اقتصادی

صادرات گاز ایران به عراق ازسرگرفته می‌شود

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که ایران صادرات منظم گاز به عراق را روز چهارشنبه پس از توافق با بغداد در روز سه شنبه در مورد عقب ماندگی از سر می گیرد.

به گزارش رویداد برتر ، شرکت گاز ایران روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل عدم پرداخت بیش از 6 میلیارد دلار بدهی ، گازرسانی به عراق را قطع کرده است. وزارت برق عراق اعلام کرده است که این کاهش ها بغداد و سایر شهرهای عراق را در معرض قطع برق و قطعی برق قرار خواهد داد.

احمد موسی ، سخنگوی وزارت برق عراق به رویترز گفت که در جلسه بعد از ظهر روز چهارشنبه میان رضا اردکانیان ، وزیر انرژی ایران و مجید مهدی ، همتای عراقی وی ، در بغداد توافق شد که صادرات گاز به سطح نرمال برگردد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیر عراق ، وزیر انرژی ایران همچنین با نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی دیدار و از وعده دولت ایران برای از سرگیری کاهش اخیر صادرات گاز به دلیل صادرات فنی خبر داد.

وزیر انرژی ایران به رسانه های محلی گفت: “توافق خوبی با مقامات عراقی برای برداشت وجوه ایران از عراق و پرداخت هزینه خرید واکسن ویروس کرونا از اروپا با استفاده از منابع مالی کنونی عراق وجود دارد.”

تهران هفته گذشته اعلام كرد كه مقامات آمریكایی با تهیه 244 میلیون دلار برای خرید واكسن علیه ویروس كرونا از سازوكار هم محور سازمان بهداشت جهانی موافقت كرده اند.

اردكانیان گفت كه مقامات عراقی بخشی از بدهی خود را به شركت های گاز و برق ایران پرداخت كردند ، اما مبلغ آن را مشخص نكرد. وی افزود: با توافق نامه های جدید امیدواریم با استفاده از منابع مالی فعلی عراق سریعتر در آینده نزدیک کالاهای اساسی و سایر اقلام را خریداری کنیم.

عراق در 21 دسامبر اعلام کرد که به عنوان بخشی از بدهی دولت عراق به ایران آماده صادرات 700000 تن جو با قیمت 125 دلار در هر تن است. یک مقام از وزارت بازرگانی عراق روز سه شنبه اعلام کرد که صادرات کالا به ایران ، از جمله کالاهای دیگر ، برای بازپرداخت بخشی از بدهی گاز انجام می شود.

به گفته رویترز ، تحریم های ایالات متحده مانع دسترسی ایران به دارایی هایش در چندین کشور شده است. ایالات متحده عراق را تحت فشار قرار داده است تا با صدور معافیت های کوتاه مدت وابستگی خود را به واردات انرژی از ایران کاهش دهد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا