خبرهای کلی

درباره ادعای دروغینی که مرتب تکرار می شود؛مجلس ظرف 20 دقیقه برجام را تصویب کرد

برای ارزیابی دقیق این بیانیه ، باید به متن قطعنامه پارلمان توجه کنیم:
1- این قانون که در 12 اکتبر 2015 به عنوان ماده واحده توسط مجلس محترم به تصویب رسید ، شامل 9 بند و 2 تبصره ، با 161 رأی موافق ، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع ، در مجموع 250 عضو حاضر است. برجام به هیچ وجه آن را تأیید نکرد.[1] بلکه این یک طرح هوشمندانه بود که توسط کمیته امور خارجه مجلس ارائه شد و توسط خود اعضا تهیه شد. یعنی این یک لایحه غیر دولتی بود و مهمتر از آن ، در این طرح به تصویب متن برجام اشاره ای نشده است. بلکه جنبه های اساسی و مهمی را به یاد می آورد که دولت باید در اجرای برجام به آنها توجه کند و آنها را اجرا کند.
2- در حقیقت ، نمایندگان مجلس دهم ، که ترکیبی از اعضای اصولگرا ، اصلاح طلب و غیر وابسته بودند ، با توجه به این که نباید متن برجام را قبل از اجرای احزاب برای نهایی نگه داشتن دست خود برای اصلاحات بعدی نهایی کنند ، و نه آنها را مسئول بدانید. مسئولیت تاریخی این تصمیم مهم و تعیین کننده از طریق راه حل مرکزی بود ، زیرا آنها می دانستند که متن 634 مین نشست مجمع عمومی شورای امنیت ملی در 5 مه 1994 در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است. گفته می شود که زمان انجام تعهدات متعهد شده توسط ایران و طرف دیگر فرا رسیده است. .
3- از نظر خبرگان و مروری دقیق بر متن برجام ، مجلس به هیچ وجه کوتاهی نکرد ، بلکه برعکس ، نمایندگان مجلس به رهبری علیرضا زاکانی کمیته ویژه ای را برای بررسی این متن و انواع مختلف حقوقی ، فنی ، سیاسی ، بررسی ارتش تشکیل دادند. و امنیت اقتصادی. در حقیقت ، به جای اینکه همه اعضا ساعت ها به این مهم بپردازند ، پارلمان رأی داده است که این وظیفه را به کمیته معتبری از اکثریت پارلمان که نتایج آن در دسترس عموم قرار گرفته است ، تفویض کند.

بند اول گزارش آقای زاکانی ، نماینده پارلمان در اصل ، به عنوان نتیجه گیری نهایی جلسات کارشناسی توسط اعضای کمیسیون تأیید شده است:

“داشتن بحث و گفتگو در طول 40 روز با تیم های مذاکره کننده هسته ای ، مقامات ارشد ملی و نظامی ، دانشگاهیان و متخصصان مختلف برای بررسی متن نهایی مذاکرات بین ایران و گروه 1 + 5 در مورد یک برنامه اقدام مشترک جامع (CJAP). و 2231 این کمیته موفق به برگزاری 170 ساعت کاری شد که 56 ساعت آن مقامات ، مصوبین و منتقدان مرتبط ، کارشناسان و اندیشمندان وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده سازمان انرژی اتمی و همچنین یک جلسه کمیته 50 ساعته و 15 ساعت جلسات هیئت مدیره بودند. بازدید 23 ساعته از سایت های غنی سازی در شهید علی محمدی در فردو و شهید احمدی روشن در نطنز و همچنین اکتشاف اراک r و کارخانه آب سنگین و مروری بر کارهای انجام شده توسط جلسات تخصصی با عزیزان و مسئولان فعال و همچنین سایر گروههای مسئول و متخصص در کشور. “

بنابراین وی ، بعد از تمام بحث های کارشناسی ، و با توجه به برنامه هوشمندانه ای که کمیته امور خارجه مجلس ، با در نظر گرفتن تمام جنبه های حقوقی ، فنی و سیاسی ، می بیند موضوع رای گیری درباره جزئیات برجام پارلمان نیست ، زیرا مجلس خود دارای با این تعهد قانونی. علاوه بر این ، این لایحه كه به قانون تبدیل شد متن برجام را تأیید نكرد ، اما دستورالعمل های اجرایی آن را به دولت ارائه كرد. با توجه به نظر مخالفان و هواداران که ساعتها در کمیته تبلیغات می کردند نیازی به صرف وقت بیشتر برای این طرح نبود.
آنچه نمایندگان مخالف مجلس انتظار داشتند این بود كه قسمت باز پارلمان را به محلی برای بحث و گفتگو بین گزارشگران و مخالفان تبدیل كنند و برای روزها و ساعت ها ، متنی كه پیش از این موضوع بحث های كارشناسی بود ، مجدداً در مجلس مورد بحث قرار گرفت. آنچه رئیس جمهور وقت مجلس ، آقای علی لاریجانی انجام داد ، دقیقاً این بود که وقت خود را برای سوالی که قبلاً توسط هر کارشناسی که نظر کارشناسی به کمیته ارسال کرده بود ، از دست ندهد.

* در وبلاگ نویسنده منتشر شده است

310 310

دکمه بازگشت به بالا