اقتصادی

از صعود قیمت ها در بازار تا نبود خریدار در ماه های پایانی سال

در سال 1399 ، بازار خودرو بازاری پر از نوسانات ، التهابات و چالش ها بود. در حالی که در نیمه اول سال گذشته او بالا رفت ، اما بعد از مدتی فروکش کرد. این روند در سپتامبر روند صعودی خود را ادامه داد و حدود دو ماه ادامه داشت ، اما سرانجام جایی برای رشد از ماه نوامبر وجود نداشت ، نرخ ارز ثابت و کنترل شده است و خودروسازان از بازار مناسب برخوردار هستند ، روند بازار خودرو در سال کاهش یافته و تثبیت شده است .

به گزارش رویداد برتر ، سال گذشته با حاشیه های زیادی برای بازار خودرو متفاوت بود. در همین حال ، پس از برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، موضوع افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار به وجود آمد و سرانجام پس از جلسه ای در 12 مه 2016 ، مرکز تنظیم بازار و تصمیمات جدید قیمت حکمی از سوی رئیس جمهور خودرو مبنی بر انتصاب حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صنعت ، معدن و تجارت و برکناری رضا رحمانی از این وزارت.

البته تصمیم برای افزایش 23 درصدی قیمت خودروهای سایپا و 10 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و همچنین قیمت خودروهای موجود در بازار با افزودن قیمت درب کارخانه ، با سود تا 10٪ (اگرچه این تعریف هیچگاه در تعریف بازار از قیمت خودرو انجام نشده است) همچنین در معکوس کردن روند بازار م effectiveثر بود و برای مدتی به رکود بازار منجر شد.

اما در توصیف سال 1399 بازار خودرو می توان گفت که سال گذشته نوسانات زیادی در بازار خودرو وجود داشت. در ابتدای سال ، پس از شیوع ویروس کرونا ، که باعث کاهش قیمت ها و تخلیه بازارهای مشتریان از مارس 2010 شده است ، ادامه یافت. به دلیل گسترش کرونا ، بازار خودرو در آوریل 2016 بسته شد و بازار خودرو رسماً از ماه مه آغاز به کار کرد.

در روزهای اول ماه مه 2016 ، قیمت ها پایین بود و تفاوت چندانی با قیمت های مارس 2017 نداشت. از اواخر ماه مه و به ویژه از ماه ژوئن ، رشد بازار خودرو تا اوایل ماه اوت ادامه داشت ، اما در ماه اوت نوسان کمی داشت. این نوسانات محدود و حداقل یک ماه بعد ادامه یافت.

اما از اواخر ماه سپتامبر ، قیمت ها در بازار خودرو دوباره شروع به افزایش کردند و این روند صعودی را تا اوایل ماه نوامبر ادامه دادند. اما روند نزولی قیمت ها از آبان ماه آغاز شد و این روند نزولی تا پایان سال 1399 ادامه داشت.

در طی سال 1399 ، نوسانات زیادی در بازار خودرو وجود داشت ، اما به هر حال ، در روزهای آخر سال ، همان کاهش حدود 35 درصدی باقی مانده است ، از 21 درصد در ماه نوامبر شروع می شود و به 35 درصد می رسد و حاشیه باقی ماند. البته با این تفاوت که در روزهای آخر سال (از اواسط اسفند 1394 شروع می شود) خریداران زیادی به بازار نمی آمدند ، معاملات بازار خودرو در نقطه صفر بود و بازار خودرو در سال 1399 بدون مشتری و متقاضی پایان یافت. . .

در روزهای آخر سال ، خریدی در بازار صورت نگرفت و فروشندگان زیادی وجود داشت و این ادعاهای دروغین در اوج بازار خودروهای سرمایه گذاری فروکش کرد. در ماههای آخر سال نیز تقاضا محدود بود و مردم برای خرید به بازار آمدند ، آنها واقعاً به ماشین احتیاج داشتند و آنها مصرف کننده واقعی بودند.

قیمت خودرو در بازار به نوسانات ارز و عرضه بستگی دارد

شایان ذکر است که به گفته کارشناسان بازار خودرو ، افزایش یا کاهش قیمت در بازار خودرو کاملاً به نوسانات ارزی و حجم خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در بازار بستگی دارد. اگر نوسانات ارزی وجود نداشته باشد و عرضه بازار افزایش یابد ، می توان شاهد افت بیشتر قیمت ها بود و حاشیه بین کارخانه و بازار هرچه بیشتر و کمتر می شود.

همانطور که سعید موتمنی ، رئیس اتحادیه فروشندگان و فروشندگان اتومبیل تهران ، در مورد این خبرگزاری گفت: به عنوان مثال ، دستگاه فروش سریع R ، که به طور قابل توجهی به مشتریان ارسال و حمل می شد ، زیر 30 تا 32 میلیون تومان زیر کارخانه است – قیمت مصوب بازار. قرار داده شده

بنابراین روشن است که با افزایش عرضه ، حاشیه بازار و کارخانه کاهش می یابد. همزمان ، با سقوط و کنترل نرخ ارز ، با این افزایش ، قیمت ها واقعی تر می شوند. بنابراین فعالان بازار خودرو برای سال 1400 پیش بینی می کنند که اگر نوسانات ارزی زیادی در بازار وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان خودرو عرضه کافی برای تأمین نیازهای بازار را داشته باشند ، دیگر تقاضای کاذب وجود ندارد و شاهد سقوط قیمت ها خواهیم بود. .

اما برعکس ، اگر نوسانات شدید ارزی در بازار ارز وجود داشته باشد و ما در واقع مبادله ارزی باشیم ، یا مشکلی برای خودروسازان پیش بیاید و پاسخگوی نیاز مشتریان نباشد ، قطعاً خودرو دوباره تبدیل به سرمایه می شود و ما در قیمت خودرو افزایش خواهیم یافت بنابراین نرخ ارز و میزان عرضه در بازار دو عامل اصلی تأثیرگذار بر روند قیمت در بازار خودرو هستند. به عنوان مثال ، سمند LX در سال 1398 که قیمت آن از 14000 گوجه فرنگی متغیر بود ، 97 میلیون گوجه فرنگی قیمت گذاری شد ، اما این روزها قیمت ها به 32000 گوجه فرنگی افزایش یافته و قیمت ها در بازار خودرو افزایش یافته است. 210 تا 215 میلیون گوجه فرنگی قبل از ترک آن ، اما با نرخ ارز در آخرین روز سال 1399 ، در محدوده 176 میلیون گوجه فرنگی کاهش یافت.

یا به عنوان مثال ، پراید 111 در مارس 2017 حدود 62 میلیون تومان و پراید 131 حدود 60 میلیون تومان بود ، اما در همان روزهای سال 1399 ، پراید 131 حدود 98-100 میلیون تومان بود. بنابراین با افزایش قیمت ارز تورم ایجاد شد و با کنترل این قیمت ها از اوج خود فاصله گرفت و غیر واقعی شد. بنابراین ، آنها تأکید می کنند که قیمت خودرو متناسب با تقاضای بازار با نرخ ارز و عرضه بازار تولیدکنندگان خودرو ارتباط مستقیم دارد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا