خبرهای کلی

هشدارِ زلزله تهران؛ چقدر زود دیر شد

سالهاست که تحقیقات زیادی درباره زلزله احتمالی تهران در ایران و بسیاری از کشورهای جهان انجام شده است. ایرانشناسی برای ما مهم است و روشن است ، اما چرا آنها خارجی هستند؟ به طور کلی ، به دلیل اهمیت و پیامدهای باورنکردنی زلزله تهران ، بسیاری از کشورهای جهان تصمیم گرفته اند تا روی آنچه پس از زلزله تهران و بزرگی آن و همچنین بحران بالقوه فاجعه بار اتفاق افتاده است ، تمرکز کنند.

عبارتی که بارها در اخبار به کار بردم و می گویم: “بزرگترین فاجعه لرزه ای سه قرن اخیر”. به طور خلاصه ، همه چیزهایی که به ذهن خطور نمی کند ، از جرم گرفته تا قتل ، تجاوز جنسی و جنایت ، و خدا می داند چه!
امروز همه دانشمندان داخلی و خارجی اطمینان دارند که زمین لرزه ای حدود 1.5 درصدی رخ خواهد داد که منجر به فروپاشی تهران می شود! ما بارها گفتیم و نوشتیم ، خون خوردیم و با اضطراب خوابیدیم ، به مردم و مسئولان هشدار دادیم. هر از گاهی شاهد بی احترامی برخی هستیم. ما سارقان زیادی را در این زمینه تحت عنوان متخصص دیده ایم ، اما به بازی هم پرداخت!
حال ، با نگاهی به داده ها و اطلاعات مربوط به دارایی های لرزه نگاری در ایران و سایر کشورها ، تصور کنید که مطمئن هستیم در طی دو روز آینده زمین لرزه ای به بزرگی 3.5 ریشتر در تهران دنبال خواهد شد ، کجا کار می کنید؟ آیا شما فکر میکنید؟

* استاد برجسته مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و بحران کشور و بنیانگذار انعطاف پذیری و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا