خارجی

توافق امارات و رژیم صهیونیستی معاهده «صلح در برابر تسلیحات» بود / ترامپ نمی‌تواند قهرمان اسلحه‌سازان باشد و هم‌زمان ژست صلح‌طلبی بگیرد

به گزارش گروه بین الملل آنا ، یک تحلیلگر آمریکایی با انتقاد از تلاش های ایالات متحده در پی توافق برای ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی برای امارات ، این توافق نامه را “صلح علیه سلاح” خواند.

آریل گلد ، یکی از رهبران جنبش صلح آمریکایی “Codepink” در یادداشتی که در سایت خبری تحلیل گر “ضد جنگ” منتشر شده ، می نویسد که صلح ترامپ با فروش سلاح های بیشتر به امارات به دست نخواهد آمد.

این یادداشت با انتقاد از استاندارد دوگانه ترامپ در برابر تولیدکنندگان اسلحه در ایالات متحده ، گفت: ترامپ نمی تواند در مورد پایان دادن به جنگهای بی پایان ایالات متحده در خارج از کشور صحبت کند و همزمان معاملات تسلیحاتی متوالی را امضا کند و بودجه وزارت دفاع را افزایش دهد.

به طور خلاصه یادداشت به شرح زیر است:

در تاریخ 15 سپتامبر ، دونالد ترامپ به همراه نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و شیخ عبدالله بن زاجد آل نهجانی ، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی برای امضای توافق نامه عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل همراه خواهد بود. توافق نامه امضا شده توسط “میثاق ابراهیمی” به دلیل عدم اعطای حتی یک امتیاز به فلسطینیان مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. اما اندکی پس از اعلام این معامله ، مشکل دیگری پیش آمد: ایالات متحده می خواست ده ها میلیارد دلار سلاح به امارات متحده عربی بفروشد. فروش اسلحه ممکن است یکی از انگیزه های اصلی ایالات متحده برای ادامه توافق باشد.

به سختی یک هفته پس از اعلام توافق امارات و اسرائیل توسط ترامپ در 13 آگوست ، رسانه ها فاش کردند که جارد کوشنر ، مشاور ارشد و داماد ترامپ و میگل کورئا ، مدیر خاورمیانه شورای امنیت ملی ایالات متحده ، به طور مخفیانه در تلاش برای فروش بودند. جنگنده های F-35. ، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و سایر سلاح های پیشرفته از امارات متحده عربی بازدید کردند.

به گفته انور گارگاش ، وزیر امور خارجه امارات ، این کشور شش سال پیش برای F-35 درخواست داده است. گارگاش ادعای مربوط به توافق عادی سازی مربوط به درخواست خرید F-35 را رد کرد. اما مقامات ارشد دولت ترامپ بعداً اعلام کردند که توافق نامه عادی سازی زمینه فروش اسلحه به امارات را فراهم می کند. در 18 آگوست ، روزنامه اسرائیلی YNet News گزارش داد که توافق امارات و اسرائیل شامل “بند مخفی” است که به امارات اجازه می دهد میلیاردها دلار تجهیزات پیشرفته نظامی از ایالات متحده خریداری کند.

نتانیاهو از توافق آگاهی ندارد!

نتانیاهو ، استاد نمایش سیاسی ، ابراز نگرانی کرد که امارات متحده عربی می تواند F-35 را خریداری کند و موقعیت نظامی اسرائیل را در خاورمیانه به خطر بیندازد.

جنگ یمن باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و نشان دهنده یکی از فاجعه بارترین بحران های انسانی در کره زمین شد ، اما در عوض به شرکت هایی مانند ریتون ، بوئینگ و لاکهید مارتین کمک کرد ثروت افسانه ای خود را افزایش دهند.

پس از اعتراض نتانیاهو و ادعای بی اطلاع بودن وی از تجارت اسلحه ، به نظر می رسید توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی متزلزل شده است. نتانیاهو با تماس با یدیعوت آحارونوت ، نیویورک تایمز و سایر رسانه ها گفت که تجارت اسلحه بین ایالات متحده و امارات متحده عربی عامل اصلی توافق نامه عادی سازی اسرائیل و امارات متحده عربی است و آن را “اخبار جعلی” خواند. کرد

اما نتانیاهو پس از دیدار با مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در مجمع عمومی جمهوری خواهان در بیت المقدس ، اعتراضات مردمی در مورد فروش اسلحه ایالات متحده به امارات متحده عربی را متوقف کرد.

هر کسی که تحولات خاورمیانه را رصد می کند ، می داند که یک سیاستمدار سرکش ، نتانیاهو چیست. بنابراین جای تعجب نیست که ، نتانیاهو حداکثر استفاده را از توافق نامه خود گرفت و سپس شروع به انتقاد و رد توافق نامه برای حفظ برتری نظامی اسرائیل (و منافع تولید کنندگان اسلحه ایالات متحده) کرد.


بیشتر بخوانید:

امارات متحده عربی و ایالات متحده تجارت اسلحه امضا نمی کنند

آیا بحث های بین امارات و رژیم صهیونیستی / ابوظبی متن توافق نامه عادی را خوانده است؟


در تاریخ 6 سپتامبر ، روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که نتانیاهو برای جبران اثرات فروش اسلحه به امارات متحده عربی ، سلاح های بیشتر ایالات متحده را طلب می کند. مبلغ سلاح های جدید سالانه 3.8 میلیارد دلار کمک مسلحانه به اسرائیل است.

ترامپ ، قهرمان افراد مسلح

در 7 سپتامبر ، ترامپ از سرکوب بیشتر فروش سلاح های ایالات متحده و جنگ های بی پایان ایالات متحده انتقاد کرد. ترامپ همچنین از پنتاگون انتقاد کرد و گفت: رهبران پنتاگون “فقط می خواهند برای خوشحال کردن شرکت های شگفت انگیز که بمب و هواپیماهای جنگنده و غیره تولید می کنند جنگ کنند”.

اما خود ترامپ خوشحال است که با وعده دادن ده ها میلیارد دلار اسلحه به امارات متحده عربی که درگیر جنگ یمن بود و تا همین اواخر در صف مقدم جنگ وحشیانه یمن قرار داشت ، این “شرکت های شگفت انگیز” را پر کند.

تناقض میان گفتار و رفتار ترامپ به توافق نامه اخیر “صلح تسلیحاتی” با امارات محدود نیست. به سختی شش ماه پس از حضور در کاخ سفید ، ترامپ یک قرارداد 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان سعودی در جنگ با یمن امضا کرد. در آوریل 2019 ، ترامپ لایحه کنگره را با هدف پایان دادن به مداخله نظامی ایالات متحده در جنگ یمن وتو کرد. جنگ یمن باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و نشان دهنده یکی از فاجعه بارترین بحران های انسانی در کره زمین شد ، اما در عوض به شرکت هایی مانند Raytheon ، Boeing و Lockheed Martin کمک کرد ثروت افسانه ای خود را افزایش دهند.

نتانیاهو حداکثر استفاده را از توافق توافق شده برد و سپس برای حفظ برتری نظامی اسرائیل (و منافع تولیدکنندگان اسلحه ایالات متحده) شروع به انتقاد و رد توافق کرد.

ترامپ نه تنها مخالف مداخله آمریكا در یمن نبود ، بلكه در ماه مه سال 2019 و بدون تأیید كنگره ، دولت وی فوراً معاملات اسلحه 8.1 میلیارد دلاری را با عربستان سعودی ، اردن و امارات متحده عربی امضا كرد.

ترامپ که وزارت دفاع ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده ، بودجه وزارت دفاع را سالانه افزایش داده است. در سال 2020 بودجه عظیم 738 میلیارد دلاری برای پنتاگون در نظر گرفته شده است و تا سال 2021 صحبت از بودجه 750 میلیارد دلاری است.

ترامپ نمی تواند این توافق نامه ها را امضا کند و در عین حال خود را یک صلح طلب اثبات می کند که می خواهد لابی صنعتی – نظامی را در ایالات متحده کنترل کند.

انتهای پیام / 4153 /

دکمه بازگشت به بالا