خبرهای کلی

مریضخانه پایتخت؛ بیست‌سال دیرتر – رویداد برتر

بیمارستان امام خمینی (ره) یا بیمارستان هزار تخت خوابی که اکنون بیش از هزار تختخواب دارد ، بزرگترین بیمارستان تهران بود که اگر جنگ جهانی دوم آغاز نمی شد ، می توانست چهار سال زودتر افتتاح شود. اما این بیمارستان مانند ساختمانهایی که در سالهای آخر سلطنت پهلوی اول فرو ریخت ، به دوران پس از جنگ موکول شد.

به گزارش رویداد برتر ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “در سال 1325 ، روح کشور هنوز در طی سالهای جنگ بیدار نشده بود ، کل نیروهای اشغالگر ایران را ترک نکرده بودند و اوضاع سیاسی آشفته بود ، اما پروژه های ساختمانی نیمه تمام بود و باید تکمیل می شد. یکی از این پروژه ها این یک بیمارستان 500 تختخوابی بود که در انتهای بلوار آب کرج در سال 1317 فرو ریخت. این بیمارستان بعداً به هزار تخت معروف شد ، اکنون بیمارستان امام خمینی ، بیمارستان امام خمینی یا بیمارستان هزار تختخوابی که اکنون بیش از با هزار تخت ، این بزرگترین بیمارستان تهران بود که اگر جنگ جهانی دوم آغاز نمی شد ، می توانست چهار سال زودتر افتتاح شود ، اما این بیمارستان ، مانند ساختمانهایی که در سالهای آخر سلطنت پهلوی اول فرو ریخت ، به دوران پس از جنگ موکول شد.

در طول سالهای سلطنت پهلوی اول ، تهران بزرگتر از قاجار بود و خواسته های آن رو به افزایش بود. یکی از خواسته های همیشگی این شهر بیمارستان بود. بیمارستانی که نیازهای بهداشتی و درمانی شهر را برآورده می کند. در سال های اخیر چندین بیمارستان توسط خیرین ساخته شده است ، اما این شهر نیاز به یک بیمارستان مدرن داشت. بیمارستان دولتی که در دوران پهلوی بیمارستان سینا نامگذاری شد ، مدرن و بزرگ نبود. علاوه بر مشکلات فراوان ، همیشه خطر بیماری های عفونی وجود داشت و بیمارستان ها در وسط شهر بودند و باید یک بیمارستان با امکانات بهتر در نزدیکی دروازه شهر ساخته می شد.

در 14 فوریه 1958 ، شورای دولت وقت قانون ساخت بیمارستانی با بیش از 1000 تختخواب در تهران را به مجلس تصویب کرد. این بیمارستان باید کمبود تخت بیمارستان در تهران را پوشش می داد. منطقه ای که برای بیمارستان ساخته می شد در انتهای آبراه کرج و ده امیرآباد بود که هنوز در خارج از شهر بود و در سالهای بعد در نقشه تهران قرار داشت. این زمین در سال 1308 خریداری شد و گفته می شد یک بیمارستان 500 تختخوابی است ، اما ساخت بیمارستان به سال 1317 موکول شد. این تأخیر چند ساله دلایل زیادی داشت. برخی کمبود بودجه را علت تأخیر در ساخت بیمارستان می دانند. یک اتفاق مهم در این تاخیر ، تبدیل دانشکده پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. قسمت اول دانشگاه تهران که توسط رضاخان در فوریه سال 1958 تخریب شد.

در سال 1317 ، شرکت فیلیپ هولتزمن ، طراحی شده توسط معمار آلمانی ارنست کوپ ، در مناقصه ساخت این بیمارستان برنده شد و قرارداد ساخت به امضا رسید و مهندسان این شرکت برای ساخت بیمارستان به تهران آمدند.

یکی از مهندسان استخدام شده این شرکت برای آمدن به ایران برای ساخت بیمارستان نورالدین کیانوری ، دبیر کل سالهای بعد حزب توده بود که در آن زمان در رشته مهندسی عمران با گرایش ساختمانهای بهداشتی با درجه عالی فارغ التحصیل شد. کیانوری در خاطرات خود نوشت: “پس از فارغ التحصیلی در مهندسی ، به چندین شرکت معتبر ساختمانی آلمان نامه نوشتم تا کارهای عملی انجام دهند.” شرکت بزرگ فیلیپ هولتزمن با استخدام من موافقت کرد. دلیل این امر این بود که در آن روز ، این شرکت توافق کرده بود كه یك بیمارستان بزرگ 500 تختخوابی را در تهران احداث كند و برای این كار برنامه ریزی كرده و از داشتن یك مهندس ایرانی كه بعداً بتواند وی را برای ساخت این ساختمان بزرگ به ایران بفرستد ، بدش نمی آمد. »کیانوری در خاطرات خود می نویسد که او تقریباً یک سال در فرانکفورت کار کرد ، سپس به مونیخ رفت و رساله خود را برای رهبران شرکت ارسال کرد. پایان نامه وی کتاب ساخت ساختمانهای بهداشتی و پزشکی بود که به نظر می رسد یکی از معدود منابع در ایران برای طراحی ساختمانهای بیمارستان است.

کار ساخت بیمارستان 500 تختخوابی به یک طرح 1000 تختخوابی گسترش یافت و جنگ جهانی دوم آغاز شد. پس از حمله متفقین به ایران ، مهندسان آلمانی مجبور به ترک ایران شدند. برخی از مهندسان توسط شرکت ساختمانی این بیمارستان استخدام شده اند. در نتیجه ، ساخت و تکمیل بیمارستان برای چندین سال متوقف شد. با این حال ، برخی منابع معتقدند که بخشی از بیمارستان تکمیل شده در زمان اشغال گشوده شده و برای درمان آماده بود. اما در سال 1325 با تصویب دولت و تأمین اعتبار بیمارستان توسط مهندسان ایرانی به اتمام رسید و مراحل اول و دوم آن به طور رسمی در سال 1325 به پایان رسید. آخرین بخش بیمارستان در سال 1327 به پایان رسید. این بیمارستان اولین بیمارستان چند تختخوابی بود که در زمینی به مساحت 235،519 فوت مربع ساخته شد. “ساختمان مرکزی ، ساختمان غربی (ساختمان بخشهای عفونی) و ساختمان شرقی (انستیتوی سرطان) ، و همچنین مرکز ارتباط تلفنی بیمارستان ، از قدیمی ترین قسمتهای بیمارستان 1000 تختخوابی تهران هستند.”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا