خارجی

پشت پرده وعده‌های مالی امارات به حریری

گویی همه عوامل گرد هم آمده بودند تا زمینه را برای تشکیل دولت لبنان به رهبری سعد حریری محدود کنند. این مشکلات جدید نیستند. این مشکلات “معادنی” است که قبل از انتصاب سعد حریری برای تشکیل دولت گذاشته شد. پس از سفر هفته گذشته سعد حریری ، بار دیگر موضوع تشکیل دولت لبنان و مشکلاتی که با آن روبرو است در امارات مورد بحث قرار گرفت.

الاخبار می گوید که لبنان از همان ابتدا س questionsالاتی را درباره تشکیل دولت لبنان توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی مطرح کرده است و اینکه آیا این دو کشور “حمایت عربی” از حریری برای انجام مأموریت خود دریافت کرده اند یا خیر. . آیا در مورد تصمیم محاصره سیاسی و اقتصادی در لبنان تصمیم می گیرید ، نشان می دهید یا بر آن غلبه می کنید؟ طولی نمی کشد که پاسخ می گیرید. کشورهای عربی خلیج فارس ، مانند موضع دولت دونالد ترامپ ، هیچ تمایزی بین لبنان و حزب الله قائل نیستند. من همچنین می خواهم حزب الله را که از بیگانگی و متحدانش اتفاق می افتد سرنگون کنم ، بنابراین آنها میشل عون و جنبش ملی آزاد را به طور منظم هدف قرار داده اند. زمان آن فرا رسیده است که در مورد تلاش های اعراب یا غرب برای جلوگیری از سقوط مردم لبنان صحبت کنیم ، این بازیگران “دشمنان” کل لبنان هستند و مانع تلاش کسی برای تخریب کشور برای اجرای برنامه خود نمی شوند.

حریری در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی ، از مقاماتی که با وی ملاقات کرده بود شنید که آنها در حال کار و آماده سازی برای “حمایت مالی از فروپاشی جنبش حریری و نهادهای آن” هستند. دور از نیازهای “شخصی” حریری ، امارات و عربستان سعودی نه به لبنان اهمیت می دهند و نه به او کمک می کنند تا از بحران مالی خود نجات یابد. زیرا این دو کشور در خلیج فارس معتقدند که لبنان به محور درگیری با دو کشور بستگی دارد. بر این اساس ، تا زمانی که حزب الله در دولت لبنان نفوذ داشته باشد ، عربستان و امارات متحده عربی به حمایت از دولت لبنان اهمیتی نخواهند داد ، خواه حریری یا هر شخص دیگری نخست وزیر باشد. در این بیانیه ، یک پیام ضمنی به حریری وجود دارد که “یا شما باید در جبهه ما بایستید یا ما نمی خواهیم شما نخست وزیر شوید.”

گفته می شود که الاخبار گزارش کرده است که حریری مقامات امارات را گمراه نکرده است ، اما برای او روشن کرده است که نمی تواند در این زمینه اقدامات خارق العاده ای در لبنان انجام دهد. حتی اگر حمایت مالی مورد نظر خود را دریافت کنید ، قادر به انجام این کار نخواهید بود.

به موازات این اطلاعات ، تعدادی گزارش نیز منتشر شده است كه احزاب عربی و كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به حریری اطلاع داده اند كه حكومت به رهبری وی تشكیل نمی شود كه این امر در این مورد تردید ایجاد می كند. در همین زمینه ، ولید جومبلات ، رهبر حزب پیشرو اجتماعی ، دو روز پیش سخنرانی کرد و از حریری خواست که استعفا دهد. اما سیاستمداران فعال در تشکیل دولت طی ساعات اخیر با رهبر جنبش آینده تماس گرفته و از آنها خواسته اند که جومبلات در مشورت با او صحبت نکرده و قصد استعفا ندارد.

حریری تاکنون به تعهد خود برای تشکیل دولت ادامه داده است. نزدیکان وی همچنین با اصرار بر تعیین 18 تکنوکرات برای این وزارتخانه ، ریاست جمهوری را علت عدم تشکیل دولت می دانند. منابع نزدیک به حریری حاکی از آن هستند که رئیس جمهور و جنبش ملی آزاد با وضع شرایط برای تهیه وزارتخانه های دولتی موانع را افزایش می دهند.

جنبش سعد حریری در افکار عمومی این ایده را نهادینه می کند که مشکل داخلی است و نه خارجی ، و هیچ “وتو” منطقه ای برای تشکیل این دولت وجود ندارد زیرا او به امارات رفت و میهمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است.

به گفته آناتولی ، حریری با اردوغان درباره تقویت روابط سیاسی ، اقتصادی ، تجاری و فرهنگی و همچنین راه های همکاری در زمینه مسائل منطقه گفتگو کرد. اردوغان بر تعهد ترکیه برای تقویت روابط عمیق با لبنان در همه زمینه ها تأکید کرد و بر اهمیت ثبات سیاسی در لبنان تأکید کرد.

اعلام خبر سفر سعد حریری به ترکیه “غافلگیرکننده” بود ، خصوصاً اینکه ترکیه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی در “وضعیت نامناسبی” به سر می برد. همچنین گفته می شود که فرانسه “تنها حامی” حریری در غرب است و رقابت بین ترکیه و فرانسه در مناطق مختلف شدت گرفته است.

اما منابع آگاه بر این باورند که بعید است سفر حریری به ترکیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را تحریک کند ، زیرا حریری خطر از دست دادن حمایت مالی شخص تحت تصرف خود را ندارد و این کار را انجام خواهد داد. وی بدون مشورت با امارات و عربستان سعودی اعتصاب نخواهد کرد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا