هنر و فرهنگ

کتاب «با نوای کاروان» رونمایی شد

کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران ، “با صدای کاروان” توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

به گزارش رویداد برتر ، مرکز اسناد و تحقیقات در دفاع مقدس کتاب “با آواز کاروان” را در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و برای هفتمین هفته متوالی ارائه داد. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر کار قبلی وی در زمینه دفاع مقدس ، با یک گزارش دقیق و واقع گرایانه از این الگوها و چهره های ماندگار دفاع مقدس ، برای حفظ و انتقال ارزش های دفاع مقدس ، وارد حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان شده است. تبیین فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل های آینده و به ویژه نسل جوان کشور ، تا کار تاریخ نگاری را به خوبی انجام دهند. یکی از این نمونه های ماندگار حاج صادق آهنگران عزادار و مداح رزمندگان و شهدای دفاع مقدس است که با صدای دلنشین خود در طول جنگ شور حسینی را در میان رزمندگان ایجاد کرد و اکنون کتاب خود را در زمینه تاریخ شفاهی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر کرده است. . این مراسم به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار شد. برای آشنایی با کتاب ، این مرکز با دکتر علیرضا موحد علوی ، مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، سردار حاج صادق آهنگران ، راوی کتاب و حجت الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند ، نویسنده کتاب گفتگو کرده است.

با صدای کاروانی که حماسه خالصانه جبهه ها را روایت می کند

در ابتدای گفتگو ، دکتر علیرضا موحد علوی ، مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، با اشاره به اینکه این مرکز یک برنامه 5 ساله برای ثبت تاریخ شفاهی فرماندهان کل ، پایگاه ها و لشکرها دارد ، اظهار داشت: برگزاری دوره های ویژه دفاع مقدس ، از جمله خدمات نظامی ، پشتیبانی و رزمی ، در مجموع 17 نفر در پایگاه های مرکزی در خاتم ، کربلا ، نجف و حمزه ، گفت: “یکی از این مناطق موضوع تبلیغات است.” جبهه و جنگ در سالهای دفاع مقدس است که وظیفه تأثیرگذاری بر افکار عمومی ، تشویق اقشار مختلف مردم به مشارکت در جبهه ها ، تقویت و ارتقا اخلاق ، معنویت ، قدرت ایمان و مقاومت در برابر دشمن ، انعکاس اخبار ، گزارش ها و نتایج عملیات وی مسئول عملیات دشمن و نبردهای روانی و همچنین سایر مأموریت های گسترده از جمله تشییع با شکوه پیکرهای شهدای مقدس در شهرها و استان ها است.

موحد علوی

وی یکی از عوامل اصلی ایجاد روحیه مبارزه معنوی در رزمندگان اسلام قبل و حین عملیات را با استفاده از توانایی های مداحی و ذاکر اهل بیت (ع) ذکر کرد و اظهار داشت: با خواندن اشعار و شکایات مداحی و ذکر اهل بیت (ع) . حماسه ها فرهنگ جهاد ، جنگ و مقاومت را در روح رزمندگان تعمیق بخشید ، به ویژه هنگامی که آنها برای شب عملیات آماده می شدند.

حاج صادق ، مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، آهنگرنت را به عنوان یکی از چهره های درخشان در این زمینه معرفی کرد و گفت: ویژگی های حاج صادق مانند صداقت ، صدای غمگین ، تاریخ جنگ در سالها تجاوز خصمانه ، مسئولیت پذیری. استقبال از خانواده ، به دور از خودخواهی و استکبارستیزی و از همه مهمتر عشق به شهادت ، در این منطقه خودنمایی می کرد. اندکی بعد اهمیت کار وی در مورد فرماندهان دفاع مقدس چنان آشکار شد که فرمانده کل سپاه حضور وی در جبهه را به عنوان یک رزمنده و یک نفره منع کرد.

وی با اشاره به مباحث تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: روال جلسات گفتگوی تاریخ شفاهی در این مرکز متناسب با سال مسئولیت و حضور راوی در دفاع مقدس است. آنها به حدود 20 جلسه زمان نیاز داشتند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند ، از همرزمان وی در منطقه خوزستان ، برای تهیه نقشه و انجام مذاکرات زحمت کشید.

موحد علوی به نقاط قوت کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران اشاره کرد و گفت که او ابعاد شخصیتی و نقش مهم خود را در حفاظت مقدس ارائه می دهد ، با احترام به نقش مداحی و یادآوری در آن سالها ، و تأکید بر نقش خانواده اش در نکته مهمی که در این کتاب مورد بحث قرار می دهیم. همچنین بخشی در مورد نوع شناسی و کفایت عزاداران در دفاع مقدس وجود دارد.

وی به موارد بررسی شده در این کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب علاوه بر ارائه سوابق خانوادگی و شرکت در فعالیت های مبارزاتی ، نقش حاج صادق آهنگران در سال های اول جنگ در اولین مقاومت مردمی و آغاز فعالیت های فرهنگی. شخصیتهای تأثیرگذار زندگی وی در جبهه نیز مورد مطالعه قرار گرفتند.

مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: “یکی دیگر از ویژگی های کتاب وی بررسی شخصیت ، عملکرد و تأثیر او از دیدگاه مقامات تبلیغات جنگ است که به گفته وی گفتگوهای بیشتر با سردار علیرضا مازینینا مسئول تبلیغات جنگ جبهه و نجفی و سردار محمد علی اسودی مسئول تبلیغات جبهه و جنگ کربلا.

وی با بیان اینکه محتوای کتاب شامل شش قسمت اصلی است ، اظهار داشت: قسمت اول از بدو تولد تا آغاز جنگ تحمیلی ، قسمت دوم دوره رشد و نمو در متن جنگ تحمیلی ، قسمت سوم نوع شناسی و کفایت عزاداری ، قسمت چهارم شخصیت های تأثیرگذار زندگی وی. قسمت پنجم فعالیت فرهنگی خارجی است و قسمت ششم شخصیت و عملکرد حاج صادق آهنگران از نظر مسئولان جبهه و تبلیغات جنگ آن زمان است. در پایان کتاب ، آلبومی نیز ساخته شده بود که وی در آن جبهه است.

موحد علوی حاج به صادق آهنگران به عنوان کتاب تاریخ شفاهی اشاره کرد و توضیح داد: عنوان کتاب پیشنهادهای مختلفی را از همه بازیگران درگیر در تدوین ، ویرایش و آماده سازی نهایی دریافت کرد و در آخر عنوان “با صدای کاروان” که یکی از سوگ است. . مشهورترین اشعار وی در سالهای حماسه بزرگداشت دفاع و استقرار عظیم در جبهه ها انتخاب شده است.

من برای بیان داستان شفاهی خود به دنبال کار علمی و تحقیقاتی بودم

سپس با حاج صادق آهنگران صحبت کردیم. وی با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی خود که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است ، گفت: “من همیشه از نگارش خاطرات خود در طول دفاع مقدس پشیمان بوده ام.” از طرف دیگر ، به دلیل تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مأموریت رزمی با نوشتن خاطرات به پایان می رسد ، این فرصت را داشتم که داستان خود را در آن زمان با کمک مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پیشنهادی برای ثبت خاطراتم تعریف کنم. به من اجازه دهید به شما بگویم.

وی افزود: یکی از نیازهایی که من به عنوان مداح در ضبط پیشینیان شفاهی خود در ذهن داشته ام و در این کتاب سعی کردم بر روی آن تمرکز کنم ، ثبت تاریخ حضور مداحان و ذکر اهل بیت در محافظت مقدس و نقش آنها در تشویق است. و تشویق. هدف آن بالا بردن روحیه رزمندگان بود. پس از مشورت با دوستانم در زمینه دفاع مقدس ، من به دنبال کار علمی و تحقیقاتی برای بیان داستان شفاهی خود بودم تا این سبک تحسین و تجربیات را به نسل جوان منتقل کنم. ستایش خدا ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تهیه کردم

این مداحی به مطالب کتاب تاریخ شفاهی “صدای کاروان” وی پرداخته و اظهار داشت: در این کتاب همراه با بخشهای اجتماعی ، دوره مبارزات پیروزمند انقلاب اسلامی و آغاز حضور آن در جبهه دفاع مقدس نبرد دشمن در جبهه های چزابه و بستان در این اشعار و نوحه ها ، که توسط دکتر احمدی ، یکی از کارشناسان تهیه و کارگردانی شده است ، به بخش مهمی از سبک شناسی و نوع شناسی آن و همچنین بازتاب فرهنگ عاشورا می پردازد. رهبران ارشد تاریخ شفاهی مرکز.

آهنگران

وی ضمن قدردانی از مرحوم حبیب الله معلمی ، شاعر شکایتهای وی در دوران دفاع مقدس ، اظهار داشت: تقریباً تمام شعرها و شکایاتی که خوانده ام به دلیل ذوق و استعداد مرحوم حبیب الله الله معلمی است که معلمی صریح و پاک است. او صادق بود ، کار خود را نمونه ای از جهاد فرهنگی و همدم رزمندگان می دید. او یک شاعر نافذ محافظت مقدس بود که در تمام این سالها با من بود.

در خاتمه حاج صادق آهنگران اظهار داشت: طبق تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم مسلمانان امروز ، رهبر معظم انقلاب ، این كتاب و آثار معنوی او را به همه همرزمان شهیدم كه با زندگی و خون خود درخت پربار انقلاب اسلامی را سیراب كرده اند ، توصیه می كنم. انقلاب اسلامی ، آیت الله هامنه ای ، که در برابر همه مستکبران جهان ایستاد ، ادامه انفجار نور انقلاب اسلامی برای تثبیت ظهور امام زمان (عج) است.

شهادت و بقای شهدا از ویژگی های حاج صادق آهنگران است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند ، مدرس تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران ، با اشاره به فعالیت های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در زمینه تاریخ شفاهی فرماندهان اظهار داشت: ، دیدگاه تاریخ شفاهی کمی و کیفی است. در این دوره با بسیاری از فرماندهان مصاحبه شد و برخی از كتابهای آنها منتشر شد و تاریخ شفاهی همچنان به فرماندهان ارشد ، فرماندهان قرارگاه ها ، فرماندهان یگان ها و افراد زیادی داده می شود.

وی در مورد دلیل داستان شفاهی حاج صادق آهنگران گفت: یکی از دلایلی که کنار حاج صادق و مجری کتاب ایستادم این بود که در جنگ همیشه کنار حاج صادق بودم و حتی به خاطر آنچه فراموش کرده بود. حضورم در آن صحنه به یادم آمد.

حاج صادق آهنگران ، سخنران تاریخ شفاهی ، با بیان اینکه حاج صادق نقشی اساسی و استراتژیک در فرهنگ دفاع مقدس و تشویق به مشارکت مردم در جبهه ها داشت ، اظهار داشت: صدای حاج صادق آهنگران موج اجتماعی ایجاد کرد و بسیاری علیه آن جنگیدند. اصوات آشنا هستند. بنابراین ، با شناخت او ، علل منجر به عزاداری و کارکردهای عزاداری مشخص نبود ، که باید برای مخاطبان و علاقه مندان به حاج صادق و حتی آینده گفته می شد.

وی اظهار داشت که علاوه بر 20 نشست رسمی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد ، جلسات غیررسمی نیز برای تکمیل موارد مطرح شده برگزار شد. وی گفت: “حاج با برخی از افرادی که در کنار صادق با او بودند ملاقات کرد.” ، من درباره نکاتی بحث کردم که ناقص بودند یا نیاز به بررسی بیشتری داشتند. به عنوان مثال ، از فرماندهانی مانند سردار غلامپور ، سید محمد امامی و غیر فرماندهانی مانند همسر ، مادر و دوستان حاج صادق س endالاتی برای پایان بحث مطرح شد.

بهداروند آرزوی شهادت و زنده ماندن شهدا martyrs حاج صادق آهنگران را از نکات برجسته مداحی اهل بیت و در دوران دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: به یاد دارم که در عملیات بدر حاج صادق و یکی از افسران تبلیغات جبهه و جنگ . آنها تقریباً موفق بودند ، اما ناگهان فرمانده ما ، شهید حمید صالحی نژاد ، متوجه شد و آنها را از رزمندگان فراخواند.

بهداروند

وی افزود: موهای صادق هر چقدر التماس می کرد ، رها نمی شد. این احساس خستگی و عزیمت برای من بسیار تکان دهنده بود. از آنجا که من هیچ مانعی و مشکلی با حاج صادق نداشتم ، او شخصی بود که به هیچ وجه اجازه شرکت در عملیات را نداشت. زیرا اگر او به شهادت می رسید ، خودش به فضل می رسید ، اما از دفاع مقدس محروم می شد و بنابراین حس بازی حاج صادق هنوز با قلب بنده بازی می کند ، چقدر این مرد رنج کشیده است ، و حالا که ما نشسته ایم ، می گوید: ” برای من دعا کنید! ” شوم شوم.

برای ایجاد کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران با عنوان “با صدای کاروان” اینجا را کلیک کنید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا