هنر و فرهنگ

تنها اثری که از محمدرضا شجریان ثبت ملی شد

صدای محمدرضا شجریان اصالت و تاریخ آواز ایرانی است. وی نه تنها در موسیقی بلکه در قرائت قرآن و در نماز نیز گنجینه هایی به ارث برد. دعای “ربنا” از میان ترانه ها در قالب های مختلف در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شد.

به گزارش رویداد برتر ، در ماه می سال 2017 ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نماز ربنا را با صدای محمدرضا شجریان با عنوان «ربنا شجریان ؛ مثنوی در مایه افشاری “شماره 1396 در فهرست ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد و لوح وی در حالی که این هنر مشهور در بستر بیماری و مراقبت بود به فرزندش همایون شجریان اهدا شد.

صدای شجریان ، همانطور که خودش گفت ، “بخشی از فرهنگ باستان ایران است” ، اما رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری (زهرا احمدی پور) توضیح داد که چرا Rabbanit را در لیست ملی میراث ناملموس انتخاب کرده است. “استاد شجریان یکی از گنجینه های ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی است ، به لطف علاقه و اهمیتی که مردم ایران به ربنا شجریان و خاطرات خود در این ماه مبارک رمضان قائل هستند ، تلاش های وی معطوف به این کار است. در لیست ثبت نام کنید. ” – او میراث را دست نیافتنی کرد.

«ربنا» از محبوب ترین آثار استاد محمدرضا شجریان است.

ربنا شامل چهار دعای متشکل از آیاتی از قرآن است که هر یک از آنها با اصطلاح ربنا آغاز می شود. شجریان در ساز سه قسمتی ربابا را می خواند و با آهنگسازی (تعدیل یا کارگردانی) ، مخفیانه سازها و آوازهای دیگری را در زندگی موسیقی ایران ، از جمله افشاری و گوشه عراق (صبا) می نوازد و سپس به سه قسمت برمی گردد. ربنا در نواری به نام “بهیاد پدر” که توسط محمدرضا شجریان ضبط شده منتشر شد.

محمدرضا شجریان گفت: انگیزه اصلی خواندن نماز این بود که به دو دانش آموز آموزش داد و این کار در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شد.

شجریان خالق سازهای بسیاری در موسیقی ایرانی است. در ماه مه 2011 ، او نمایشگاهی در تهران برگزار كرد و این سازها را كه “صراحی” ، “شهر آشوب” ، “ساغر” ، “كارشمه” ، “سبو” و “تندر” نامیده می شوند ، ارائه داد.

استاد آواز ایران که در مسابقات ملی تلاوت قرآن در سال 1977 مقام اول را کسب کرد ، در سال 1978 جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار یونسکو را دریافت کرد. این جایزه هر پنج سال یکبار به هنرمندی تعلق می گیرد که در جهت ارتقا فرهنگ و هنر کشورش تلاش کند. در سال 2006 ، او جایزه موتزارت یونسکو را دریافت کرد و دو بار نامزد دریافت جایزه گرمی شد. وی در سال 2014 جایزه “شوالیه ملی” یا “لیاقت در آیین رسمی” را از دولت فرانسه دریافت کرد. در سال 2010 ، رادیو خدمات کشوری ملی پس از یک نظر سنجی محبوب ، محمدرضا شجریان را به عنوان یکی از 50 صدای برتر جهان معرفی کرد. در سال 2017 ، وی جایزه “هنر برای صلح” را دریافت کرد و در سال 2009 ، برنده جایزه ویژه “ارباب موسیقی” در جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان شد. هیئت داوران جایزه موسیقی بنیاد آقاخان در بیانیه ای دلیل این جایزه را نقش مداوم شجریان در غنی سازی میراث موسیقی انسانی ، استاد بی نظیر موسیقی و تأثیر اجتماعی آن به عنوان نوازنده و معلم در ایران و خارج از کشور عنوان کرد. وب سایت انجمن آسیا همچنین محمدرضا شجریان را به عنوان مشهورترین مجری موسیقی اصیل ایران معرفی کرد.

محمدرضا شجریان پس از مدت ها تحمل و مبارزه با بیماری روز پنجشنبه 17 آنلاین در سن 80 سالگی درگذشت.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا