اقتصادی

تبعات یک تصمیم ارزی برای ترخیص کالا/ گلایه تجار به رئیس‌جمهور

معرفی محدودیت های جدید در مورد ترخیص کالا از گمرک توسط بانک مرکزی ، با توجه به مهلت ارسال نقل و انتقالات ارزی و اظهارنامه واردات ، حتی پس از تصویب اخیر ترخیص فوری کالاهای اساسی و مواد اولیه ، توسط بازرگانان و صاحبان کالا مورد انتقاد قرار گرفته است. جمهوری را بگیرید.

به گزارش رویداد برتر ، انبار میلیون ها کالای اساسی و مواد اولیه تولیدی در گمرکات و بنادر ، پس از صدور چندین بار بخشنامه و دستورالعمل و که به نتیجه مثبتی نرسید ، سرانجام در نیمه دوم سال به گونه دیگری پیش رفت ؛ در زمانی که موانع ترخیص کالا از گمرک و انتقاد از نیازهای داخلی در حال افزایش بود ، مقام معظم رهبری نیز از این موضوع شکایت داشتند و بر هماهنگی دستگاه ها برای برداشت و حمل کالاهای لازم تأکید کردند.

سرانجام ، طی مذاکرات برای تسهیل ترخیص کالا از گمرک ، تصمیمی در مرکز هماهنگی اقتصادی دولت گرفته شد و در 17 نوامبر در دستور کار قرار گرفت. عمده تصمیمات اتخاذ شده تسهیل شرایط ارزی و تغییر روند تأمین ارز و ترخیص کالا از جمله شرایط ترخیص بدون اعتبار و بدون کد رهگیری بانکی و واردات به ارز خارجی متقاضی بود.

در همین حال ، با این مصوبه حدود سه هفته از آغاز ترخیص کالا می گذرد و به گفته وزیر صمت ، در این مدت حدود چهار میلیون تن کالا گمرک شده و بانک مرکزی بخشنامه هایی را در روزهای آخر ماه نوامبر صادر کرده است. رئیس جمهور ، که تأکید کرد می تواند بر تصمیم دولت برای ترخیص سریع کالا تأثیر بگذارد.

مدت زمان ارائه ارسال و نقل و انتقال ارز را محدود می کند

مفاد بخشنامه بانک مرکزی به موضوع نقل و انتقال ارز و کاهش دوره دو ماهه برای واردکنندگان اظهارنامه واردات به بانک جهت انجام تعهدات ارزی خود و همچنین مهلت 45 روزه برای ترخیص نهایی گمرک اشاره دارد.

اطلاعات دریافتی رویداد برتر از مفاد بخشنامه اخیر بانک مرکزی حاکی از آن است که صاحب کالا باید اسناد انتقال نقل و انتقالات ارزی را که قبلاً ارسال شده است حداکثر تا 11 ژانویه سال جاری ارائه دهد.

علاوه بر این ، ارسال اسناد نقل و انتقالات ارسال شده پس از 19 نوامبر محدود به حداکثر دو ماه از تاریخ صدور تا تاریخ اطلاع رسانی عرضه ارز بود. از طرف دیگر ، انتقال اسناد ترخیص کالا از گمرک باید برای اعتبارات و انتقال اسناد برای دوره واریز یا تأیید اسناد حمل و نقل و نقل و انتقالات ارزی ، حداکثر تا 45 روز از تاریخ صدور اظهارنامه ارزی ، معتبر باشد.

طبق اعلام بانک مرکزی ، تعهد ترخیص کالا از گمرک و ارائه مجوز گمرکی از سه ماه به 45 روز و تعهد انتقال ارز برای واردات کالا از سه ماه به دو ماه کاهش یافته است. ، مشتری باید همان ارز را برای بانک وارد کند.

نامه ای از بازرگانان به رئیس جمهور که درخواست بررسی دارد

اما اتاق بازرگانی به دستورالعمل بانک مرکزی پاسخ داد و خوانساری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران ، نامه ای به رئیس جمهور نوشت و خواستار بررسی شد.

وی اظهار داشت که “به دنبال تصویب مرکز هماهنگی اقتصادی دولت ، که احتمالاً ترخیص کالا از گمرک را تسهیل کرده است ، آخرین بخشنامه بانک مرکزی محدودیت های جدیدی در نقل و انتقال ارز در تجارت خارجی کشور ایجاد کرده است. برای تأمین نیازهای ارزی واردکنندگان ، به عنوان مثال با در نظر گرفتن بندهایی مانند مهلت دو ماهه برای ارسال اظهارنامه های واردات به بانک. کد ، که عملا واردات و تأمین مواد اولیه و نیازهای کارخانه در بخشهای مختلف تولید را پردازش می کند. با مشکل روبرو می شود

اندکی پس از اجرای تصمیم مرکز هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر تسویه فوری کالاهای اساسی و مواد اولیه خطوط تولید ، بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرد و در برخی موارد محدودیت های تسویه ارزی را نیز ایجاد کرد که بانک مرکزی با این قوانین موافق نیست. رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به رئیس جمهور مخالفت و انتقاد خود را اعلام کرد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا