سلامت و دانش

تست تشخیص کرونا در چه شرایطی تحت پوشش بیمه است؟

رئیس تیم پاراکلینیکی در دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در مورد سهم سازمان های بیمه در پرداخت آزمایش تاج گفت:

در گفت وگو با رویداد برتر ، دکتر سید سعید انوری وی در مورد پوشش بیمه ای برای آزمایش های تشخیصی ویروس کرونا گفت: عموم مردم برای تشخیص عروق ویروس کرونا به دو آزمایش PCR و سرولوژی عادت دارند. با این حال ، طبق وزارت بهداشت ، آزمایش سرولوژی دارای یک ستاره است. این بدان معنی است که تست های سرولوژیکی هیچ گونه پوشش بیمه ای ندارند زیرا هیچ ارزش تشخیصی در ربع 19 ندارند.

وی افزود: آزمایشات سرولوژی نمی تواند در تشخیص بیماری ویروس کرونا قلب تعیین کننده باشد. این آزمایشات برای مشخص کردن اینکه کسی قبلاً کووید 19 داشته است استفاده می شود یا خیر. آخرین آزمایش برای بیماری عروق ویروس کرونا آزمایش PCR است. طبق پروتکل های گزارش وزارت بهداشت و نمودار جریان بیمارستان ها و بیماران سرپایی ، تست PCR تحت پوشش بیمه است.

انوری افزود: طبق این پروتکل ها ، اگر بیمار به مراکز سرپایی زیر نظر وزارت بهداشت که معمولاً مراکز 16 ساعته هستند مراجعه کند و پزشک تشخیص دهد که به آزمایش PCR نیاز است ، بیمار می تواند این آزمایش را با پوشش بیمه ای انجام دهد. هیچ محدودیتی برای بیماران بیمارستان وجود ندارد و آزمایش PCR ، از جمله حقوق ، می تواند چندین بار در طول مراقبت از بیمارستان انجام شود.

وی ادامه داد: بیماران می توانند با مراجعه به سامانه 4030 به مراكزی كه توسط وزارت بهداشت راه اندازی شده است مراجعه كنند ؛ این مراكز هم شامل مراكز 16 ساعته و هم مراكز تخصصی برای پذیرش بیماران بالقوه مبتلا به Covid 19 است. نمونه گیری معمولاً در این مراكز انجام می شود. انجام شده و سپس به آزمایشگاه های طرف قرارداد ارسال می شود.

رئیس تیم پاراکلینیکی دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت درباره پرداخت جیب آزمایش PCR تصریح کرد: در بخش سرپایی ، سهم سازمان بیمه 70٪ و بیمار 30٪ است. بر این اساس تعرفه دولت برای هزینه انجام آزمایش PCR حدود 230 هزار تومان است که 161 هزار تومان آن سهم بیمه و 69 هزار تومان سهم بیمار است. طبق تصمیم هیئت دولت ، کسر تعیین شده توسط بیمار 30٪ در بخش سرپایی و 10٪ در بخش بستری پرداخت می کند. البته ، وزارت بهداشت ممکن است بودجه ای برای پرداخت کمک هزینه بیمار داشته باشد که از جیب صفر است ، اما بیمه درمانی فقط 70 درصد در کلاس سرپایی و 90 درصد در کلاس بستری پرداخت می کند.

انوری درباره تعرفه بخش خصوصی آزمون PCR گفت: هزینه این آزمایش در بخش خصوصی 586 هزار گوجه فرنگی است که اگر بیمار مستقیماً به آزمایشگاه مراجعه کند مجبور است آن مبلغ را پرداخت کند. در زمان تاجگذاری ، تعدادی از آزمایشگاه های خصوصی طرف قرارداد بین وزارت بهداشت و مراکز 16 ساعته شدند و ملزم به دریافت تعرفه دولتی هستند ، بنابراین اگر بیمار به آزمایشگاه خصوصی با مرکز 16 ساعته برود ، همان 69000 گوجه را پرداخت می کند.

وی افزود: خوشبختانه در حال تولید برخی کیت های تشخیصی در کشور هستیم که هزینه تست های PCR را کاهش می دهد. بنابراین تعرفه جدیدی برای بخشهای دولتی و خصوصی پیشنهاد شده است که بسیار کمتر از تعرفه فعلی خواهد بود. این موضوع از طریق دبیرخانه شورای عمومی بیمه سلامت به کابینه ارجاع می شود و در صورت تصویب این طرح ، تعرفه آزمایشات PCR در بخشهای دولتی و خصوصی کاهش می یابد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا