اقتصادی

ضرورت قانون‌گذاری در حوزه استارت آپها

یک محقق در انستیتوی مطالعات و تحقیقات بازرگانی با اشاره به شرکت های نوپا نوشت: هیچ قانون جداگانه ای در سیستم حقوقی ایران تصویب نشده است که به تمام موضوعات مربوط به شرکت های نوپا بپردازد. بنابراین ، علاوه بر توسعه شرکت های نوپا ، اقدامات لازم برای مقابله با چالش های پیش روی آنها ، حمایت از همه بازیگران در این زمینه و تسهیل تجارت برای آنها و اقدامات لازم در بخشهای مختلف باید انجام شود. از شرکتهای نوپا

به گزارش رویداد برتر ، در یادداشت وحید کریمی آمده است: “شرکت های نوپا (استارت آپ) در دهه های اخیر رشد بسیار سریعی را تجربه کرده اند و به همین دلیل نگرانی ها و چالش های مختلفی را به دنبال دارند.” در این میان ، موضوعات حقوقی و چالش های مربوط به آن به وجود می آید که مهمترین آن قانونگذاری متناسب با سرعت این نوع رشد و توسعه تجارت است. در اکثر کشورها ، قانون خاصی وجود ندارد که به طور خاص این نوع مشاغل را تنظیم کند ، اما به اشکال مختلف ظاهر شده است ، از جمله پوشش مقررات مربوط به این مشاغل در قوانین مربوطه.

آیین نامه های مربوط به پشتیبانی و مدیریت شرکت های نوپا ، به ویژه استانداردهایی مانند تسهیل رویه ها و رویه ها ، پشتیبانی برای تأمین مالی ، ارائه حمایت مالی ، معافیت از برخی هزینه ها و هزینه ها ، ارائه کمک های مشاوره ای ، ارائه اطلاعات لازم ، توسعه زیرساخت های لازم برای ترویج و ایجاد رشته ها و دوره های مرتبط ، تسهیل تجارت ، تسهیل دسترسی به بازارهای خارجی ، حمایت از حقوق مالکیت معنوی مرتبط ، تسهیل جذب سرمایه خارجی و فعالیت مجدد پس از تعطیلی یا ورشکستگی.

هیچ قانون جداگانه ای در سیستم حقوقی ایران وجود ندارد که به تمام موضوعات مربوط به شرکتهای نوپا پرداخته باشد. بنابراین ، این قبیل مشاغل و همچنین سایر بازرگانان تجارت باید از قوانین و مقررات عمومی مربوط به تجارت و تجارت و همچنین سایر قوانین و مقررات مانند قانون طرح اتحادیه های صنفی و مقررات و دستورالعمل های اجرایی که فعالیت های مربوط به هر کلاس مانند اخذ مجوز و مطابقت با آیین نامه های رسمی مصوب را ادامه دهد.

بنابراین ، علاوه بر توسعه شرکت های نوپا ، اقدامات لازم برای مقابله با چالش های پیش روی آنها ، حمایت از همه بازیگران در این زمینه و تسهیل تجارت برای آنها و اقدامات لازم در بخشهای مختلف باید انجام شود. از شرکتهای نوپا بعلاوه ، این نوع از شرکتها مبتنی بر همکاری بین افراد با سلیقه و دیدگاه های مختلف است ، که اغلب در ابتدا نگرش حرفه ای به مدیریت تجارت و حقوق و مسئولیت های خود را تحت قوانین و مقررات عمومی یا شرایط عمومی ندارند. با آنچه در قراردادها آمده آشنا نیست و در بسیاری از موارد ، به دلیل عدم تخصص در تجارت ، هیچ قراردادی بین شرکا منعقد نمی شود.

بر این اساس ، برای جلوگیری از مشکلات قانونی احتمالی و جلوگیری از اختلافات بین سرمایه گذاران و بنیانگذاران شرکت های نوپا و مدیریت و سازماندهی آنها ، مقررات متناسب با آن شرکت ها باید مطابق با آن استانداردها تنظیم و تصویب شود. اما مقررات به تنهایی کافی نیست و در صورت اجرای صحیح ، باید فعالیت این مشاغل کنترل شود تا از سو mis استفاده احتمالی از امکانات ارائه شده جلوگیری شود.

بنابراین روشن است که در بسیاری از موارد ، یکسری کاستی های حقوقی در سیستم حقوقی ایران وجود دارد. این کاستی ها بیشتر در قراردادهای مرتبط ، حقوق مالکیت معنوی و حمایت های لازم است ، بنابراین به استثنای شرکت های دانش بنیان ، هیچ مقررات خاصی در این موارد تعریف نشده است. در نتیجه ، قوانین و مقررات مربوطه باید براساس مطالعات تطبیقی ​​در این زمینه تدوین شود.

یادداشت های مهم:

1 – با توجه به رشد سریع شرکتهای نوپا و تنوع فعالیتها در زمینه ها و صنایع مختلف و همچنین تأثیر مثبت آنها بر اقتصاد کشور ، پروژه هایی با ابعاد مختلف حقوقی ، مالی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند.

2- تدوین و تصویب قوانین مناسب بر اساس مطالعات تطبیقی ​​با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ، با رویکرد حمایت از شرکتهای نوپا ، ضروری و اجتناب ناپذیر است.

3 – قوانین و مقررات باید تنظیم شود ، به ویژه در مورد مدیریت و اداره این نوع شرکت ها ، به ویژه قراردادهای مرتبط ، حقوق مالکیت معنوی ، و امکانات و حفاظت لازم.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا