اقتصادی

سود آرامکو ۷۳ درصد سقوط کرد

شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو 73 درصد سود خود را در سه ماهه دوم سال 2020 به دلیل کاهش تقاضا و افت قیمت به دلیل بحران ویروس کورونا از دست داد.

این شرکت ، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان ، همچنان به برنامه خود برای پرداخت 75 میلیارد دلار سود سهام تا سال 2020 ادامه می دهد. به گزارش رویداد برتر ، امین ناصر ، مدیرعامل آرامکو روز یکشنبه گفت که تقاضای جهانی نفت رو به بهبود است.

همه شرکتهای بزرگ نفتی از قرنطینه معرفی شده در سه ماهه دوم رنج می برند که باعث کاهش مسافرت و مصرف نفت می شود و تقریباً در دو دهه قیمت ها به رکورد رسیده است.

آرامکو که سال گذشته پیشنهادی برای جذب عمومی 4/4 میلیارد دلاری در ریاض ارائه داده بود ، مدعی شد که شیوع سریع Covid 19 باعث کاهش چشمگیر تقاضا برای نفت خام ، گاز طبیعی و مایعات نفتی در سراسر جهان شده است.

مدیرعامل آرامکو اظهار داشت: در بازار انرژی و اوج تقاضا پیشرفت تدریجی حاصل شد که همزمان با از سرگیری تدریجی مزارع از قرنطینه برای مقابله با فوران عروق کرونا بود. وی پس از اعلام نتایج مالی سه ماهه آرامکو ، به خبرنگاران گفت: “به چین نگاه کنید”. تقاضای آنها برای بنزین و دیزل به سطح قبل از کووید 19 برگشته است. ما شاهد افزایش تقاضا در بازارهای آسیا و سایر کشورها هستیم. انتظار می رود با کاهش محدودیت های قرنطینه تقاضا افزایش یابد.

به گفته امین ناصر ، آرامکو متعهد به پرداخت سود سهام در سال 2020 است و قصد دارد 75 میلیارد دلار بپردازد.

سود سهام آرامکو نقش مهمی در کمک به دولت عربستان سعودی برای رفع کسری دارد.

سود آرامکو در سه ماهه دوم 73.4 درصد کاهش یافته است ، بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران. این شرکت اعلام کرده است که هزینه سرمایه تا سال 2020 25 تا 30 میلیارد دلار خواهد بود.

سود خالص آرامکو در سه ماهه دوم به 24.6 میلیارد ریال سعودی (6.57 میلیارد دلار) کاهش یافته است ، در حالی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 92.6 میلیارد ریال.

تحلیلگران پیش بینی می کنند سود خالص سه ماهه دوم آرامکو در 31.3 میلیارد دلار از فروش در یک بررسی آیکون refinancing.

روز چهارشنبه حدود 0.4 درصد از سهام آرامکو در معاملات اولیه افزایش یافت. این گروه در حال حاضر دومین شرکت با ارزش در جهان پس از اپل است.

آرامکو گفت که در سه ماهه دوم سال 18،75 میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد کرد که این شرکت قصد دارد در سال 2020 75 میلیارد دلار بپردازد.

براساس گزارش رویترز ، نقدینگی رایگان آرامکو در سه ماهه دوم 6.1 میلیارد دلار و در نیمه اول 21.1 میلیارد دلار بوده و 20.6 میلیارد دلار و 38 میلیارد دلار نقدینگی در مدت مشابه در سال 2019 داشته اند. مقایسه

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا