خبرهای کلی

تعامل و دوستی بین ایران و افغانستان یک تعامل ویژه است

به گزارش رویداد برتر ، علی اکبر صالحی همزمان با هفته هنر افغانستان ، مراسم بزرگداشت “زندگی پدر جان کجاست؟”
“بسم الله / خدا جمیا واتسموا بهبل ولا تففروا وازکروا خداوند برکت دهد با دشمنان Kntm Falf Qlvbkm Fasbhtm Bnmth Khvana.

در ابتدا می خواهم به شما اجازه دهم ، به عنوان یک معتقد و عاشق فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی ، سلام و درود بی پایان خود را به شما عزیز در سراسر افغانستان ابراز کنم. همچنین لازم به ذکر است که تعامل و دوستی ایران و افغانستان یک تعامل ویژه است.

من می خواهم از کلمه و زبان استاد ارجمند فرهنگ و ادب فارسی ، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی استفاده کنم و از عبارت زیبا “هموطنان خارجی” استفاده کنم.

گرچه از نظر سیاسی و جغرافیایی در عصر حاضر تقسیم شده است ، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان دو نهاد سیاسی مستقل هستند ، اما از نظر فرهنگی و تمدنی هیچ مرز جدائی بین ما وجود ندارد ، شما عزیزان ، به هیچ وجه نه و یا بیگانه را درک نمی کنید

شما خواهران و برادران عزیز ، از هر نژاد ، مذهب و مسلکی ، هموطنان ما هستند که می کوشند از طریق توسعه تقسیمات سیاسی و جغرافیایی فراتر از مرزهای ایران ، کشوری آباد و آزاد بسازند.

متأسفانه در دهه های اخیر به دلیل سیاست های استعماری و توسعه طلبانه برخی قدرت ها ، زخم های عمیقی بر پیکر عزیز افغان وی وارد شده است و برخی از افراد لطیفه الحیل نیز به بهانه اختلافات فرهنگی و عقیدتی خاص در تلاشند تا ثبات و امنیت را بازگردانند. کامل و پایدار در آن کشور شعر ، فضل و هنر ، اما علی رغم خصومت و نفرت (زشتی و کثافت) دشمنان مغرور ، روشنفکران و هنرمندان این کشور سعی دارند با هزینه این کشور با مقامات و دولتمردان جمهوری اسلامی افغانستان همکاری کنند. آنها بدن زیبا و با شکوه را التیام می بخشند و توسعه پایدار و چند وجهی را برای افراد نجیب و صبور به ارمغان می آورند.

برگزاری هفته هنر افغانستان فرصتی را برای تجدید اتحاد و تقویت اتحاد دوستی و دوستی بین ما که واقعاً اعضای یک بدن هستیم فراهم می کند.

امیدوارم به لطف خدا و تعمیق و گسترش تعاملات سیاسی و مبادلات فرهنگی ، بیش از پیش شاهد شکوفایی و ثمرishing این همبستگی فرهنگی و تقویت وحدت و برادری دینی باشیم.

وی افزود: “سرانجام ، ضمن احترام و ارادت خود به همه عزیزانم ، از تنها درگاه وجودی ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان می خواهم كه آنها را از بند انسانهای بدخواه و نادان محافظت كرده و موفقیت آنها را در رشد و توسعه چند جانبه افزایش دهد.”

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو ، نمایشگاه مجازی “پدر جان کجاست” با گفتگو با استادان برجسته رشته های مختلف هنری همراه است. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در صفحه اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو – ایران به نشانی @ unesco.iran برگزار می شود. در این مراسم دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران ، سفیر افغانستان در ایران ، رئیس دانشگاه کابل و شماری از چهره های ادبی و هنری افغانستان حضور خواهند داشت. آنها سخنرانی می کنند.

علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه که تقریباً تا 19 دسامبر ادامه دارد ، می توانند به گالری مجازی کمیسیون ملی یونسکو – ایران به آدرس https://gallery.irunesco.org/ مراجعه کرده و جلسات ویژه ای را در این هفته در این آدرس برگزار کنند. اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو- ایران (unesco.iran @) را به صورت زنده ، به موقع و با فرمت ضبط شده در روزهای آینده دنبال کنید.

دکمه بازگشت به بالا