خارجی

اروپا در بیانیه‌ای از اقدامات ایران ابراز نگرانی کرد

انگلیس گفت سه کشور اروپایی و وزرای خارجه ایالات متحده از غنی سازی 20 درصد اخیر ایران و تولید فلز اورانیوم ابراز نگرانی کرده اند. دو وزیر امور خارجه همچنین هدف مشترک خود در تحقق “بازگشت” ایران برای انجام کامل تعهدات خود را تکرار کردند.

وزرای خارجه چهار کشور پس از مشورت با یکدیگر در موضوعات مختلف از جمله ایران بیانیه ای صادر کردند. بخشهای ترجمه شده بیانیه مربوط به ایران به شرح زیر است:

در مورد ایران ، سه کشور اروپایی و ایالات متحده منافع اساسی مشترک خود را در حفظ رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای و جلوگیری دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ابراز کرده اند.

سه کشور اروپایی از قصد ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و ادامه مذاکرات عمیق و معتبر بین سه کشور اروپایی و ایالات متحده استقبال کردند.

وزرای خارجه آمادگی خود را برای پیگیری رایزنی ها و هماهنگی ها با طرف های مختلف از جمله چین و روسیه در مورد این موضوع مهم تکرار کردند و به نقش مدیر ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هماهنگی کمیته مشترک برجام اشاره کردند.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده هدف مشترک خود را برای انطباق کامل با تعهدات ایران در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر تأیید کردند.

در صورت بازگشت دقیق ایران به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل ، ایالات متحده همین کار را خواهد کرد و آماده رایزنی با ایران در این زمینه است.

در همین راستا ، سه کشور اروپایی و ایالات متحده از ایران خواسته اند تا از اقدامات بعدی ، به ویژه برای تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران ، خودداری کند.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده در مورد خطرناک بودن هر تصمیمی برای محدود کردن دسترسی آژانس انرژی هسته ای بین المللی توافق کرده و از ایران می خواهند پیامدهای چنین اقدامی خطرناک را در نظر بگیرد ، به ویژه هنگامی که فرصت های جدیدی برای دیپلماسی پیش می آید. آنها بر حمایت كامل خود از نقش حرفه ای و بی طرفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیر كل آن و همچنین تلاش های خود برای نظارت و پیگیری تعهدات هسته ای ایران در برجام تأكید كردند.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده همچنین ابراز نگرانی مشترک در مورد تلاش های اخیر ایران در تولید اورانیوم غنی شده تا حد 20 درصد و اورانیوم فلزی کرده اند. توجیه منطقی این فعالیتها به عنوان فعالیتهای مسالمت آمیز وجود ندارد. تولید اورانیوم فلزی گام اساسی در ساخت سلاح های هسته ای است.

سه کشور اروپایی از احتمال بازگشت ایران و ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل استقبال کردند. سه کشور اروپایی و ایالات متحده عزم خود را برای تقویت برجام و همکاری با شرکای منطقه ای و جامعه جهانی برای رفع نگرانی های امنیتی گسترده تر درباره برنامه موشکی ایران و فعالیت های منطقه ای تأیید کردند. ما متعهد هستیم که برای این اهداف همکاری کنیم.

وزرای خارجه همچنین از ایران خواستند تا همه شهروندان خودسرانه بازداشت شده را آزاد و به خانواده هایشان بازگرداند. آنها همچنین ابراز نگرانی عمیق در مورد نقض جدی حقوق بشر در ایران کردند.

311311

دکمه بازگشت به بالا