خارجی

دولت بایدن در پی حفظ تحریم‌های ایران است/ درخواست فرانسه برای ادامه فشار حداکثری را جدی نگیرید

در مصاحبه اختصاصی با گروه بین المللی آنا ، تیم اندرسون ، محقق باسابقه و استاد دانشگاه سیدنی در استرالیا که به حمایت از جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا مشهور است ، بر خیانت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد و فشار آورد در مورد اروپایی ها و مقاومت پیروزمندانه ایران در برابر جنگ اقتصادی احتمال تسلیم دارایی های ارزشمند خود توسط تهران و بار دیگر نشستن روی میز مذاکره با خائنانی مانند ایالات متحده را به صفر می رساند.

متن کامل مصاحبه با تیم اندرسون به شرح زیر است:

آنا: با توجه به اینکه ایران هرگز از توافق هسته ای 2015 خارج نشد ، اما در سال 2018 به طور غیرقانونی و یکجانبه توسط ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفت ، اقدام اخیر فرانسه ایالات متحده را تشویق می کند تا سیاست فشار حداکثر خود بر ایران را ادامه دهد: تحت برجام؟

اندرسون: البته فرانسه کشوری است که از همان ابتدا به تعهدات خود عمل نکرده است. اساساً انعقاد توافق برجام رفع تحریم های تهران در آن زمان بود و تنها دلیلی که ایران را به حضور در مذاکرات هسته ای سوق داد این بود که نه تنها کشورهای اروپایی و آمریکا بلکه روسیه نیز اتحاد نزدیک داشتند. و چین در انعقاد قرارداد.

اعلامیه جدید دولت درباره برجام

اما اکنون اوضاع متفاوت است و هیچ توافقی بین اروپایی ها ، ایالات متحده ، روسیه و چین وجود ندارد. وقتی حدود شش سال پیش توافق هسته ای به نام برجام امضا شد ، ایران پایبند به آن بود و مدتی طول کشید تا آن را یک دوره عادی سازی نامیدم. سپس در سال 2017 ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شد و در ماه مه 2018 ، او توافق نامه را قطع کرد و استعفا داد.

به دنبال این اقدام ، ترامپ و کشورهای اروپایی شرکت کننده در شورای امنیت سازمان ملل از جمله فرانسه شروع به انجام تعهداتی که با امضای شورای امنیت سازمان ملل متحد کرده بودند ، کردند. این سه کشور – انگلیس ، فرانسه و آلمان – علی رغم ایجاد مکانیزم پشتیبانی برای تجارت با ایران به نام اینستکس برای فرار از فشار آمریکا ، در نهایت اراده سیاسی کافی برای استفاده از این مکانیزم مالی را نداشتند.

در مواجهه با خروج ایالات متحده از برجام و کمترین بهره برداری از اینستکس ، ایران به دلیل عدم انطباق سایر طرف های این توافقنامه شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در برجام کرده است.

درخواست اخیر فرانسه از ایالات متحده نوعی بیانگر وفاداری پاریس به اهداف سیاسی آمریکا است و من فکر نمی کنم که این امر باید جدی گرفته شود.

با توجه به درخواست فرانسه برای ادامه سیاست حداکثر فشار بر ایران ، باید بگویم که فرانسه صدای واشنگتن را منعکس می کند و قصد دارد موارد جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل اضافه کند.

البته سیاستی که فرانسه همیشه انتخاب کرده احمقانه یا ساده لوحانه نبوده است. فرانسوی ها می خواهند خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد ، یا به عنوان یک شریک مطیع ، یا چیزی شبیه به آن به ایالات متحده نشان دهند. من فکر نمی کنم که این اقدام فرانسه یک اقدام جدی دیپلماتیک باشد.

برعکس ، من فکر می کنم فرانسوی ها نشانه هایی را نشان می دهند که دولت جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق نشان داده است و ادعا می کند که ایران هنوز به نوعی شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند.

تقاضای اخیر فرانسه از ایالات متحده نوعی بیانگر وفاداری پاریس به اهداف سیاسی آمریکا است و من معتقدم که نباید این مسئله را ساده قلمداد کرد.


بیشتر بخوانید:

استاد دانشگاه سیدنی: ریشه خصومت آمریکا با ایران اقتدار منطقه ای است

ایران حق دارد از متخلفان غربی شورای امنیت سازمان ملل درخواست جبران خسارت کند / هیچ دلیلی برای اعتماد به ایالات متحده ندارد


آنا: آیا فکر می کنید امضاکنندگان برجام ، به ویژه ایران و ایالات متحده ، دوباره روی میز مذاکره بنشینند؟

اندرسون: پاسخ کوتاه من منفی است زیرا ایالات متحده طی چهار سال گذشته حسن نیت نشان نداده است مگر اینکه دولت مجبور شود بدون قید و شرط به توافق برسد ، که بعید می دانم زیرا هر دو حزب سیاسی عمده در دولت ایالات متحده در تلاشند کنترل خود را بر ایران حفظ کنند.

پاسخ مثبت ایران به مذاکرات به گونه ای است که گویا تهران می گوید ما به توافق بازگشت خواهیم کرد ، زیرا می داند ایالات متحده کمترین توافق را در قبال توافق خواهد داشت.

یادآوری می کنم که کل توافق هسته ای نه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ، بلکه بهره برداری از نقش ایران و ایران در منطقه به عنوان یک کشور مهم مستقل در حمایت از سایر کشورهای مستقل و تضعیف مقاومت در منطقه است. بنابراین ، آنها تمایل دارند این توافق نامه (ایالات متحده و اروپا) را بر این اساس تمدید کنند ، اما در این مرحله کل سرمایه سیاسی و اراده جمعی این کشورها از بین رفته است و هیچ توافقی بین آنها وجود ندارد.

حزب الله

س isال این است که چرا بخشی از ساختار سیاسی ایران که خود را لیبرال می داند ، به مذاکرات جدید بله می گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود در توافق قبلی عمل نکرده است؟

ایران در حال حاضر در یک وضعیت سیاسی بسیار قوی قرار دارد. پاسخ مثبت ایران به مذاکرات به گونه ای است که گویا تهران می گوید: “بسیار خوب ، ما می دانیم که ایالات متحده کمترین متعهد به توافق است. ایالات متحده به توافق هسته ای 2015 خیانت کرد ، بنابراین ایران از مذاکره در مورد سایر موضوعات خودداری کرد.

س isال این است ، چرا وقتی طرف مقابل به تعهدات خود در توافق قبلی عمل نکرده است ، چرا باید آن بخش از ساختار سیاسی ایران نیز به مذاکرات جدید بله بگوید؟

آنا: احتمالاً شنیده اید که ایالات متحده ، انگلیس ، آلمان ، فرانسه و برخی کشورهای عربی در غرب آسیا مستقیماً و غیرمستقیم خواستار توافق جامع تر با برجام با موضوع هسته ای ، برنامه دفاع موشکی و پشتیبانی ایران هستند. برای گروههای مقاومت در منطقه. آیا فرصتی برای چنین توافقی می بینید؟ آیا ایران در مورد خطوط قرمز خود از جمله برنامه دفاع موشکی بالستیک خود مصالحه خواهد کرد؟

اندرسون: پاسخ نهایی من منفی است. در پاسخ به سوال دوم شما ، تأکید کردم که ایران از انگیزه توافق قبلی برای مبارزه با تجاوز ، تروریسم داعش و سازمان مجاهدین خلق ، تروریسم اقتصادی از طریق سیاست فشار حداکثر و غیره استفاده می کند. او در معرض دید قرار گرفت. جدی است که ایران معتقد است با از دست دادن رهبری اصلی خود در منطقه ، همه چیز را فدای یک وعده ساده و بدون پشتوانه خواهد کرد که احتمالاً خیانت خواهد شد خیانت به کسانی که به توافق قبلی نیز خیانت کرده اند.

ایران حق دفاع از حاکمیت خود و کشور را دارد زیرا کشورهای کوچکی مانند لیبی خلع سلاح را انجام داده و سپس بمباران کرده اند

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، این خواسته های اضافی و الزامات جدید برای یک توافق نامه جدید با هدف کنترل نقش ایران در منطقه ، واقعاً در مورد توانایی تسلیحات هسته ای تهران نیست و آنها چیزی بیش از این نیستند. البته ، همانطور که ایران به درستی گفت ، فناوری و توانایی موشکی سلاح های مهمی در استراتژی نظامی تهران است.

بنابراین این متحدان چاپلوس این طرح جدید برای منطقه غرب آسیا که توسط ایالات متحده در تل آویو در سال 2006 اعلام شد ، با روح دموکراسی و آزادی آمریکایی کل منطقه را کنترل می کنند. طرحی که اکنون شناخته شده است طی دو دهه گذشته هرگونه اراده مستقل در منطقه را تضعیف کرده است ، اما ایران همیشه با آن مخالفت کرده است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم ایران می خواهد نقش استراتژیک کامل خود را قربانی وعده هایی بگذارد که قبلاً آزمون را پشت سر گذاشته اند.

سیاست خارجی: اروپا برای اطمینان از ترامپ برای برقراری نظم انتخاب نكند

به نظر من ، شرکای اصلی توافق هسته ای قدرت انعقاد توافق نامه جامع تری را ندارند ، این فقط یک خواسته است. البته ممکن است درخواست اخیر فرانسه از ایالات متحده برای ادامه سیاست فشار حداکثر خود بر ایران منجر به اجماع اعضای گروه غربی شود ، اما ایران انگیزه لازم برای شرکت در مذاکرات جدید را ندارد. زیرا در قرارداد جدید هیچ منافع قابل پیش بینی و واقعی برای خود نمی بینید.

در عین حال ، ایران حق دفاع از حاکمیت و حق کشور را دارد زیرا کشورهای کوچکی مانند لیبی خلع سلاح را انجام داده و سپس بمباران کرده اند و نمونه دیگری از این قبیل اشتباهات کره شمالی است.

انتهای پیام / 4155 /

دکمه بازگشت به بالا