خبرهای کلی

دولت آمریکا همچنان ناقض برجام است

مجید تخت روانچی به الجزیره گفت: “دولت بایدن بارها اظهار داشته است كه ایالات متحده به توافق هسته ای خواهد پیوست ، اما تاكنون تغییری در سیاست ایالات متحده در قبال ایالات متحده مشاهده نكرده است.” توافق هسته ای

وی افزود: “دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا به سمت دولت ترامپ حرکت کند یا فصل جدیدی را باز کند. بنابراین ، من نمی توانم خوش بینانه یا بدبینانه بگویم که کدام راه را انتخاب کنیم. ما اساساً باید شاهد تغییر سیاست در عمل باشیم. فقط ابراز مواضع رضایت ایران و جامعه جهانی را ندارد.

نماینده دائمی ایران در سازمان ملل افزود: از نظر ما نیازی به مذاکره درباره اجرای تعهدات آمریکا نیست. این که ایالات متحده به تعهدات خود عمل کند یا خیر ، به عهده ایالات متحده است. نیازی به مذاکره برای انجام تعهدات آنها نیست. ایالات متحده باید تصمیمات لازم را بگیرد.

تختروانچی گفت: “از نظر ما ، ایالات متحده نیاز دارد تا در مورد اجرای تعهدات خود تحت برجام 2231 تصمیم بگیرد.” تاکنون ایالات متحده به نقض قطعنامه 2231 و برجام ادامه می دهد.

وی گفت: ما و جامعه جهانی می خواهیم ایالات متحده برگردد و طبق مذاکرات خود در سال 2015 که منجر به شورای امنیت سازمان ملل شد ، عمل کند. این همان کاری است که آمریکا باید انجام دهد.

نماینده دائم سازمان ملل متحد در سازمان ملل در پاسخ به این س whetherال که آیا کاهش تحریم ها می تواند بخشی از بازگشت به توافق باشد ، گفت: “روشن است که تحریم ها بخشی از این توافق نامه بوده و باید برطرف می شد تا ایران به طور کامل عمل کند. قادر به انجام تعهدات خود است. “

تختروانچی افزود: “تحریم ها بسیار مهم است ، اما همانطور که گفتم ، ایالات متحده تاکنون گامی در جهت بازگشت کامل به آنچه که انجام داده اند برداشته نشده است.”

وی در پاسخ به اقدامات ایران برای تشدید تنش ها گفت: “ما علاقه به تشدید تنشها نداریم ، حتی در زمان دولت ترامپ که این تنش ها و اقدامات تحریک آمیز را آغاز کرد.”

سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: “این ایران نبود که اسلحه را به منطقه ای دورافتاده ارسال می کرد. ایالات متحده اسلحه و کشتی جنگی به منطقه ما که 7000 مایل با ایالات متحده فاصله دارد ارسال کرد.

تخت روانچی اظهار داشت: “همه این اقدامات تحریک آمیز ، از جمله ترور سردار شهید سلیمانی عزیز ، یک حمله تروریستی بود و ایالات متحده بسیار تحریک آمیز بود.” او علاقه ای به اقدامات تحریک آمیز ندارد.

وی گفت: “گامهایی كه برمی داریم نباید تنش را افزایش دهند.” وقتی دولت ترامپ تصمیم به ترک برجام گرفت ، طرف های دیگر در برجام از ما خواستند موضع مشابه ترامپ نداشته باشیم. آنها گفتند که ما را برای خروج دولت ترامپ از توافق جبران می کنند. ما یک سال صبر کردیم اما وعده آنها به ما نرسید و این یک وعده پوچ بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: بنابراین ما چاره ای جز اتخاذ تدابیر ویژه برای ایجاد توازن لازم در توافق هسته ای نداشتیم. به همین دلیل ما اعلام کرده ایم که برخی قدم ها را بر می داریم.

تخت روانچی توضیح داد: “اخیراً ، وقتی پارلمان ما دید كه طرف مقابل غرامت ما را جدی نمی گیرد ، هنگامی كه طرف دیگر ، از جمله سه كشور اروپایی ، از انجام تعهدات خود امتناع كرد ، تصمیم گرفت درباره این موضوع بحث كند.” سرانجام ، پارلمان قانونی را تصویب کرد که از دولت می خواهد اقدامات ویژه ای مانند افزایش غنی سازی را انجام دهد.

وی تأكید كرد ، “آنچه كه ما مطابق ماده 36 NPT و تعهدات خود انجام دادیم بر اساس نامه و روح شورای امنیت سازمان ملل بود.”

نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در مورد کاهش تعداد بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز گفت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور دارند و وظایف خود را انجام می دهند. ما همچنین در جلسه رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در تهران به توافق خوبی رسیدیم. بنابراین ما فکر می کنیم که در مسیر درست حرکت می کنیم.

تخت روانچی افزود: “اینکه ایران بازرسان آژانس انرژی هسته ای را برکنار کرد این درست نیست.” این اطلاعات و اخبار نادرست است. ما تصمیم گرفته ایم پروتکل الحاقی را اجرا نکنیم ، اما در عین حال عضوی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) هستیم. همانطور که همه مقامات دولت های ایران و رهبر معظم انقلاب در فتوا می گویند ، سلاح های هسته ای در ایران و در دکترین دفاعی ما جایی ندارند.

در همان زمان ، وی از فعالیتهای صلح آمیز برنامه هسته ای ایران دفاع کرد و اظهار داشت ، “ما تمام تلاش خود را برای فعالیتهای صلح آمیز انرژی هسته ای خواهیم کرد.” بنابراین ، طبق پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ، ما 20 درصد یا بیشتر غنی نخواهیم کرد ، مگر در موارد صلح آمیز.

نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت که توافقی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای منعقد شده است که باید طی سه ماه آینده به توافق برسد. اگر ظرف سه ماه آینده تحریم ها برداشته شود ، طبق توافق صورت گرفته با گروسی در تهران عمل خواهیم کرد.

تخت روانچی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی همیشه به قول خود پایبند بوده است ، افزود: “ببینیم در سه ماه آینده چه اتفاقی می افتد.” در این توافقنامه مشخص است که سایر طرفها چه کاری باید انجام دهند. اگر همه چیز خوب پیش برود ، ما با توافق تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این واقعیت که برخی مواضع در داخل ایران اختلافاتی را بین پارلمان و دولت ایجاد می کند ، گفت: “ما تناقضی بین دولت و پارلمان نمی بینیم.” مانند سایر کشورها ، هنگام تصویب پارلمان قانونی ، دولت باید آن را رعایت کند. این دقیقاً همان چیزی است که در ایران اتفاق می افتد.

نماینده دائمی ایران در سازمان ملل گفت: موضع ما کاملاً واضح است ، این موضع دولت ، پارلمان و همه مقامات ایرانی است که در صورت بازگشت ایالات متحده برای انجام تعهدات خود تحت برجام ، ایران آماده بازگشت “همه جایگاه ما را به وضوح می دانند.

تختروانچی درباره میانجیگری قطر بین ایران و ایالات متحده گفت: “ما با برادرمان قطر روابط خوبی داریم.” قطر کشوری بسیار دوستانه است ، اما از نظر ما این کار باید انجام شود تا ایالات متحده به طور کامل به تعهدات خود عمل کند. بنابراین ، شما به واسطه ای نیاز ندارید.

وی گفت: “این همان کاری است که ایالات متحده باید انجام دهد و دولت ایالات متحده آگاه است که هرچه زودتر آنها برای انجام تعهدات خود در توافق هسته ای برگردند ، بهتر است.” بهترین راه این است که ایالات متحده به تعهدات خود و ایران نیز به تعهدات خود برگردد. در این حالت می توانیم در مورد مسائل مربوط به برجام به صورت 1 + 5 صحبت کنیم. این روشی آسان و دیپلماتیک است و به نظر من یافتن راه حل آن آسان است.

وی گفت: “با عزیمت ایالات متحده ، اکنون گروه 1 + 4 وجود دارد.” اگر ایالات متحده بخواهد به این گروه بپیوندد ، باید به تعهدات خود عمل کند ، باید تحریم های ایران را لغو کند ، تمام تحریم هایی که در پنج سال گذشته اعمال شده است.

وی اظهار داشت: “اگر این را ببینیم ، ایران برای اجرای کامل تعهدات خود باز خواهد گشت و سپس 1 + 5 می گیریم.” اما در حال حاضر ، ما گروه 4 + 1 را داریم.

دکمه بازگشت به بالا