خبرهای کلی

تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا

در ژانویه 1978 ، اولین نهادهای انقلاب اسلامی شکل گرفت. اعلامیه رسمی تشکیل شورای انقلاب ، تعیین کمیته ای برای بررسی اعتصاب نفت و شروع کار کمیته سازماندهی اعتصاب ، آغاز پایان رژیم پهلوی بود.

به گزارش رویداد برتر ، وب سایت “مرکز اسناد انقلاب اسلامی” نوشت: “به موازات آن ، نهادهای مردمی دیگری در داخل و خارج از کشور ظهور کرده اند که اوج نافرمانی و خروج قدرت از رژیم پهلوی را نشان داده اند.” یکی از این موسسات ، هیئت مدیره سفارت ایران در ایالات متحده بود. کارمندان سفارت ایران اعتصاب کردند و ورود سفیر اردشیر زاهدی را مسدود کردند. این باعث متوقف شدن دولت های ایالات متحده و ایران شد زیرا نه گروه خارجی سفارت را اشغال کردند و نه سفیر جرات ورود به سفارت را نداشتند.

انتصاب بورد سفارت ایالات متحده

در همان زمان ، ایموئه خمینی به موقع شورای پنج نفره را به عنوان رئیس سفارت ایران در ایالات متحده معرفی کرد. به گفته محمد هاشمی ، سپس در نوفلوشاوا ، “آقای [ابراهیم] یزدی پنج نفر را به نام های شهریار روحانی (داماد) ، دکتر جلیل ضرابی (عضو نهضت آزادی) و آقای نوربخش به سفارت آمریكا معرفی كرد. خلاصه اینکه ، هر پنج نفری که توسط آقای یزدی ذکر شده بودند ، همه فرزندان نهضت آزادی بودند و با آقای یزدی خویشاوند بودند. من نسبت به اقامه نماز اعتراض کردم و گفتم: “آقا ، مگر اینکه مسائل جمهوری اسلامی مبتنی بر قوانین باشد بلکه بر اساس قوانین باشد.” افراد تحصیل کرده زیادی در ایالات متحده در انجمن دانشجویان اسلامی وجود دارد ، اما متأسفانه افرادی که یزدی معرفی کرد همه از یک گروه هستند. این انتخاب بر اساس رابطه است و تأثیر منفی دارد. “امام من گفت این کار درستی است.”

بنابراین ، در 19 ژانویه 1957 ، امام خمینی (ره) در فرمانی ، اعضای هیئت مدیره سفارت ایالات متحده را منصوب کرد.

بسم الله: الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر جلیل ضرابی

همانطور که می دانید ، محمدرضا خائن سفیر فاسد و نامشروع پهلوی است که حتی پس از غاصب سفارت ایالات متحده در ایران ، پس از جایگزینی شاه و فرار از ایران ، ظاهر نشد. و کارمندان محترم سفارت ایران در واشنگتن و کنسولگری های ایران در مراکز مختلف در ایالات متحده وی را به عنوان وظیفه قانونی و ملی خود قبول نکردند. بنابراین ، به جناب عالی و دکتر طباطبایی ، رضا صدر ، احمد عزیزی ، شهریار روحانی دستور داده می شود که با کارمندان سالم و علاقه مند به عزت و شرافت اسلامی و ملی همکاری کنند بر سفارت ها و کنسولگری ها نظارت کرده و به هر روشی که صلاح می دانید برای حفظ اسناد متعلق به مردم ایران اقدام کنید. “البته کارکنان محترم با جناب عالی و هیأت تحت نظارت شما کار خواهند کرد. روح الله الموسوی خمینی”

به گفته احمد عزیزی ، عضوی از شورای 5 نفره ، امام “قبل از پیروزی و به دست آوردن قدرت” با یک حرکت سیاسی بی سابقه کشور خارجی ارتش دیپلماتیک رژیم را هدف قرار داد.

اولین رویارویی دیپلماتیک با رژیم

این شورای 5 نفره کار خود را آغاز کرد اما قبل از ورود به سفارت و تحویل گرفتن مسئولیت با موانع مختلفی روبرو شد. در روز دوم بهمن ، اعضای کمیته راه اندازی سفارت انقلاب اسلامی اعلامیه رسمی کردند. کمیته همچنین بیانیه ای به کارمندان سفارت صادر کرد و هنگام خروج از ساختمان آن را به آنها تحویل داد. در همان زمان ، از روزنامه نگاران دعوت شد تا در یک نشست مطبوعاتی در هتلی در قسمت سوم بهمن شرکت کنند. شهریار روحانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و هشدار داد که روابط ایالات متحده با اعضای سفارت ایران بدون اطلاع سفارت سایه خلاف منافع مردم ایران است. صبح روز 3 بهمن ، جلسه ای بین اعضای کمیته و کارمندان و کارکنان سفارت برگزار شد.

منشی سفارت از پذیرش دانشجویان معترض که می خواستند با اعضای کمیته وارد ساختمان شوند خودداری کرد ، اما “علی اصغر آگاه” ، دوست اعضای کمیته ، با آنها به سفارت رفت. آگاه بعداً به عنوان سرپرست جمهوری اسلامی انتخاب شد. احمد عزیزی ، که در جلسه حضور داشت ، نوشت که اسد همایون ، کاردار موقت ایران ، گفت: “و در صورت کوچکترین نقض این استانداردها ، دولت میزبان ما را اخراج خواهد کرد …”

اعضای کمیته می ترسیدند که اردشیر زاهدی یا دیگر دیپلماتهای وفادار اسناد سفارت را از ساختمان خارج کنند ، اما کاردار ایرانی قول داده بود که این کار را نمی کند.

سفارت آمریکا را تسخیر کنید

اما همزمان با پیروزی انقلاب در تاریخ 13 فوریه 1957 ، منصوبان امام سرانجام موفق شدند وارد سفارت ایران در واشنگتن شوند و قدرت را به دست گیرند. احمد عزیزی این لحظات را اینگونه بازگو می کند: “در آستانه ورود طولانی به سفارت ، یک ادای احترام به یاد ماندنی در مقابل تعداد زیادی از دوربین خبرنگاران رسانه برگزار شد. پلیس ایالات متحده فقط ناظران ساکت بود. من دوستان جوان تر را دیدم خود را از نماد رژیم – تاج سلطنتی – با بالا رفتن از میله های فلزی برای محافظت از پنجره های سفارت پاک کنند. این روز بیست و دومین روز بهمن بود و همه به آینده امیدوار بودند. “صدای انقلاب در سالن بزرگ و مجلل سفارت ، با یک دستگاه ضبط ساده ، تلاش و برنامه ریزی دانشجویان جوان اتحاد اسلامی ، سرود زیبا و پر برکت “الله ، الله h، Allah … لا اله الا الله “از پشت میکروفون بازی کرد”.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا