هنر و فرهنگ

بیشتر افراد کاسب الحسین شده اند تا ذاکرالحسین(ع) + فیلم

رویداد برتر / تهران 58 سال او تعزیه را بر تخت زائران حسینیه آموخت و عشق به استاد تنها او را در این مسیر حفظ کرد و معتقد است که ذاکر الحسین باید به معنای واقعی کلمه باشد نه کازب الحسین.

سید حسین هاشمی نسب ، متولد 1334 ، به لطف عشق و علاقه به تلاوت تعزیه و تعهد خود به اهل بیت (ع) ، یکی از قدیمی ترین و قوی ترین رای دهنده های تعزیه در منطقه ، مدینه السادات است. این نقش متضاد را بازی می کند.

به گفته وی ، هنگامی که او برای اولین بار وارد حوزه تعزیه خواندن شد ، زیر نظر یک استاد مجرد نبود ، بلکه به تدریج استادان و خوانندگان تعزیه ای چون خلیل سلامی ، سید علی شاهمرادی ، شیخ حبیب الله عاصمی ، ملا رضا کردی زاده ، سید حبیب شد. متأسفانه ، هیچکدام از آنها زنده نیستند. وی برای تلاوت تعزیه مطالعاتی انجام داد.

شما باید یک مخترع آسان باشید

هاشمی نسب در مصاحبه با رویداد برتر گفت: “در زمینه خواندن تعزیه خواندن ، خوب است که از کت و شلوار پیروی کنید و از دیگر خوانندگان تعزیه هم تقلید کنید ، اما فکر می کنم شخصی که تلاشی را تلاوت می کند ، باید مخترع آسانی باشد.”

وی سبک جدید رأی تعزیه را با سبک قدیمی مقایسه کرد و گفت: در گذشته ، طبل ، ترومپت ، طبل و غیره. خیلی زود رای دادن به تعزیه ، و حال و هوای غم و اندوه غنی تر بود ، اما با گذشت زمان نسخه تغییر کرد. یک خط تشکیل شد و کلمات تعزیه گاه به صورت رنگی تشریفاتی می شد ، اما همیشه یادآور واقعه کربلا ، کمابیش ساده یا بی اهمیت و ادامه می یابد.

وی همچنین درباره قدمت تعزیه خواندن توضیح داد: قرائت تعزیه از زمان صفویه و در زمان ناصرالدین شاه متداول بوده است. اگرچه هنر تعزیه ایرانی با گذشت زمان دستخوش تحولات بسیاری شده است ، اما توانسته است یکی از زیباترین و باستانی ترین هنرهای مردمی ایران باشد.

این خواننده تعزیه از شهر زوارا با ابراز این عقیده که ناصر الدین شاه توجه زیادی به ائمه اطهار (ع) دارد ، افزود: “از جمله آثار بزرگداشت به یاد ناصر الدین شاه ، می توان به مکانهای مقدس مانند کربلا و سامرا اشاره کرد. به این شعرهایی که او نوشت. ” ارجاع:

خرم دلی که سرچشمه رودخانه های کوثر است
کوثر کجا بهتر از اشک است؟

نام های حسین ، کرب و بلا همه جذاب است
نام علی اکبر حتی جذاب تر است

من به کربلا رفتم به مزار همه شهدا
من شهیدان کهربا را که عذاب کشیدند دیدم

هر شهید پناهگاه خود دارای چهار گوشه بود
حرم شش گوش در این هفت کشور

هاشمی نسب گفت: سخنان تعزیه در زمان انقلاب و اواخر شریعت ممنوع بود و دلیل اصلی این بود که در قرائت تعزیه ، مردان لباس زنانه می پوشیدند و سخنان تعزیه را در نقش حضرت زینب می گفتند ، آرامش در آن وجود داشت و اعتقاد بر این بود که تلاوت تعزیه این باعث فریب اسلام می شود ، بنابراین من تلاوت تعزیه را برای مدتی متوقف کردم تا اینکه یکی از مراجع فتوا صادر کرد که اگر قرائت تعزیه باعث فریب اسلام نشود ، مشکلی پیش نمی آید و طبق این فتوا ادامه دادم تکرار تعزیه.

من باید صادق باشم

وی خاطراتی را از سخنان تعزیه ذکر کرد و افزود: در یک شب سرد زمستان ، وقتی آتش را گرم کردم تا فضای حسینیه در نزدیکی کف دست گرم شود ، صدایی شنیدم که سید طو باید امشب نقش مخالف را بازی کند. شما به تعزیه رای می دهید و یادم می آید در آن زمان چون پاهای من آنقدر کوتاه بود که چکمه هایم را با پارچه کمی درست کردم تا من قد بلندتر به نظر برسد و من آن شب تعزیه را در نقش مخالف بازی کردم و امروز نیز ادامه دارد.

این مجری تعزیه ، ایمان مردم به اهل بیت و خدمتگزاران آنها ، به ویژه مجریان تعزیه ، و ترغیب مردم به دعا کردن برای آنها برای حل مشکلات و حل مشکلاتشان است و به خصوص وقتی مشکلاتشان حل شود ، بهترین ها براساس احساسات و روحیه آنها در هنگام تلاوت تعزیه توضیح داد

همانطور که وی با بیان اینکه تعزیه را باید صادقانه بیان کرد ، گفت: از این نظر ، من فقط به عشق امام خود حسین (ع) رأی می دهم ، اما متأسفانه اکنون افراد بیشتری نسبت به ذاکر الحسین (ع) به تجارت حسین تبدیل شده اند. “”

هاشمی نسب با استناد به نامهای ملا حسین حاجی ، حسن عباس جعفر ، مشهدی مولرضا شهریار که تلاوت قهار زواره را بر عهده داشت ، گفت: برای سیدالشهدا همه چراغ ها روشن است ، مادرش حضرت صدیقه طاهره در آنجا خواهد بود.

خوانندگان تعزیه جوان و نوجوان به سبک تعزیه نمی گویند

وی با اشاره به آغاز زیارت زیارت و گفت: “متأسفانه ، این عزیزان هنوز از من درخواستی برای کارشان نکرده اند ، اما اگر سؤال می کنید ،” خاطرنشان کرد: من کارهای آنها را دوست ندارم زیرا در مورد سبک تعزیه او زیاد نمی گویند. این کمک می کند زیرا بقایا و صالحان حاضر به کمک به آنها هستند.

هاشمی نسب افزود: با توجه به اینکه نسل جدید بویژه جوانان و نوجوانان زاوارا خواستار علاقه به رأی گیری تعزیه هستند ، من از مسئولان می خواهم که از این گروه حمایت کنند و کلاس هایی را در شهر برپا کنند. آنها می خواهند پول زیادی خرج کنند. ” برای گذراندن دوره در این مرحله.

جشن های محرم امسال نباید کاملاً تعطیل باشد

این خواننده تعزیه با اشاره به شیوع بیماری قلبی عروق بیماری کرونا در جهان و ایران گفت: ممکن است امسال تعزیه در حرم وجود نداشته باشد اما محرم و مراسم آن نباید کاملاً بسته و اگر مراسمی مطابق با اصول برگزار شود. “” بهداشت نباید به طور خودسرانه و بدون پروتکل انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا او قبل از قرائت تعزیه زندگی خود را گذرانده یا خیر ، گفت: بنده شغل و کار من آزاد است. به عنوان مثال ، میوه ، درخت و فرش فروختم ، اما هرگز با تلاوت تعزیه نمی خواستم پول در بیاورم. بنده من ، تعزیه را فقط از عشق و محبت به حسین (ع) در نماز صحبت می کنم.

سرانجام هاشمی نسب با بیان اینکه هنگام قرائت تعزیه احساس خوبی دارم ، گفت: سوگواری مطمئناً دغدغه امام حسین (ع) است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا