رویدادها

ارایه گزارش جزییات مرگ «ماده ببر ارم» به محیط زیست

رئیس بخش نظارت بر بازی در تهران اعلام کرد

آفتاب‌‌نیوز:

روز جمعه (5 دسامبر) ، سپیده دم همان روز ، خبر انقراض ببر سفید ماده به دلیل اختلاف با ببر نر در باغ وحش ارم اعلام شد. باغ وحش ارم گزارش داد که ببر نر روز یکشنبه (26 دسامبر) پس از شکستن و از بین بردن حصار در نزدیکی محفظه ببر ماده و شروع به مشاجره با آن ، وارد محفظه حیوان شد.

عبدالله سالاری ، متخصص بوم شناسی و مدیریت بازی ها ، این جمله را كه ببر نر حصار بین زیستگاه ببرها را برای نر غافلگیركننده خواند و به رویداد برتر گفت كه دو ماده ببر باغ وحش در یك منطقه مشترک نگهداری می شوند. در صورت حمله ، هر دو ماده ببر باید آسیب ببینند.

تلاش دیگر باغ وحش ارم برای جفت گیری ببرهای ماده و ماده ، وقوع خطاهای انسانی و بسته نشدن نادرست حصار بین دو سایت یا وجود نقص حصار ، از دیگر دلایل این حادثه بود.

محمد کرمی ، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران در گفت وگو با رویداد برتر اظهار کرد: روز شنبه (15 آذرماه) به دنبال گزارشی در مورد انقراض ببر سفید از باغ وحش ارم ، وزارت محیط زیست در تهران از محل حادثه به ما مراجعه کرد. به گفته مسئولان باغ وحش ارم ، که توسط نگهبان شیفت شب گزارش شده است ، روز یکشنبه (29 دسامبر) ، مسئول شیفت شب پس از انتقال مجدد ببرها به استراحت شبانه خود ، که در پشت نمایشگر اصلی ببر است ، جای پرندگان را می گیرد. وقتی به جای گربه برمی گردد متوجه سر و صدا می شود و می بیند که ببر نر به جای ببر سفید ماده وارد شده و با یکدیگر بحث می کنند.

وی ادامه داد: نگهبان شیفت شب در باغ وحش ارم پس از مشاهده بحث ببر نر و ماده ، دو ببر را از امکانات موجود جدا کرده و پرونده را به مسئولان باغ وحش گزارش می کند.

محل استراحت هر سه ببر در باغ وحش ارم جدا بود

کرمی درباره اقتصاد ببرها و همچنین نحوه ورود ببر نر به موقعیت ماده ببر سفید توضیح داد: دو ببر ماده در باغ وحش در کنار هم و در جایگاه شیشه ای محل به نمایش درآمده بودند ، اما هر سه ببر به طور جداگانه در محل استراحت نگهداری می شدند. ببر ماده و ببر نر در کنار هم بودند. به گفته مسئولان باغ وحش ، در اثر ضربات ببر نر ، نقطه جوشكاری میله درب كشویی بین دو محل استراحت خم شد و میله از موقعیت درب كشویی خارج شد و با پنجه ببر نر در را باز كرد. او نیمه باز است و شرایط برای ورود او به موقعیت یک ماده ماده مهیا است.

ابهامات در شکستن حصار ببرها

وی گفت: در باغ وحش ارم هیچ دوربینی در ببرها وجود ندارد و از درب کشویی باز یا نیمه باز بین دو مکان و میله خمیده هیچ عکسی گرفته نشده است. وی گفت: “وقتی از باغ وحش ارم بازدید کردیم ، نوار جدید قوی تر و با کیفیت تر بود.” آن را به در کشویی سوار کرده و جوش می دادند و در خارج از پایه یک میله خم شده وجود داشت که ظاهراً همان میله ای بود که ببر نر خم می کرد. بنابراین ، دلیل اصلی این حادثه هنوز برای ما روشن نیست و تا زمانی که گزارش ها و اسناد ارسالی از باغ وحش ارم در مورد جزئیات پرونده به طور ماهرانه بررسی نشود ، ادعای مقامات باغ وحش مبنی بر دروازه نر ببر بین دو مکان قابل ترسیم نیست پایین افتتاح شد ، تأیید شد.

امروز آخرین باری است که باغ وحش ارم جزئیات این رویداد را گزارش می دهد

کرمی در ادامه تأکید کرد: روز شنبه (6 دسامبر) با اخطار به باغ وحش ارم ، آنها را موظف کردیم که گزارش دقیق جزئیات حادثه را ظرف 48 ساعت ارائه دهند تا تحقیقات کارشناسی انجام شود و حقیقت پرونده مشخص شود. باغ وحش ارم این گزارش کتبی و سوابقی از نظرات افراد حاضر در محل را روز یکشنبه 16 آذر برای وزارت محیط زیست استان تهران ارسال کرد و اکنون این گزارش توسط کارشناسان بررسی شده است.

رئیس رصدخانه حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه علت اصلی مرگ ماده ماده ببر سفید در باغ وحش ارم توسط سازمان دامپزشکی پس از کالبدشکافی و بررسی نمونه ها گزارش می شود: 9 آذر) این اتفاق بین دو ببر ماده و ماده نر بوده است. ببر ماده هیچ گونه ناراحتی از خود نشان نداد ، اما مشکلات تنفسی در روز دوم رخ داد. با توجه به بررسی ها و نتایج رادیوگرافی ، تیم دامپزشکی در محل حضور داشتند. ببر ماده نشان داد كه ببر ماده فشرده شده و باعث خونريزي داخلي در ناي و حنجره شده است. درمان این ببر از ابتدا آغاز شد ، اما متأسفانه به نتیجه نرسید و صبح جمعه (4 دسامبر) این ببر ماده از دنیا رفت. علت اصلی مرگ ببر سفید در باغ وحش ارم هنوز مشخص نیست ، این باید به طور رسمی توسط سازمان دامپزشکی اعلام شود.

حمله ببر نر ناشی از پرخاشگری نبوده است

وی درباره علت احتمالی سقوط ببر نر به درب تقسیم کنسور ببرها گفت: این حیوان چنین رفتاری داشت.

کرمی با بیان اینکه باغ وحش ها و مراکز حیات وحش موظفند مشکلات موجود در حیوانات نگهداری شده در این مراکز را به سازمان دامپزشکی و اداره محیط زیست استان گزارش دهند و منتظر نامه و امضای مدیر نباشند :: باغ وحش ارم بلافاصله ما را به طور رسمی از ماده ماده مطلع نکرد. و مرگ ببر را بلافاصله به سازمان محیط زیست تهران و سازمان دامپزشکی در ساعات اولیه روز جمعه (5 دسامبر) گزارش داد.

رئیس اداره بازرسی حیات وحش تهران همچنین اظهار داشت: علت اصلی مرگ ماده ماده ببر سفید در باغ وحش ارم هنوز توسط دامپزشک اعلام نشده است ، هرچند نتایج عکسبرداری با اشعه ایکس به دست آمده و دامپزشک باغ وحش ارم نظر دارد اما دامپزشک استان و شهرستان می تواند برای ما نقل شود

کرمی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به لزوم تعیین علت و جزئیات این پرونده و بحث ببرهای نر و ماده ، اظهار داشت: باغ وحش ارم حدود 30 سال قدمت دارد و بسیاری از امکانات آن قدیمی و فرسوده است بنابراین لازم است اقدامات جدی انجام شود. برای به روزرسانی و بررسی امکانات و طرح بندی ها.

در سال 1989 ، برای اجرای پروژه احیای ببر مازندران که با واردات ببرهای سیبری از روسیه آغاز شد ، یک ببر نر در اثر بیماری شته اعلام شده در باغ وحش ارم جان داد و در سال 1992 یک ببر بنگال به دلیل خفگی در حوضه باغ وحش ارم جان داد. در نوامبر سال جاری ، رسانه ها همچنین خبر از مرگ “شمسی” – شمپانزه 18 ساله این مجموعه – بر اثر ضربه جسمی به هم نوعان خود دادند.

دکمه بازگشت به بالا