خبرهای کلی

تحریم تاثیر تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رویداد برتر
تخت روانچی سخنان خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی پیامدهای امنیتی تغییر آب و هوا بیان کرد.

وی افزود: مقابله با ابعاد منفی تغییر اقلیم باید یک مسئولیت جمعی باشد و همه دولت ها باید تعهدات خود را طبق کنوانسیون تغییر اقلیم و توافقنامه پاریس به طور کامل اجرا کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد: این اقدام باید کاملاً با رعایت اصل مسئولیت مشترک انجام شود ، اما توسط دولت های مختلف انجام می شود. کشورهای پیشرفته با توجه به نقش اصلی آنها در تغییرات آب و هوایی و دسترسی به فناوری های مناسب و منابع مالی ، مسئولیت بیشتری در قبال این چالش ها دارند.

تختروانچی گفت: “بنابراین ، کشورهای پیشرفته نه تنها باید در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پیشگام باشند و از کشورهای در حال توسعه حمایت مالی کافی داشته باشند ، بلکه انتقال فن آوری های سازگار با آب و هوا به این کشورها را نیز تسهیل کنند.”

وی افزود: کشورهای در حال توسعه باید مطابق با توانایی ها و شرایط توسعه ملی خود به تعهدات خود عمل کنند و جامعه جهانی باید تمام موانع اجرای موثر آن تعهدات را که یکی از آنها تحریم های یک جانبه است برطرف کند.

سفیر سازمان ملل در ایران افزود: تحریم ها توانایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند ایران را برای مقابله با چالش های تغییر اقلیم به شدت تضعیف می کند.

“تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران نه تنها مانع دسترسی به منابع مالی و فناوری های لازم نشده است ، بلکه بر استفاده موثر از توانایی های ملی برای انجام تعهدات خود تأثیرات سوely گذاشته است و این تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی باید لغو شود.

وی تأکید کرد که ما از این دیدگاه که هیچ ارتباط مستقیمی بین تغییر اقلیم و امنیت وجود ندارد حمایت می کنیم و این موارد باید در مجامع مربوطه مانند مجمع عمومی ، شورای اقتصادی و اجتماعی و کنوانسیون تغییر اقلیم مورد توجه قرار گیرند.

“غیرقابل انکار است که بسیاری از دلایل اصلی تهدیدهای امنیتی تغییر آب و هوا که شورای امنیت قصد دارد در مناطق درگیری ، از جمله آفریقا برطرف کند ، بومی نیستند بلکه ریشه در مداخلات نامشروع و اقدامات غیرمسئولانه توسعه یافته توسط کشورها دارند.

تخت روانچی گفت: بنابراین ، راه حل این نیست که آنها در شورای امنیت بررسی شوند ، بلکه درخواست از همه کشورها ، به ویژه کشورهای پیشرفته است که تعهدات خود را به طور کامل و م implementثر اجرا کنند.

دکمه بازگشت به بالا