خبرهای کلی

ترسیم توهمی یک اسطوره – رویداد برتر

نشانه شناسی ترامپ درباره این پدیده افراطی و غیر سیاسی چه چیزی را نشان می دهد؟

به گزارش رویداد برتر ، حمیدرضا شعیری ، استاد دانشگاه تربیت مدرس در یادداشت روزنامه ای ایران ترامپ درباره شخصیت خود نوشت: “گاهی اوقات این یک عنصر خارجی یا سخنرانی دیگر در روز فرهنگ می شود و حضور یا عدم حضور آن مهم است.” به گفته یوری لوتمن ، مخترع نظریه فرهنگی “طالع بینی” ، موارد خارج از فرهنگ یک جامعه گاهی چنان در آن فرهنگ جذب و هضم می شوند که دیگر نمی توان گفت خارج از فرهنگ است. ترامپ یکی از کسانی است که برای بسیاری از جوامع جهان ، از جمله ایران ، به عنوان کشوری که بیشترین تنش را با پدیده ترامپ تجربه کرده است ، مهم شده است. مردم اخبار مربوط به او را دنبال می کنند و از شخصیت او انتقاد می کنند. در ماه های اخیر ، وقتی موضوع انتخابات ایالات متحده داغ شده است ، چه چیزی تبدیل به یک انتخابات شده است و چه کار ترامپ به یک موضوع مهم در محافل ایرانی تبدیل شده است. بنابراین قبل از انتخابات ایالات متحده ، ما سعی در تجزیه و تحلیل شخصیت برجسته ترامپ داشتیم تا شخصیت پف کرده او را که دچار توهم افسانه شدن است ، نشان دهیم.

بارها و بارها ترامپ را دیدیم. شخصیتی بدون محدودیت. شخصی که برای اعمال خود حد و مرزی قائل نیست. در حقیقت ، مردی که ترمز ندارد. او خود را به عنوان چهره ای بی رحم در برابر همه خطرات نشان می دهد. تصویری نمادین از مردی با کلاه ایمنی قرمز با چماق گلف ، گاهی در دستکش های سیاه. این سه نشانه بیانگر ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد به نفس ، خودمختاری ، غرور ، اعتقاد به موفقیت و تسلط است. زمین گلف ماهیتی باز و گسترده دارد. این به معنای یک تصویر نامحدود است. پرتاب یک توپ گلف نیز نشانه تمرکز و توانایی ضربه زدن با انرژی زیاد است. این ورزش همچنین رو به جلو است ، قهرمان گلف در حال فتح آینده است. ترامپ حتی در دوران کرونا که بسیاری در ایالات متحده جان خود را از دست دادند ، بازی را رها نکرد. اما کلاه قرمزی و تی شرت رنگارنگ ترامپ به او صدایی می بخشد و خود را در نمایش بزرگتر از حد معمول نشان می دهد. البته ، معمولاً ، هنگام سخنرانی علنی ترامپ ، با حرکات ناگهانی دست و سر و یک چرخش ناگهانی به راست و چپ ، حرکت به جلو و عقب ، او به مردی تبدیل می شود که از نظر جسمی متورم است و با این مهارت کل فضا را مشخص می کند. او مسئولیت را به دست می گیرد و بنابراین به عنوان یک قهرمان ظاهر می شود. ترامپ بارها و بارها بایدن ، دونده خود را از نظر جسمی ضعیف و ترسو خواند. یکی از ویژگی های مرد اسطوره ای ارائه شده توسط ترامپ این بود که ویروس کرونا را آلوده کرد ، که دو یا سه روز طول کشید. در واقع او قهرمانی را به تصویر کشید که به بیمارستان رفت و مشعل المپیک را با دست به کاخ سفید برد. ظاهراً ، او در توهم تسخیر معبد المپ ، داستان بازگشت قهرمانانه خود به کاخ سفید را ثبت می کند.

ترامپ همیشه به عنوان یک قهرمان افسانه ای ظاهر شده است. او آنقدر در قهرمانی های خود غوطه ور بود که حتی کرونا را نیز به عنوان بی تأثیر مورد تمسخر قرار داد. بنابراین ، او همه جا بدون نقاب ظاهر شد تا شکست ناپذیر به نظر برسد. ترامپ بارها آمریکا را بالاترین ملت جهان خوانده است ، که نشان می دهد ترامپ معتقد است آمریکا امپراطوری است و او زئوس ، خدای خدایانی است که در معبد المپ نشسته است. به همین دلیل ، او در آرزوی بازسازی امپراتوری مشابه امپراتوری روم بود که ابعاد نمادین آن قابل توجه است. ترامپ ابتدا یک ویژگی شخصیتی خودشیفته دارد. نرگس افسانه ای است که عاشق تصویر او شد و در نتیجه این خودشیفتگی درگذشت. نرگس تمام دختران عاشق را مسخره کرد. ترامپ همچنین نشان داد که هیچ کس به او اهمیت نمی دهد و حتی گاهی وفادارترین نیروهای را با تحقیر و تمسخر به او واگذار می کند. وی همچنین اعراب را گاو شیری نامید که باید به خوبی دوشیده شود. او در خودشیفتگی کامل با رهبر کره شمالی دست داد. اما ترامپ به خودشیفتگی بسنده نکرد. زئوس به دنبال موقعیت خدای خدایان بود. این جاه طلبی زمانی آشکار است که ترامپ گفت عربها نمی توانند دو هفته بدون او تحمل کنند. او را مرد شوک مدرن نیز می نامند. به همین دلیل ، او تصمیمات ناگهانی و نسنجیده ای را قبل از رسانه های جهانی گرفت. او برخلاف تصور عمومی در جهان و حتی اروپا ، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. وی همچنین دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد که غیرمنتظره بود. یا بودجه دولت فلسطین را کاهش دهید.

دیگر این که او با امپراتوری و غول دیگری به نام چین تنش پیدا کرده است. او بزرگترین تراشه ساز چین را تحریم کرد. وی سپس هواوی ، بزرگترین سازنده گوشی های هوشمند را تحریم کرد. در هر صورت ترامپ می خواهد نقش یک شخصیت افسانه ای را بازی کند. به همین دلیل است که او به عنوان یک امپراتوری آهنین وارد میدان می شود: انحلال برجام ، خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس ، خروج از سازمان بهداشت جهانی ، دیوار کشی در مرز مکزیک ، توافق نامه های مالی مهم با اعراب و استفاده از سخنرانی گاوهای شیری. ترامپ همیشه به عنوان یک شخصیت اسطوره ای کریتوس ، خدای قدرت ظاهر می شود. کریتوس به خدایان یونانی وفادار نبود و هرگز به تقصیرهای خود اعتراف نکرد. او نمادی از قدرت و برتری بود ، اما خدایان به دلیل لجاجت و اجبار ، تمام قدرت خود را از او می گیرند و به جنگجویان معمولی تبدیل می شوند.

در زمان ترامپ ، خشونت علیه سیاه پوستان نیز به اوج رسید. سایت مرگ یک سیاه پوست زیر زانوی یک افسر آمریکایی یادآور جنگ های گلادیاتوری است که در آمفی تئاتر بزرگ امپراتوری روم در حال وقوع است. ترامپ با وجود آشفتگی در جامعه سیاه پوستان آمریکا همچنان به پشتیبانی پلیس می پردازد. اما نکته جالب این است که در اعتراضات مداوم به صحنه خشونت ، مجسمه های اسطوره های آمریکایی یکی پس از دیگری کشیده می شود و شاید این نمایش سقوط چهره اسطوره ای است که ترامپ طی چهار سال گذشته نشان داده است. شاید به لحاظ معنایی بتوان نتیجه گرفت که ترامپ مسیر توهم اسطوره ای تا سقوط اسطوره را دنبال می کند. سقوط مجسمه های آمریکایی آغاز سقوط افسانه های ترامپ بود. ناکامی که یک رقیب باید در کارزار انتخاباتی انجام دهد. در ترامپ ، تمدن جهان رو به زوال رفته است ، و روشن شده است که مفهوم انسانیتی که قرن ها فیلسوفان و بزرگان برای دستیابی به آن تلاش می کردند ، در آستانه سقوط است. زیرا همه چیز بوی پول ، قدرت و رقابت می دهد و به اصطلاح انسانیت دروغ بزرگی در تاریخ به نظر می رسد که باید از بین برود. ترامپ تصویری از مدیریت گانگستری جهان یا اعمال قدرت در یک کشتی کج است. هر چقدر از عملکرد مدیران و مسئولان ایرانی خود ناراضی باشیم ، شکی نیست که تمدن بشری از ترامپ خارج شده و بازگشت به آن هزینه زیادی خواهد داشت. “فراموش نکنیم که ویروس کوید 19 ، که تعداد زیادی قربانی در ایالات متحده دارد ، توهم افسانه ای و قهرمانانه ترامپ را تا حدی خرد کرده است.”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا