استان ها

سنگ هایی که به تنها سازندگان دستگاه ایرانی تنفس مصنوعی پرتاب شد

رویداد برتر / اردبیل دستگاه تنفس یا دستگاه تنفس مصنوعی شاید مهمترین وسیله مورد نیاز برای درمان بیماری Covid-19 باشد و می تواند بیماران را از مرگ نجات دهد ، در صورتی که دیگر قادر به تنفس نیستند. اکنون ، ابزاری با چنین عملکردی اما ارزان تر و در دسترس محققان اردبیل ، برای طراحی و ثبت اختراع دستگاه تنفس مصنوعی غیر تهاجمی BIPAP ، توسط محققان مرکز توسعه دانشگاه محقق در اردبیل ساخته شده است.

حسین واثقی دارای دکترای فیزیولوژی تولیدمثل ، عضو بنیاد ملی نخبگان ، دانشجوی نمونه در کشور ، دانشجوی فن آوری پیشرفته در استان اردبیل ، کارآفرین جوان در کشور ، مشاور نوآوری در مراکز علمی و فناوری در استان اردبیل است.

سیامک جمالی همچنین محقق فوق دکترا در دانشگاه تبریز ، عضو بنیاد ملی نخبگان و مدیر تحقیق و توسعه در شرکت دانش بنیان ایرانی کیان بیوسل است که به همراه دکتر واثقی موفق به ثبت اختراع دستگاه تهویه شدند.

این دو محقق جوان به رویداد برتر اشاره کردند. تیم ما در فکر طراحی دستگاه دیگری برای تمرکز بر فشار به جای حجم بود.

حسین واثقی ، مدیر علمی شرکت بیوشیمیایی ایران دانش بنیان کیان در گفت وگو با رویداد برتر ، اظهار کرد: به دلیل شیوع تاجگذاری و تعداد بالای مشتریانی که نیاز به پشتیبانی تنفسی داشتند ، بیشتر بیمارستان های دنیا با تنفس مصنوعی روبرو شده اند.

وی ادامه داد: “به دلیل هزینه بالای این دستگاه ها که حدود 25 تا 30 هزار دلار است ، تیم های مختلف در سراسر جهان بارها سعی کرده اند دستگاه های ساده تری تولید کنند که همان وظیفه دستگاه تهویه را دارند. دستگاه ابتکاری BiPAP توسط تیم فنی شرکت ما با استفاده از یک سیستم جدید در مدت دو ماه طراحی شده است و نمونه نهایی آماده ورود به بازار است.

مدیر پروژه درباره تلاش در سراسر دنیا برای تولید دستگاه های تهویه گفت: “به دلیل کمبود شدید فن در ایالات متحده ، تولیدکنندگان بزرگ خودرو مانند فورد ، جنرال موتورز و تسلا درگیر یک ویروس کرونا ویروس هستند تا از این پروژه برای تولید دستگاه های تهویه استفاده کنند.” ساختن. سیستم مراقبت های بهداشتی رسیده است. در ایتالیا ، کمبود پنکه شدید مانع از آن شد که بیمارستانی در شمال ایتالیا استفاده از ماسک غواصی را تغییر داده و آنها را به دستگاه تنفس تبدیل کند تا از مرگ بسیاری از بیماران جلوگیری کند. تیم های فرمول یک حتی یک مدل هواکش به نام C-PAP با پروژه ای به نام Pitlane ایجاد کردند که می تواند سریع و ارزان تولید شود.

این مخترع اردبیلی با اشاره به تلاش محققان داخلی برای تولید دستگاه تنفس مصنوعی ، دستگاه ثبت اختراع این شرکت را توصیف و شناسایی کرد: تلاش دانشگاه های آزاد تهران و مشهد در ایران ، همچنین پارک علم و فناوری مازندران و کرمان و محققان خارج از کشور. اکثر دانشگاه ها و همچنین پارک های علم و فناوری برای ساخت فن ساخته شده اند که در سایت نیز موجود است ، اما دستگاه ساخته شده توسط این تیم ها در واقع یک دریچه داده باز بود که توسط MIT در مرکز دروازه توسط دکتر الکساندر ا. اسلوکوم طراحی شده است. . در واقع توسط خود محققان ایرانی طراحی نشده است.

وی ادامه داد: این س teamال باعث شده تیم ما دستگاه دیگری را طراحی کند که به جای میزان فشار ، روی فشار متمرکز باشد.

این متخصص فیزیولوژی گفت: “دستگاه ما مثالی از سیستم تنفس مصنوعی دو فشار یا به اختصار BiPAP است.” این سیستم طرحی نوآورانه و جدید است که از مفهوم فشار آب هیدرواستاتیک برای کنترل فشار استفاده می کند.

واثقی در مورد هدف ساخت دستگاه گفت: تجهیزات تهویه پیشرفته دارای فناوری بسیار پیشرفته و قیمت های بالایی هستند. شرکت هایی مانند همیلتون پزشکی ، فیلیپس و مدترونیک از جمله شرکت های بین المللی تهویه هستند.

وی گفت: “هدف ما تهیه یک پنکه خانگی اضطراری نمونه اولیه با هزینه بسیار کمتر ، البته با فناوری پایین تر و کارایی ساده تر و توانایی تولید انبوه اکثر مشکلات سیستم بهداشتی در مدت زمان کوتاه بود.” هدف دیگر ما ساخت دستگاهی بود که بتواند برای بیماران اولویت استفاده از دستگاه های تهویه مراقبت های ویژه را فراهم کند. علاوه بر استفاده اضطراری ، با توسعه و سازگاری این دستگاه ، می توان از آن در مصارف خانگی مانند درمان اختلالات خواب یا بیماری های مزمن تنفسی نیز استفاده کرد.

ما آماده همکاری با سایر گروه های فنی برای به روزرسانی محصول هستیم

سیامک جمالی ، مدیر فنی پروژه ، در مورد مزایای دستگاه برنامه ریزی شده به رویداد برتر گفت: هزینه ساخت بسیار پایین تر در مقایسه با مدل های پیشرفته ، تأمین حداقل فشار مورد نیاز (PEEP) برای جلوگیری از تخلیه کامل ریه ، کنترل دستی ، قابلیت همه IPAP ، هم توانایی تنظیم سطح فشار EPAP ، هم توانایی تنظیم زمان تنفس و بازدم ، سهولت استفاده ، قابلیت تعمیر بالای دستگاه و غیرتهاجمی بودن ، و ما اکنون در تلاش هستیم تا دستگاه را با افزودن سنسورهای لازم تکمیل کنیم.

جمالی با اشاره به حق ثبت اختراع دستگاه گفت: “با توجه به اینکه نقشه و دانش فنی این دستگاه ثبت شده است ، ما آماده همکاری با سایر گروه های فنی برای به روزرسانی محصول هستیم.” هفته گذشته ، ما با تیمی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران کار خود را شروع کردیم و در قالب همکاری با یکدیگر ، در تلاش هستیم که هر دو دستگاه را به روز کنیم و برای هر دو تیم کار کنیم.

یک محقق فوق دکترا در دانشگاه تبریز با اشاره به تفاوت یک دستگاه نوآورانه با یک دستگاه مدرن خاطرنشان کرد: دستگاه تهویه قابل حمل پیشنهادی تا زمانی که بتوانیم تنظیمات لازم از جمله تنظیمات اولیه و غیره را به بیمار ارائه دهیم ، قابل استفاده است اما اگر بیمار در موقعیتی باشد برای ونتیلاتور ICU که به تنظیمات پیشرفته تری نیاز است و اگر حالت های خاصی برای بیمار در نظر گرفته شود ، مورد نیاز است.

نادیده گرفتن اقتصاد سلامت استان اردبیل

در ادامه گفتگو با مدیر علمی شرکت دانش بنیان کیان بیوسل ایرانیان ، ما در مورد چالش هایی که تیم در ساخت دستگاه با آن روبرو شده است پرس و جو کردیم.

وی با ابراز گلایه از بی توجهی استان به اقتصاد بهداشت ، گفت: چالش اصلی که در روزهای اول با آن روبرو بودیم یافتن قطعات و خدمات اساسی برای ما بود. ما در تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت دستگاه به سختی کار کردیم و برای خدمات خود و تجربه مدیر بخش فنی پروژه در بخش مکانیک تحت مراقبت رئیس دانشگاه محقق اردبیلی کار خود را شروع کردیم. دانشگاه محقق اردبیلی در دسترس ما قرار گرفته است تا بتوانیم کارهای خدماتی را خودمان انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این زمان علی رغم نامه نگاری ها ، ما حتی برای استفاده از قطعات آنها ونتیلاتور معیوب BIPAP را در اختیار تیم خود قرار ندادیم و مسئولان دانشگاه پزشکی به این موضوع توجهی نکردند. متأسفانه ، اکوسیستم پزشکی دانشگاه پزشکی با علم و فناوری فاصله کمی دارد ، بنابراین اقدامات لازم انجام می شود.

واثقی افزود: چالش بعدی که ما با آن روبرو بودیم عدم دسترسی به سنسورهایی است که در داخل ساخته و وارد نشده است و اکنون پس از گذشت 3 ماه نتوانسته ایم منابع مالی لازم برای خرید این سنسورها را تأمین کنیم.

واثقی در مورد پشتیبانی از این پروژه گفت: حمایت از نمونه اولیه این دستگاه ثبت شده توسط مرکز رشد دانشگاه اردبیلی در محقق به ما 10 میلیون تومان بوده که صرف تهیه و تهیه قطعات اولیه شده است. این دستگاه به طراحی صنعتی و ساخت سنسورهای خود نیاز دارد.

این محقق اردبیلی گفت: متأسفانه علی رغم نیاز مبرم استان به تنفس مصنوعی قابل حمل ، این دو بخش با وجود معرفی استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی از هیچ پشتیبانی برای ارتقا دستگاه برخوردار نیستند و این جای تعجب دارد. ایالات متحده “

اکوسیستم فناوری سلامت اردبیل فراموش شده است

واثقی با اشاره به اینکه اکوسیستم فناوری بهداشت و درمان اردبیل به فراموشی سپرده شده است ، خاطرنشان کرد: غفلت مسئولان مربوطه در استان برای ایجاد بستر اولیه برای تسریع فعالیت های بهداشتی علی رغم پتانسیل فراوان در استان ناراحت کننده است.

وی گفت: “سال گذشته ، بیش از 14 میلیارد دلار در زمینه راه اندازی بهداشت و درمان در سراسر جهان سرمایه گذاری شد ، اما متأسفانه ما حتی در سطح استان ها شاهد همکاری بین بخشی نیستیم ، چه رسد به سرمایه گذاری.”

یکی از اعضای بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر استان اردبیل بخواهد توسعه یابد ، باید زودتر از سایر استانها به بحث های اقتصادی دانش بنیان بپردازد.

یک مشاور نوآوری در مراکز علم و فناوری در استان اردبیل گفت: اقتصاد سلامت ایران به ارزش تجهیزات پزشکی 2.5 میلیارد دلار است ، اما متأسفانه تاکنون برنامه ای برای این بازار بزرگ در استان وجود نداشته است. منطقه ای که می تواند به طور موثر فضای کسب و کار در استان را بهبود بخشد.

باید توجه ویژه ای به مقامات استانی برای تجاری سازی محصولات فن آوری در استان اردبیل داده شود

با توجه به وضعیت موجود در کشور و درگیری چند ماهه با بیماری نوظهور Covid-19 ، که با وجود تعدادی کنترل و اقدامات ، هنوز تهدیدی جدی برای سیستم بهداشتی کشور محسوب می شود ، به نظر می رسد تولید داخلی تجهیزات پزشکی لازم با این حال ، باید اولویت داشته باشد.

امیدواریم با توجه به تلاش فراوان محققان و جوانان اردبیل در استان برای طراحی و تولید محصولات فناوری ، رشد و توسعه کشور به حمایت و تشویق این جوانان و توجه دقیق به منویات مقام معظم رهبری بستگی داشته باشد. برای تولید محصولات ایرانی با کیفیت مستقل از محصولات خارجی.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا