خبرهای کلی

بررسی چهار اشتباه رایج ذهنی مهم

[vc_row][vc_column][vc_column_text]احتمالا شما هم روزهایی را تجربه کرده اید که علیرغم فعالیت زیاد، حس می کنید که کار زیادی انجام نداده اید. همه ما ترجیح می دهیم که در انجام کارهای روزمره و رسیدن به اهداف زندگی مان موفق عمل کنیم و احساس مفید بودن داشته باشیم. اما موانعی در این مسیر وجود دارد که باعث می شود آن طور که باید به اهداف خود نرسیم. مثلا برخی اشتباهات رایج ذهنی مانع ایجاد تمرکز و پیشرفت کار ها می شوند.

در ادامه به بررسی چهار اشتباه رایج ذهنی می پردازیم که در سایت https://www.owj.io/ شرح داده شده است.

1. فعالیت بیش از حد ظرفیت تمرکز در طول روز

مدیریت پروژه های سنگین، یادگیری مهارت های جدید و سایر فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید نیاز به تمرکز زیادی دارند. از طرفی فرض بر این است که در روز، ساعات خالی مشخصی در اختیار دارید و بر اساس آن ها برای کارها برنامه ریزی می کنید. اما حقیقت این است که در محیط کار عوامل جزئی دیگری که زمان ما را می گیرند هم وجود دارند؛ مثل جلسه ها، پاسخگویی به ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و از این دست کارها.

حال شما باید مدت زمان محدودی را که در آن تمرکز کامل دارید، برنامه ریزی کنید و نهایت استفاده را از آن ببرید؛ باید اولویت اصلی خود را از بین کارها انتخاب کنید و بر انجام آن تمرکز کنید.

۲عدم استفاده از روش‌های اثبات‌شده و بعضا خسته کننده

در صورتی می توانید اهداف خود را به درستی دنبال کنید که از قبل آن ها را برای خود تعریف و مشخص کرده باشید. سپس باید برای جزئیات نحوه اجرای آن برنامه ریزی کنید. خوب است بدانید در صورتی که مقدمات و ملزومات کاری را فراهم کنید، انجام آن در نظر شما ساده تر خواهد آمد و احتمال شروع آن کار بیشتر خواهد شد. با این حال، زمانی که حرف از این اصول و روش های بدیهی می شود، آن ها را کلیشه می شماریم و دست کمشان می گیریم.

اما فراموش نکنید که رعایت کردن همین نکات کوچک و کلیشه ای تاثیر به سزایی در پیشرفت کارهایتان خواهند داشت. پس برای هر یک از کارهای مهم خود مقدمات لازم و هر آنچه برای تکمیل نیاز دارید را تامین کنید.

در نهایت اطمینان حاصل کنید که راهکارهای آسان و اثبات شده اما در ظاهر خسته کننده را حتما انجام می دهید. به جای این که همواره به دنبال روش ها و ایده های پیچیده باشید، با خلاقیت خود از روش های ساده، بهترین استفاده را ببرید.

3. مقاومت در برابر تغییر

معمولا عاداتی داریم که می دانیم برای رسیدن به موفقیت باید آن ها را تغییر بدهیم. اما همیشه چیزی در ذهن ما در برابر تغییر مقاومت می کند. مثلا می خواهید عادت زود خوابیدن را در خود ایجاد کنید، اما تا دیر وقت بیدار ماندن را دوست دارید و برایتان سخت است که توصیه های مربوط به خواب به موقع را عملی کنید. در این مواقع باید از عادات ساده و کوچک شروع کنید. عاداتی که مایل به انجام آن هستید. با کارهای ساده ای شروع کنید که باعث مقاومت روانی شما نمی شوند. با موفقیت در انجام تغییرات کوچک، انگیزه شما برای رفتن به سراغ تغییرات بزرگتر افزایش خواهد یافت.

4. غفلت از هدر رفت های کوچک زمان و انرژی

اگر هر روز و به صورت مداوم زمان کمی برای یادگیری و ارتقا مهارت های خود و انجام پروژه های سنگین و البته بدون محدودیت زمانی صرف کنید، بهتر از آن است که برنامه ریزی های سنگین و غیر منطقی انجام دهید و هیچ زمانی را برای آن اختصاص ندهید.

از طرف دیگر، از دست دادن زمان و انرژی به صورت ذره ذره، تاثیر منفی زیادی در برنامه ریزی روزانه شما دارد. آن ۱۰ دقیقه‌ای که برای گشتن در شبکه های اجتماعی یا پاسخ دادن به ایمیل هایی که نیازی به پاسخ فوری ندارد صرف می کنید، زمان زیادی به نظر نمی رسد. اما با این وجود، افزایش تعداد این کارهای زائد کوچک باعث هدر رفت حجم زیادی از زمان و انرژی و ایجاد حس منفی در شما خواهد شد. در مقابل اگر راهکارهایی در نظر بگیرید (مثلا، کاهش تصمیمات غیر ضروری، ساده‌ کردن کارها، دسته بندی، خودکار کردن، برون‌سپاری یا استفاده ازچک‌ لیست) که از هدر رفت ذره ذره زمان و انرژی جلوگیری کند، فرصت های عالی برای استفاده هر چه بهینه تر از زمان خواهید ساخت.

با رعایت نکاتی که بیان کردیم همه مشکلات شما حل نخواهند شد، اما قطعا به رشد و پیشرفت فردی و کاری شما کمک می کنند. برای خود برنامه مدونی تنظیم کنید و با تمرین و تکرار سعی کنید تا دچار این اشتباهات ذهنی نشوید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دکمه بازگشت به بالا