اقتصادی

آیا خلیج فارس از شر لکه‌های نفتی رها می‌شود؟

رویداد برتر / بوشهر خلیج فارس دریایی کم عمق نیمه محصور است و با اقیانوس هند تبادل آب چندانی ندارد. وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در این منطقه منجر به افزایش فعالیتهای صنعتی و اقتصادی مانند حفاری ، استخراج و حمل فرآورده های نفتی شده است که یکی از مهمترین منابع آلاینده ها ، به ویژه آلودگی های نفتی در دریا است. این آلاینده ها همیشه به عنوان مخرب ترین آسیب زیست محیطی در مناطق نفت خیز شناخته شده اند.

کاهش آلودگی های دریایی در سال های اخیر به منظور محافظت از زیستگاه های آبزیان کشور و سلامت زندگی دریایی یکی از مهمترین چالش های پیش روی مسئولان و عوامل کشور است که نیاز به اقدامات عملی و کاربردی در این زمینه دارد.

به گزارش رویداد برتر ، در راستای این تلاش ها ، اداره کل بنادر و کشتیرانی استان بوشهر ، با حضور وزیر راه و شهرسازی ، پروژه راه اندازی یک شناور ویژه برای مقابله با آلودگی نفتی را اجرا کرد ( دریای پاک 1).

تولد دریایی صاف

فرمانده شناور دریای پاک 1 در گفت وگو با رویداد برتر اظهار داشت: نقشه ها و نقشه های اولیه دریا پاک 1 توسط یک شرکت نروژی پایه گذاری شد و سپس ساخت آن به یکی از شرکت های ساختمانی داخلی سپرده شد. اما به دلیل تحریم ها ، این همکاری متوقف شد و پس از چند سال با تلاش مهندسان داخلی و زیر نظر سازمان بنادر و کشتیرانی ، این کشتی بخشهای اضافی خود را به پایان رساند و توانست به روشی مدرن تر فعالیت کند. تاریخ و دانش تصویر.

مهریار مرادیان افزود: استان بوشهر اولین استان است که با فعال سازی این کشتی و سایر استانها در حمل و نقل ، مقابله با آلودگی نقطه ای را آغاز می کند ، اما بوشهر می تواند پایگاهی برای مبارزه با آلودگی دریایی تشکیل دهد که بی نظیر است. هیچ کشوری وجود ندارد و شروع بسیار خوبی است.

وی همچنین با بیان اینکه این کشتی به استان بوشهر اختصاص داده شده است ، توضیح داد: بیشتر خطوط لوله انتقال نفت زیر دریایی بین مناطقی مانند خارگ ، خارگو ، گناوه وجود دارد. در مجاورت استان نفت خیز خوزستان و چاه های نفت و گاز در پارس جنوبی ، این استان با سیستم نفتی دریایی و فلات قاره درگیر شد و هیئت سازمان بندری و دریایی کشور را ترغیب کرد که دریا را به استان بوشهر اضافه کند.

در خط مقدم آلودگی و نجات دریایی

یک مدرس دانشگاه دریانوردی و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: “یکی از مهمترین دستاوردهای کشتی ، به حداقل رساندن اثرات مضر آلودگی نفتی و میعانات گازی است.

سروان مرادیان افزود: “در دهه های اخیر ، کشتی های کوچک در اطراف سکوها می چرخیدند و اطلاعات را به تیم های بازرسی می رساندند و تیم های اعزامی مقادیر کمتری از آلودگی را از بین می بردند ، که این یک روند زمانبر و دشوار بود ؛ اما اکنون با یک دریا تمیز با خارج شدن از دریا میزان آلودگی ناشی از آن بیشتر است که با امکاناتی که در آن قرار دارد سریعتر منتقل می شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این کشتی می توان به نصب یک عرشه عریض و چند فروند قایق نجات برای تلفات احتمالی دریایی اشاره کرد که مسئولیت عملیات امداد و نجات در منطقه را به عنوان کشتی مادر بر عهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: دریاپاک 1 اولین کشتی برقی در سازمان بندری و دریایی کشور است که نیازی نیست انرژی ناوبری زیادی را صرف یک سیستم کاملاً رایانه ای کند.

وام فراملیتی پیدا کنید

این ناخدا که نزدیک به 30 سال تجربه در حمل و نقل بدون محدودیت و ساحلی دارد و دوره های تحصیلات تکمیلی را در انگلیس و سنگاپور به پایان رسانده است ، تأکید کرد: “سیستم دریایی بین المللی است و اگر همسایگان جنوب خلیج فارس از آلودگی محیط زیست رنج ببرند ، ما به آنها در درخواست آنها ، که در استان و کشور شهرت بین المللی پیدا می کنند.

مهریار مرادیان در مورد قابلیت چند منظوره شناور به رویداد برتر گفت: علاوه بر حفاری دریایی ، همیشه می توان فرآورده های نفتی را در محیط زیست رهاسازی کرد. دریا پاک 1 دارای سیستمی است که می تواند آلودگی ها را شناسایی ، جمع آوری و به زمین حمل کند.

وی اظهار داشت: در دهه های اخیر صادرات گسترده نفت و سوخت های فسیلی و ساخت سکوها و سکوهای نفتی باعث افزایش متناسب آلودگی شده و باید اقدامات لازم برای از بین بردن خلیج فارس انجام شود. کشورها.

همکاری سایر کشورها در زمینه نفت

مرادیان با اشاره به اینکه خلیج فارس و خلیج مکزیک دو منطقه اقتصادی مهم در جهان هستند ، اظهار داشت: “بیشترین صادرات نفت جهان از این دو نقطه است.” با توسعه فناوری حفاری و صادرات نفت ، مشتریان از سراسر جهان به طور قطع به خلیج فارس می رسند ، که باید پیش شرط مقابله با آلودگی های دریایی ناشی از کشورهای مربوطه باشد و ایران اولین کشوری است که هر گونه مشکلی را مطرح می کند . تحریم ها برای برداشتن گام اول و امیدواریم که ساختارهای مدرن تری در آینده ساخته شود.

سرنوشت روغن می لرزد

در صورت امکان تصفیه ناخالصی های نفتی هنگامی که توسط دریاپاک 1 جمع آوری می شوند به چرخه تولید باز می گردند.

امیدواریم پاکسازی و از بین بردن لکه های روغن گامی موثر در پاکسازی دریاهای آلوده به روغن کشور عزیزمان باشد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا