اقتصادی

کاهش شدید ارزش دینار عراق

بانک مرکزی عراق 23 درصد ارزش دینار را در برابر دلار کاهش داد.

در زمانی که قیمت های جهانی نفت منجر به کاهش قابل توجه درآمد ارزی در عراق شده است ، بانک مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد که ارزش هر دلار به منظور بهبود کسری بودجه این کشور است. از 1182 دینار به 1460 دینار افزایش می یابد. عراق سومین صادر کننده نفت منطقه است.

بانک مرکزی عراق گفت تصمیم برای کاهش ارزش دینار به دولت در تأمین حقوق کارمندان خود و جلوگیری از خشک شدن منابع ارزی کمک خواهد کرد. بحران مالی در عراق که با کاهش قیمت جهانی نفت و اپیدمی کرونا تشدید شده است ، کسری بودجه دولت را تشدید کرده است.

حدود 95 درصد درآمد ارزی عراق به نفت بستگی دارد و آخرین دینار در دسامبر 2015 در برابر دلار تضعیف شد. اقتصاد عراق یک اقتصاد وابسته به دلار است و در نتیجه انتظار می رود که شاهد افزایش فوری قیمت ها و کاهش عمومی سطح زندگی باشیم.

دولت مصطفی الکاظمی تاکنون اقدامات ریاضت اقتصادی دردناکی را در حوزه اقتصادی اجرا کرده است و اقدام اخیر بانک مرکزی می تواند بار دیگر به اعتراضات خیابانی در عراق منجر شود ، که در اکتبر گذشته آغاز شد و برای مدت طولانی ادامه داشت. نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی علیه این تصمیم در اطراف مقرهای بانک مرکزی و دفاتر مالی مستقر شده اند. عراق دارای بخش تولید کمی است و تقریباً تمام محصولات وارداتی آن به دلار قیمت دارند و یک دینار پایین تر می تواند فعالان اقتصادی را به صادرات بیشتر تشویق کند و فقر را در کشور گسترش دهد.

قیس جوهر ، استاد اقتصاد ، گفت: کاهش عمدی نرخ ارز می تواند عواقب ویرانگری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا