اقتصادی

فائو: مواد غذایی در سال ۲۰۲۰ گران‌تر شد

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد با افزایش قیمت اکثر غذاهای اساسی به جز شکر ، قیمت جهانی مواد غذایی برای هفتمین ماه در ماه دسامبر افزایش یافت.

به گزارش رویداد برتر ، شاخص قیمت مواد غذایی FAO ، به دنبال تغییرات ماهانه در سبد غلات ، دانه های روغنی ، محصولات لبنی ، گوشت و شکر ، در ماه دسامبر به 107.5 افزایش یافت ، در مقایسه با 105.2 اصلاح شده در نوامبر. کرد شاخص قیمت نوامبر در ابتدا 105 واحد اعلام شد.

این شاخص برای کل سال 2020 به طور متوسط ​​97.9 واحد بود که بالاترین رکورد در سه سال گذشته است که 3.1 درصد بیشتر از سال 2019 است. با این حال ، هنوز 25٪ پایین تر از اوج تاریخی 2011 است.

قیمت روغن نباتی پس از 14 درصد افزایش در نوامبر و 4.7 درصد ماه به ماه در دسامبر ، در میان غذاهای تحت پوشش شاخص FAO بیشترین افزایش را تجربه کرد. افزایش قیمت روغن نخل دلیل اصلی جهش ناشی از کاهش ذخایر جهانی بود. این شاخص در کل برای سال 2020 در مقایسه با سال 2019 حدود 19.1 درصد جهش داشت.

طبق گزارش فائو ، محدودیت های عرضه در کشورهای اصلی تولید کننده روغن نخل باعث افزایش قیمت ها شده و تجارت تحت تأثیر افزایش قابل توجه عوارض صادراتی اندونزی قرار گرفته است. قیمت روغن سویا نیز به دلیل اعتصابات طولانی مدت در آرژانتین افزایش یافته است.

شاخص قیمت غلات در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر 1.1 درصد و نسبت به سال 2019 6.6 درصد رشد کرد.

صادرات گندم ، ذرت ، سورگوم و برنج به دلیل نگرانی در مورد شرایط رشد و چشم انداز برداشت در آمریکای شمالی و جنوبی و روسیه ، همگی در ماه دسامبر افزایش یافت.

شاخص لبنیات در دسامبر 3.2 درصد در ماه افزایش یافت ، اما به طور کلی برای سال 2020 حدود یک درصد کمتر از سال 2019 بود.

در ماه دسامبر ، همه زیر شاخص های این شاخص به دلیل نگرانی در مورد آب و هوای خشک و گرم در منطقه اقیانوس و تقاضای داخلی شدید در اروپای غربی به دلیل تقاضای شدید واردات جهانی ، افزایش یافتند.

شاخص قیمت گوشت در دسامبر 1.7 درصد افزایش یافت ، اما در سال 2020 نسبت به سال 2019 4.5 درصد کاهش یافت. طبق اعلام فائو ، گوشت مرغ در ماه دسامبر به دلیل شیوع آنفلوانزای مرغی در اروپا بهبود یافت ، اما قیمت گوشت خوک به دلیل توقف صادرات آلمان به بازارهای آسیا در پی شیوع بیماری تب خوکی آفریقا ، اندکی کاهش یافت.

شاخص قیمت شکر در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر 0.6 درصد افت کرد ، اما تا سال 2020 حدود 1.1 درصد نسبت به سطح 2019 افزایش یافته بود. دلیل افزایش قیمت افزایش واردات چینی و افزایش تقاضا برای شکر تصفیه شده از اندونزی بود.

FAO پیش بینی به روز شده برای عملکرد جهانی غلات را در ژانویه اعلام نکرد. گزارش بعدی این سازمان در ماه فوریه منتشر خواهد شد.

به گفته رویترز ، در ماه نوامبر ، فائو پیش بینی خود را برای تولید غلات برای سومین ماه متوالی در فصل محصول 2020 اصلاح کرد و از پیش بینی قبلی 2.75 میلیارد تن به 2.742 میلیارد تن کاهش یافت. این رقم هنوز در سطح بالاترین رکورد و 13 درصد بالاتر از سطح تولید سال گذشته است.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا