خارجی

اقدامات تلافی‌جویانه ایران می‌تواند موجب تقابل با دولت ترامپ شود/ بررسی نحوه انتقام ترور «مغز متفکر نظامی ایران»

واشنگتن پست به نقل از ژنرال آمریكا نوشت: “یك سال پس از ترور سردار قاسم سلیمانی ، فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران ، ایران هنوز انتقام می گیرد و عقب نشینی نخواهد كرد.” تهران همچنان در حال بررسی اقدامات تلافی جویانه ای است كه می تواند منجر به رویارویی مستقیم با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا شود.

براساس این گزارش ، در تاریخ 3 ژانویه ، اولین سالگرد شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی ، وزارت امور خارجه آمریکا در 3 ژانویه چندین نفر از پرسنل خود را از سفارت آمریکا در بغداد برکنار کرد. ژنرال فرانک مک کنزی ، فرمانده نیروهای تروریستی غرب آسیای غربی (Centcom) ، نیز گفت ایران به دنبال تلافی است. انتقام از شخصی که “متفکر” در فعالیتهای گروههای مقاومت در لبنان ، یمن و عراق بود. وی همچنین ادعا کرد که به دلیل ترور و شهادت سردار سلیمانی ، ایران در رابطه خود با ایالات متحده تجدید نظر کرده است.

مکنزی

فرانک مک کنزی ، فرمانده نیروهای تروریستی غرب آسیای غربی

واشنگتن پست گزارش داد که حوادث پس از ترور سردار سلیمانی تنش ها را در منطقه و درگیری بین ایران و دولت ترامپ به طرز چشمگیری افزایش داده است. دولتی که رهبران کاخ سفید آن را فرمانده ایرانی بزرگترین دشمن خود خواندند. در همین حال ، ترامپ به استراتژی تشدید تحریم ها علیه ایران و افزایش فشار اقتصادی برای انتقام گرفتن متوسل شده است. ایالات متحده تلاش کرده است با خروج از توافقنامه ، برنامه هسته ای ایران را جدا کند.

به گفته این روزنامه آمریکایی ، ایران پس از ترور و شهادت سردار سلیمانی و “ابو مهدی المهندس” ، معاون رئیس جمهور حساد الشعبی و یارانش ، حمله موشکی به پایگاه هوایی “عین الاسد” در عراق انجام داد ، رنج “. » طی یک سال گذشته ، زمانی که تهران اوضاع را “انتقام سخت” می دید و در عین حال از رویارویی (شتابزده) خودداری می کرد ، مقامات آمریکایی بارها در مورد وضع موجود ابراز نگرانی کرده و پس از خروج از کاخ منتظر کار دولت جدید ایالات متحده هستند. . وایت با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن انتخاب شد ، وی قول داد سیاستی متفاوت از تهران را دنبال کند و حتی احتمال بازگشت به برجام را نیز مطرح کرد.


بیشتر بخوانید:

وقتی شهید سلیمانی وارد عراق شد ، داعش چند کیلومتری بغداد بود


در این گزارش به نقل از ژنرال مک کنزی آمده است: “ایالات متحده آماده هرگونه واکنش از سوی ایران است.” در اوایل سال جاری ، ارتش ایالات متحده یک سیستم دفاع موشکی برای محافظت از پایگاه های نظامی عراق مستقر کرد و در این ماه ، جنگنده های B-52 به خاورمیانه فرستاده شدند. علاوه بر این ، تعداد زیادی از شبه نظامیان عراقی مورد حمایت ایران که پس از ترور سلیمانی افزایش یافته اند ، پیش بینی تحولات آینده را دشوار می کند.

سفارت ایالات متحده در بغداد

سفارت ایالات متحده در بغداد

مک کنزی گفت واشنگتن آماده است تا در اولین سالگرد ترور ژنرال سلیمان در تهران به منافع آمریکا حمله کند. وی گفت: “ما آماده دفاع از خود ، دوستان و شرکای خود در منطقه هستیم و در صورت لزوم آماده پاسخگویی هستیم.” به نظر من ، ما وضعیت بسیار خوبی داریم و آماده هر چیزی هستیم که ایرانی ها یا نیروهای مجاز آنها انتخاب کنند.

در همین حال ، اسکای نیوز به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت که اقدامات امنیتی بی سابقه ای در سفارت آمریکا در بغداد برای جلوگیری از حملات احتمالی انجام شده است. متیو تولر ، سفیر ایالات متحده در بغداد و تیم وی نیز مجبور به ترک سفارت شدند.

براساس این گزارش ، دولت عراق تصمیم گرفته است 3000 نیروی امنیتی را برای محافظت از نمایندگی های دیپلماتیک و امکانات حیاتی مستقر کند. واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که به دلایل کاملاً امنیتی نیمی از کارکنان خود را در سفارت آمریکا در بغداد اخراج کرده است.

گفته می شود ، کارمندان سفارت ایالات متحده در بغداد از ترس تلافی جویی در ایران به اربیل در منطقه کردنشین منتقل شدند.

آنا گفت اظهارات و نگرانی های مقامات آمریکایی از انتقام شدید ایران در آستانه شهادت سردار سلیمانی ، در حالی که چند روز پیش ، گروه های ناشناس 11 موشک را به منطقه سبز بغداد ، سفارت عراق شلیک کردند. پس از شلیک چند موشك به سمت سفارت آمریكا ، پدافند هوایی مستقر در این سفارت برای رهگیری و هدف قرار دادن موشك ها وارد عمل شد ، اما در این كار نتوانست و به خانه های اطراف سفارت خسارت مادی وارد كرد.

سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ، در مورد این حمله موشکی گفت: “متأسفانه ، ایستگاه های دیپلماتیک ایران بارها در عراق مورد حمله قرار گرفته اند ، اما نوع ، زمان و بیانیه صادر شده توسط وزیر امور خارجه آمریکا تردید است.

شیخ نعیم قاسم ، معاون دبیرکل حزب الله لبنان ، روز دوشنبه گفت: “اگر شهید قاسم سلیمانی دردناک ترین فرد در برنامه های استکباری ایالات متحده و این کشور نبود ، ترامپ ترجیح نمی داد او را مستقیم و آشکار بکشد.” اگر او در محور مقاومت موفقیت و پیروزی نداشت ، سلیمانی چنین جایگاه والایی در قلب مردم پیدا نمی کرد.

نعیم قاسم سِیک

این بیانیه به روشنی نشان می دهد كه ایالات متحده در طول اشغال نظامی خود در عراق ، افغانستان و سایر مناطق غرب آسیا طی 18 سال چه خساراتی را متحمل شده است و علت ترور سردار سلیمانی و یاران وی را باید در این زمینه جستجو كرد. اکنون ، از ترس عواقب ترور فرماندهان مقاومت ، ایالات متحده بارها اعلام کرده است که ایران در اولین سالگرد شهادت رهبران مقاومت انتقام می گیرد و برای آن وضعیت آماده است.

آمریکایی ها از عراق فرار می کنند

در بیانیه ای غیر علنی ، فرمانده گفت که او در بغداد است ، جایی که با ژنرال عبدالامیر یارالله ، رئیس ستاد مختلط عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه جنوبی التنف دیدار کرد. او به سوریه رفت. این احتمالاً به دلیل ترس از اقدام تلافی جویانه ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی گزارش نشده و سفرهای وی به قطر ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، رژیم صهیونیستی و افغانستان تا زمان خروج از منطقه مخفی نگه داشته شده است.

به گزارش 24 ، فرانسه گزارش داد: “در حالی که ارتش ایالات متحده نیروهای خود را کاهش می دهد و از عراق و افغانستان خارج می شود ، پنتاگون موقعیت خود را در اطراف عراق به طور چشمگیری تقویت کرده است تا ایران را از آغاز هر گونه عملیات منصرف کند.”

پولیتیکو همچنین گزارش داد که نیروهای آمریكایی در غرب آسیا از ترس حمله ایران آمادگی كامل دارند و پنتاگون “سیگنال های نگران كننده آمادگی بالقوه” توسط گروه های تحت حمایت ایران مورد حمایت عراق عراق را از نزدیك تحت نظر دارد.

انتهای پیام / 4033 / ص

دکمه بازگشت به بالا