خبرهای کلی

شناسایی اشخاص مرتبط با ترور شهید فخری زاده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر
علی ربیعی ، سخنگوی دولت ، چهارشنبه ، سوم دسامبر در برنامه تلویزیونی “در انتهای الوند” درباره وقایع اخیر از ترور شهید فخری زاده تا تصمیم به انصراف از پروتکل های اضافی صحبت کرد.
ربیعی: شورای عالی امنیت ملی قبلاً اطلاعاتی را در این باره ارائه داده است. با تلاش وزارت اطلاعات ، متوجه تحرکات شده و توانسته است منطقه را تحت کنترل خود درآورد. اداره اطلاعات افراد درگیر را شناسایی کرده و همه ابعاد در حال بررسی است و هنگامی که این نهایی شود ، باید پاسخی داده شود. نکته مهم این است که ، همانطور که رهبر عالی اشاره کرد ، دانش هسته ای ما تحت تأثیر قرار نگرفت و نمی توان آنها را کشت. یکی از برنامه های ما تقویت دانش دفاعی تحقیق است. همانطور که رهبر ارشد گفت ، جذب نخبگان و حتی اعتبار بیشتر برای پیشرفت علمی ، مطمئناً از فناوری خود عقب نخواهیم بود.

با توجه به اینکه مجلس مصوبه ای را برای خروج از پروتکل های اضافی تصویب کرده است ، مهم است که بدانید آیا دولت با این موضوع موافق است یا خیر.

ربیعی: قانونگذاری حق پارلمان است ، اما ما اساساً تعدادی از موضوعات و تصمیمات داریم که پیامدهای زیادی مانند جنگ و صلح دارد که توسط رهبری تصمیم می گیرند. این انتخاب و عدم انتخاب سناریوها چند وجهی به نظر می رسد و در اصل 6 قانون اساسی پیش بینی شده است که چنین تصمیمات مهم و تأثیرگذاری در سیاست خارجی ، اقتصاد کشور و حتی مسائل اجتماعی باید در چارچوب کلی شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شود. سرانجام باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد.

زیرا ما برجام را از این جاده خارج کردیم و کابینه برای آن تصمیم نگرفت. ما 3 سال مقاومت کرده و خود را متعهد کرده ایم ، مردم رنج کشیده اند ، آنها تصمیم گرفته اند مردم را با فشار اقتصادی به خیابان ها بکشند ، اما ما تحمل کرده ایم و امروز می توانیم از نتایج این سه سال استفاده کنیم ، باید با هم باشیم و بتوانیم از نتایج افراد محافظت کنید.

در هر صورت عنوان طرح مخالفت با تحریم هاست. در صورت لغو تحریم ها ، کارشناسان دولت ، سایر اعضای شورای امنیت ملی ، نیروهای مسلح و قوه قضائیه ، و اگر آنها از طرف دولت نکته ای را مطرح کردند ، بحث در مورد تغییرات مهم و تأثیر آنها بر سیاست ، دفاع ، امنیت و حتی حوزه اجتماعی.

به نظر شما مهار کننده های شریان کرونا چقدر موثر بودند؟

ربیعی: قطعاً تأثیر داشت. اکنون تعداد بیماران کاهش یافته و بسیاری از شهرها از حالت قرمز خارج شده اند. به هر حال هنوز وضعیت طبیعی نیست ، اما این طرح تأثیر داشته است و ما باید ادامه دهیم. مشکل این است که برخی از این دستورالعمل ها خسته شده اند و برخی دیگر آن را باور نمی کنند. برخی مسئولیت ندارند.

دولت چه حمایتی از گروه های آسیب دیده مانند اصنافی که در طول روز با هم کار می کنند ارائه می دهد؟

ربیعی: ما در نظر داشتیم حدود 65000 میلیارد تن در هزینه های مربوط به تاج و تسهیلات هزینه كنیم كه 22000 میلیارد تن آن صرفاً برای وام های یك میلیون تومانی و 8000 میلیارد تن برای مشاغل آسیب دیده هزینه شده است. ما وام دوم 13000 میلیارد گوجه فرنگی را پیش بینی کردیم و مردم می توانند از طریق پیام کوتاه مراجعه و اعتبار دریافت کنند. سرانجام ، ما هم شغل و هم کارگر را در نظر گرفتیم ، بیمه بیکاری را بالا بردیم و حدود 3000 میلیارد تومان به بیمه بیکاری تزریق کردیم که احتمالاً به 2000 میلیارد تومان اضافی نیاز خواهیم داشت. ما همچنین 4 تریلیون دلار برای تجهیزات پزشکی هزینه کردیم. ما در حال حاضر روی سیستم حمایت از معیشت کار می کنیم و تقریباً این افراد را از خانواده هایشان بیرون آورده ایم تا زندگی آنها توسط تاج آسیب نبیند. حدود 30-34 میلیون نفر هستند که در چهار مرحله هدف قرار گرفته و مورد حمایت قرار گرفته اند و امیدواریم که بتوانیم به قول خود عمل کنیم.

دکمه بازگشت به بالا