بازارهای قرمز و وظیفه مسئولان!

پایان نظم آمریکایی! - خبرآنلاین

ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای به بازار سرمایه بدون آموزش های لازم و ابراز حمایت همه جانبه و مصمم از بورس اوراق بهادار با اتکا به حمایت مسئولان ، بیهوده تخصص این روند را نشان نداده است.
بورس اوراق بهادار یکی از مهمترین و معتبرترین بازارهایی است که نقدینگی را برای رفاه تولید جذب می کند ، اما اگر بازیگران در این زمینه سودهای کلان و کوتاه مدت بخواهند ، می تواند منجر به سونامی مانند آنچه در هفته های اخیر اتفاق افتاده است ، شود.
به گفته برخی از کارشناسان ، گرچه قرمزی بورس اوراق بهادار در ابتدا به دلیل عدم حمایت مناسب از بازار ، اجرای نادرست قانونی ، برخی سیاست های ناقص و ناهماهنگی بین قوانین ایجاد شده است ، اما عمق فضای قرمز نتیجه ترس از افراد تازه وارد و غیرحرفه ای است. باید از بورس خارج می شد. با این حال ، قبل از اینکه مردم از نظر عاطفی برای ورود به بورس و حضور در باغ های سبز ترغیب شوند ، باید با ورود غیر عاطفی و انتظارات بلند مدت از بورس آشنا می شدند.
خروج گسترده فعالان بازار سرمایه غیرحرفه ای از بورس اوراق بهادار منجر به سیل ویرانگر نقدینگی ناشی از آن در بازارهای خودرو و ارز شده است ، بنابراین در روزهای اخیر شاهد بی نظمی قیمت خودرو و بازار ارز قرمز و کاهش ارزش پول ملی بوده ایم.
علاوه بر این ، وضعیت عمومی اقتصاد کشور دومینوی قیمتی را فعال کرده است ، بنابراین نیازهای عمومی مردم مانند محصولات لبنی ، تخم مرغ و برخی دیگر از اقلام مورد نیاز جامعه در روزهای اخیر در غیاب نظارت موثر به 100٪ رسیده است.

در این میان مهمترین وظیفه مسئولان نظارت دائمی بر اوضاع بازار با رویکرد آینده نگرانه و پیش بینی گزینهها و راه حلهای مختلف تطبیق است.در روزهای پس از بحران بازار سهام ، این قانون برای انتقال یک درصد پنج سال فرصت دارد. آنها توانایی های قانونی برای مدیریت بازار سرمایه و محافظت از سرمایه های خرد محبوب در بورس اوراق بهادار را نادیده می گیرند.
توجه به هشدارهای کارشناسان و کارشناسان برای جلوگیری از ایجاد حباب در بازارهایی مانند بورس اوراق بهادار ، پیشگیری از ارز و پیش درمانی و ایجاد موانع جدی در برابر سیل ویرانگر نقدینگی سرگردان ، انتظار جدی مردم از مسئولان.
این ممکن است با اقدامات اخیر دولت ، از جمله نوشتن درصدی از منابع صندوق توسعه ملی ، متعادل شود ، اما خسارت ناشی از تأخیر در پیشگیری و اقدام به موقع در ضررهای بازار سهام غیرقابل جبران است و هزینه های ناشی از آن نگران کننده است!

تجربه نشان می دهد که توصیه هایی از جمله “نگران نباشید” یا “مردم نباید الان ماشین بخرند” یا “بازار ارز مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست” هرگز کارساز نبوده و افزایش قیمت ها هرگز به حالت عادی برگشته اند. چه کسی این توصیه ها را جدی می گیرد. زیرا “آب هرگز به جو باز نمی گردد”.

* منتشر شده در روزنامه قدس ، 20.06.2013

دکمه بازگشت به بالا