هنر و فرهنگ

داستان عکسی که ثبتش ۳ سال طول کشید

در سال 1995 ، یک عکاس ستاره شناس تصمیم گرفت که یک ماه کامل را در قله دماوند ثبت کند تا زیبایی این لحظه را به خود جلب کند ، اما او تنها سه سال بعد موفق به گرفتن این لحظه زیبا شد.

مجید قهرودی عکاس در مورد چگونگی ثبت اثر به رویداد برتر توضیح داد: من از سال 1982 در زمینه نجوم کار کردم و به دلیل علاقه به هنر ، جذب عکاسی شدم و وارد عکاسی نجوم شدم. از طرف دیگر ، از آنجا که من ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کردم ، از روز اول وقتی با دماوند آشنا شدم ، شروع به عکس گرفتن کردم. من تصمیم گرفتم بیشتر وقت خود را برای عکاسی از دماوند بگذرانم تا مردم دماوند را از منظر نجومی نشان دهم و از دماوند با اشیاء مختلف نجومی مانند ماه ، خورشید ، شب پر ستاره ، راه شیری و غیره عکس بگیرم.

وی ادامه داد: یکی از این ایده ها عکس گرفتن از ماه کامل بود ، بنابراین باید مشخص کنم کدام روز و کجا می ماندم تا همزمان با دماوند از ماه کامل عکس بگیرم. از طرف دیگر ، من این فرصت را داشتم که فقط یکبار در ماه این عکس را بگیرم. این نکته را هم باید در نظر داشته باشم که جهت طلوع ماه از شرق یا غرب کوههای البرز مشخص می شود و به ناچار مکانهای عکاسی من در مناطقی کوهستانی بودند که به راحتی در دسترس نبودند و در هر جایی نمی توان از آنها عکس گرفت. زیرا ، به عنوان مثال ، دره ای در جایی یا کوه بلند در جلوی نمای وجود دارد. در نتیجه ، یکی از دلایلی که این عکس به مدت سه سال گرفته شد این بود که منطقه البرز آنقدر بزرگ نبود که به راحتی در محل مشاهده ماه قابل دسترسی باشد.

این عکاس در مورد دلایل دیگر اینکه سه سال طول کشید تا از این عکس گرفته شود ، توضیح داد: دلیل بعدی این بود که از بین 12 گزینه ای که باید در مدت یک سال می گرفتم ، بسیاری از آنها به دلیل عدم اطمینان مسیر و گزینه های دیگر حذف شدند. همچنین به دلیل شرایط جوی و هوای ابری لغو شد. من یک تقویم دارم که در آن تمام فعالیت های عکاسی را تعریف می کنم و برای ضبط این عکس تاریخ های مختلفی را در تقویم خود در قله های مختلف مانند توچال ، کلون بستک ، سی چال ، قله های آزادکو تنظیم کردم. البته ، من فهمیدم که ماه اوج ماه در کدام نقطه اوج قرار دارد این بود که از دو شبیه ساز آسمان استفاده کردم تا محاسبه کنم ماه کامل ماه و کجا خواهد بود.

3 سال طول کشید تا عکس بگیرید. عکاس: مجید قهرودی

وی ادامه داد: ماه همیشه از یک مکان طلوع نمی کند و اگر به عنوان مثال یک ماه از منظره قله توچال در دماوند طلوع کند ، ماه بعد از منظره قله ها بالا می رود تا به قله آزادکوه در دماوند یا جاده هراز برسیم. برو به چالوس و بیشتر اوقات ابری بود. داشتن هوای پاک بسیار مهم است تا بتوانید از آن عکس بگیرید ، اما هوای دماوند بسیار متغیر است ، و حتی دقیق ترین پیش بینی ها نمی تواند دقیقاً به شما بگوید آب و هوا به خصوص در زمستان ، به خصوص در زمستان ، هنگامی که بیشتر باران یا برفی است ، دقیقاً به شما نمی گوید. آنجا؛ به عنوان مثال ، یکی از صعودهای ناموفق من به زمانی که من به بالای آزادکوه رفتم و هواشناسی گفت: هوا مشخص است اما با وجود صعود بسیار دشوار هوا طی دو ساعت کاملاً گرد و خاکی شد و دماوند دیگر قابل مشاهده نیست.

این عکاس در پایان گفت: “البته ، وقتی من برای اولین بار عکس گرفتم ، هوا خوب بود و مجبور شدم به صدر تفرجگاه بروم ، اما دیر به آسانسور رسیدم و نتوانستم به موقع صعود کنم.” با این وجود سه سال دیگر هوای ابری تا دسامبر سال گذشته که هوا ایده آل بود و من توانستم بعد از صعود به قله پیازچال آن لحظه را ضبط کنم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا