خارجی

اردوغان: راه‌حل دو کشوری تنها گزینه برای قبرس است

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تنها راه حل اختلافات طولانی مدت پیرامون قبرس تشکیل دو کشور در این جزیره است و ایجاد فدراسیون مورد نظر آتن در دستور کار مذاکرات آینده نیست.

رهبران یونان و یونان قبرس روز دوشنبه گفتند که آنها فقط توافق صلح بر اساس قطعنامه های سازمان ملل را می پذیرند و به گفته رویترز ، راه حل دو کشور با حمایت ترکیه و قبرس ترک را رد می کنند. گفتگوهای میانجیگری سازمان ملل قرار است ماه آینده برگزار شود.

سازمان ملل متحد از رهبران ترک قبرس و یونان قبرس و همچنین وزرای خارجه سه کشور ضامن ، یونان ، ترکیه و انگلستان دعوت می کند تا در مورد چگونگی پیشبرد موضوع بحث کنند. این مسئله باعث ایجاد تنش های پیچیده بین آنکارا و آتن شده و پروژه های پیچیده ای را در بخش انرژی در شرق مدیترانه انجام می دهد.

قطعنامه های سازمان ملل متحد خواستار اتحاد مجدد قبرس تحت چتر دو حزب فدرال است. تلاش های قبلی برای اتحاد یونانی های قبرسی ترک-یونان و قبرس در این جزیره ناکام مانده است. این جزیره پس از حمله سال 1974 ترکیه به دو قسمت تقسیم شده است.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه گفت اظهارات دولت های قبرس و یونان نشان می دهد که از مقامات ترک قبرس توجه نشده است. بنابراین ، پیشنهادهای مذاکره شده ای که قبلاً شکست خورده اند فایده ای ندارند.

وی به نمایندگان مجلس گفت: “هیچ راه حل دیگری به جز راه حل دو دولت وجود ندارد.” شما آن را بپذیرید یا نه ، دیگر اتحادی وجود ندارد. فقط در چنین شرایطی می توان در اطراف مسئله قبرس نشست و با یکدیگر مذاکره کرد. در غیر اینصورت هرکس باید راه خودش را طی کند.

ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکرات خود را از سر گرفتند ، اما اردوغان امروز گفت که نمی تواند با نخست وزیر یونان کریاکوس میتسوتاکیس دیدار کند. میتسوتاکیس به چالش کشید. چگونه می توانیم با شما پشت یک میز بنشینیم؟ ابتدا مرز را بشناسید. اگر شما واقعاً صلح می خواهید ، من را به چالش نکشید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا