات ، دستورالعمل های محرم تصریح می کند: پذیرایی در مراسم عزاداری ممنوع است و ممکن است نذورات فقط به صورت وعده های غذایی خشک یا خام توزیع شود و ایجاد هر ایستگاه صلواتی برای توزیع سوگند و چای در کلیه استان ها و شهرها باشد. این ممنوع است

سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت نظارت بر اجرای این سیاست را بر عهده دارد و در صورت تخلف در مرحله اول ، هشدارهای کتبی باید به هیئت مدیره ، حسینیان ، مساجد و نمازگزاران داده شود. در مرحله سوم ، مجوز به مدت 6 ماه ابطال می شود و مجرم به مرجع قضایی معرفی می شود.

این دستورالعمل وظایف هر آژانس درگیر را مشخص می کند و از رسانه ها می خواهد پیشنهادات بهداشتی را بر اساس اصول پیشگیری از عفونت منتشر کرده و محتوای لازم را برای آموزش عمومی به روش های مختلف برای رعایت اصول بهداشتی ارائه دهند. از محتوای با هویت متفاوت ، مغرضانه ، حاشیه ای ، متناقض ، تقابل و ناشناخته خودداری کنید.

طراحی و ترویج الگوهای جدید عزاداری از جمله کلیه خانه های حسینیه با برافراشتن یک پرچم در جلوی خانه ها و ارائه نمایش های آنلاین و کمک به ایجاد نذرهای ماسک و نذر ارساق.

دکمه بازگشت به بالا