خبرهای کلی

ناکامی بن سلمان درباره ایران و قطر

آنچه که مورد توجه ناظران سیاسی قرار گرفت ، مربوط به جارد کوشنر ، داماد دونالد ترامپ و رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که می تواند توهین بزرگی به رهبران این کشورها تلقی شود. رهبران بحرین ، پادشاهی عمان و امارات متحده عربی در این اجلاس حضور نداشتند و این اهمیت نشست را کاهش می دهد.

در این جلسه دو اتفاق افتاد. اولین مورد آشتی بین قطر و عربستان بود که دو کشور پس از سه سال درگیری برای حل آن گام برداشتند. دلیل اصلی این امر ترس محمد بن سلمان از پیروزی جو بایدن ، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بود که وی را نگران کرد. عربستان سعودی احساس می کند با شکست دونالد ترامپ در انتخابات چتر خود را از دست داده است. به همین دلیل ، عربستان سعودی گام هایی را برای حل اختلافات خود با قطر به منظور ایجاد امنیت در منطقه برداشته است ، که این نشان دهنده شکست سیاست منطقه ای محمد بن سلمان است.

موضوع دیگر در این نشست اقدامات ولیعهد عربستان سعودی علیه ایران بود. وی می خواست از شرایط موجود در منطقه و جهان برای ایجاد جریان علیه ایران استفاده کند اما موفقیت چندانی کسب نکرد زیرا قطر هرگز قصد ندارد سطح روابط خود را با ایران کاهش دهد و در دام ولیعهد عربستان سعودی بیفتد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تنها نتیجه نشست شورای همکاری خلیج فارس عربستان سعودی مصالحه میان ریاض و دوحه بود که در آن قطر یکی از پیش شرط های سعودی برای کاهش روابط با تهران و سایر مسائل منطقه ای را نداشت. نه

310311

دکمه بازگشت به بالا